Smulan skrev 2012-05-28 16:35:30 följande:
Nej absolut sant men vi har ett litet litet bröllop just för att vi inte har råd så jag har redan hittat MIN klänning en enkel från Ellos men jag känner mig ändå vacker i den. Jag är nöjd och inget säger ju att man inte kan förnya sina löften om nåt år eller mer och att man då kan ha hela tjofadderittan ;). Det är så vi tänker i alla fall=) Hur fick du tag på mönster till din klänning? Kanske man kan få lite tips? Kan inte sy själv men har en svärmor och en kusin som kan=)
Ja att förnya löftena har vi också funderat på, men tvärt om då. Kanske en mer intim cermoni med bara dom närmaste
Grundmönstret kommer från mönstret jag har som avatarbild (Sofias atelje).
Jag ritade om ringningen dock, den finns inte med i mönstret. Och inte heller ärmarna.
Det finns en tight ärm och en klockärm (eller grundmönster för klockärm). Jag ville dock inte ha en klockärm som började ända uppe i ärmhålet utan den skulle vara tight runt överärmen och sen svalla ut.
Så jag använde mönstret för den tighta ärmen och gjorde den ännu mer figursydd genom att göra en söm även på ovansidan av ärmen (jag tog bort en kil).
Sen tog jag en halvcirkel av tyg och sydde ihop som en "strut" och gjorde själva klockärmen av...
Jag valde att göra ärmen så lång att om jag höll armen rakt ner så hängde den en bit under fingertopparna. Man såg inte handen alltså...