• AnnLi

...måste nog ställa in...

Själva vigseln kostar ju inget så gifta er kan ni väl göra ändå?

Jag skulle också prioritera mina hobbys före en stor/dyr bröllopsfest och jag skulle absolut inte sälja mina "prylar" av den anledningen så där är jag nog på din sambos sida...

• AnnLi

Sånt där beror väl på vad man menar med egna och gemensamma pengar... Hos oss är alla pengar gemensamma, vi har inget uppdelat i mitt och ditt utan allt går på samma konto. Men om min sambo krävde att jag skulle sälja hälften av "prylarna" (jag skriver med "" eftersom mina hobbyprylar har fyra ben och päls och de är inte heller något man kan ställa i garderoben ett år, de kostar nya tusenlappar varje månad oavsett) för att han ville ordna en fest så är jag inte säker på att det är den personen jag vill gifta mig med...

Vad säger mannen om bröllopet då, vad har han för önskemål och förväntningar? Ett bröllop är man ju två om så det gäller att hitta någon lösning som passar båda!

• AnnLi

Men är det gifta sig som han inte vill lika mycket eller är det att ha en stor påkostad bröllopsfest som han inte prioriterar lika högt? Bara för att man inte vill slösa hur mycket pengar som helst på ett "prinsessbröllop" så behöver ju inte det betyda att man inte älskar sin partner lika mycket!

Jag har "hobbyprylar" för långt mer än 50' (impulsshoppade tom en ny "leksak" för 10' nu månaden innan bröllopet och de pengarna tas ju från samma konto som bröllopspengarna, du skulle förmodligen bli galen på mig ;) ) och de löpande kostnaderna är flera tusen per månad. Min hobby prioriterar jag betydligt högre än en fest, även om det blir den "viktigaste festen i mitt liv". Men det betyder absolut inte att jag inte älskar min partner eller inte vill gifta mig! Jag har turen att sambon har samma prioriteringar som jag, så för oss var det enklare att enas om hur bröllopsfesten ska ske. Men annars måste man ju försöka kompromissa! Och man blir inte "mindre gift" för att man har en billig klänning och hembakad tårta :)

Hur stor fest har ni (du?) planerat och vad skulle den kosta? Kan ni hitta något billigare alternativ?

• AnnLi
    Anonym (ledsen) skrev 2012-05-31 18:21:35 följande:
    Han har gått med på för min skull att ha en vigsel med efterföljande party med släkt och vänner men smakar det så kostar det som det så fint heter.

Mitt intresse som definierar mig som person är att vara social med vänner (kostar gratis så att säga) medan han har saker för lätt 50000 och löpande kostnader frå flera tusen per år och ja det stämmer att det är en del av honom som han värderar mycket högt.

Tänkte på det här också - om det är "din hobby" att umgås med folk och vara social och han egentligen inte tycker det är så roligt, men har gått med på en stor fest för din skull... Kan man inte se det som att själva bröllopsfesten går på "ditt hobbykonto" eller hur man ska säga. Alltså att det är ok att du betalar större delen av kalaset. Om du inte har så mycket löpande kostnader för din hobby annars och väldigt gärna vill ha en stor/dyr bröllopsfest så skulle väl inte det kännas så orimligt.

• AnnLi

I min kommun är borgerlig vigsel gratis! Kyrklig vigsel brukar väl inte heller kosta?

Svar på tråden ...måste nog ställa in...