Barnlängtan
Känner att jag måste skriva av mig lite, jag har egentligen ingen att prata med i min omgivning om detta!
För snart fyra månader sedan valde jag att ta bort min p-stav, tanken var att jag skulle övergå till p-piller men så blev det inte. Valde istället att göra ett uppehåll och se ifall jag fick tillbaka min mens. (Har länge haft problem med mensen, den har aldrig varit regelbunden och när jag var 17 försvann den helt. Fick till en början tabletter för att sätta igång den, men övergick sedan till p-piller. Har gjort något uppehåll mellan mina p-piller, men mensen har inte kommit tillbaka) Nu har det som sagt gått fyra månader och den har ännu inte kommit tillbaka. Jag vet att det kan ta lång tid, ibland till och med upp till ett år, men saken är den att vi gärna skulle vilja ha barn nu.
Från det att min mens försvann som 17-åring, fram tills idag har jag varit på ett antal läkarbesök och gjort ett flertal gyn undersökninger då det misstänktes att jag hade endomentrios. (Hade smärtorna, men fick aldrig någon mens) Detta kom de fram till att jag inte hade utan övergick istället till att jag hade IBS. Två läkare som jag samtalat med har talat om för mig att jag antagligen kommer behöva lite hjälp på traven, när vi bestämt oss för att skaffa barn. Nackdelen är att man oftast måste försöka ett år själva innan man får någon hjälp. Vet dock inte ifall detta gäller oss... tror dessutom inte att det finns nedskrivit att vi blivit "lovade" hjälp.
Sen är det inte bara barnlängtan som gör att jag vill få hjälp med detta. Jag tycker att det är otroligt jobbigt att gå runt och inte veta när mensen dyker upp. Har allt som ofta bindor på mig oavsett om jag inte har mens, för att jag verkligen inte vill få de vid fel tillfälle. Min värsta mardröm är att få mens när jag inte är förberedd eller har någonting med mig.
Någon som fått hjälp så här "tidigt"? Det finns medicin för att få regelbunden mens/ägglossning, men frågan är ifall man kan få den när man inte väntat så länge. Vore en dröm att kunna veta när den kommer!
Har även läst runt och funderat lite på ifall jag har PCO, men tycker att de borde upptäckt de när jag gjort så många gyn undersökningar? Eller krävs de en viss undersökning så att de letar efter de?