sanmal skrev 2012-06-05 11:57:52 följande:
Tack för era svar! Första tanken var paniiiik, men nu har jag vant mig vid tanken :)
Men frågan är bara hur detaljerad man behöver vara om hur vi träffades osv.. det skiljer oxå 16 år mellan mig o min blivande man. Men det är inget de lägger större vkt vid, eller?
Nä, det hoppas jag inte. Nu funkar ju alla präster olika, men samtalet handlar dels om att utifrån den givna ordningen som finns planera ihop vigselgudstjänsten och sedan samtala om vigsel och äktenskap och liv i stort. Det är defenitivt inget förhör eller ifrågasättande, inte heller någon form av terapi utan en möjlighet. Men ni behöver bara "bjuda" på det ni är bekväma till, ni väljer nivå.
När jag har samtalen så frågar jag ofta lite kring hur man träffades, vad man föll för, hur man ser på livet tillsammans i framtiden. Det är inte egentligen så att jag är intresserad av att få svar på frågorna (jag kan hålla ett helt okej tal ändå faktiskt), men däremot har det förvånat mig hur ofta det kommer kommentarer efteråt om "oj, det har vi inte pratat om" eller "vad fint det var att få säga XYZ om till varandra". Inga hemligheter -men mer att man tar mycket förgivet, glömmer vad man berättat och inte, man läser varandra så man slutar (delvis) fråga... osv. Så summa summarum: inte för prästens skull, inte som villkor för vigseln (för kyrkans skull) utan för er skull (om ni vill!)