...måste nog ställa in...
Det låter som att ni inte riktigt är i fas med varandra, i alla fall inte vad gäller det ekonomiska tänket.
Att gifta sig, är som många säger, gratis. Det är festen efteråt + princessklänningen mm som kostar.
Är ni överens om hur ni vill att bröllopet ska se ut?
Om man inte har samma mål så kan man ju inte räkna med att båda ska lägga ner samma jobb och samma pengar på det.
Hur gärna vill han gifta sig? Eller är det viktigare för dig?
Jag förstår att du blir frustrerad av att han prioriterar sina hobbys, men jag förstår även honom. Om min make tog ifrån mig mina hobbys så skulle jag snart bli en elak gnatkärring här hemma. En hobby kan på sätt och vis defeniera vem man är, det är där man får utlopp av sin kreativitet och sina drömmar.
Att han kanske drar in på vissa saker när det gäller hobbyn är inte orimligt. Men medlemsavgifter i föreningar mm ska man nog inte rucka på för det känns så defenitivt.
Vet ju inte vad han har för hobby, men om man tar radiostyrda saker som exempel så kanske han inte behöver köpa en ny bil, utan klara sig med den han har det här året och bara laga det som går sönder...
Men först av allt, kolla att ni har samma tanke om hur bröllopet ska se ut, bestäm en budget och hur mycket som ska sparas. Om ni har satt ett datum, så kolla hur mycket ni kan spara fram till dess (maximalt) och lägg budgeten på hälften av det så ni har en buffert om något blir dyrare än det var tänkt. (det blir nästan alltid dyrare)
Man behöver inte bjuda på trerätters. Ha ett förmiddagsbröllop och bjud på brunch efteråt , eller varför inte lite senare och bjud på afternoon tea. Kanske bara mingelmat (snittar, canapêer osv) eller bara fika.
Eller varför inte ta kuvertavgift (obs, det ska inte täcka all kostnad för mat ändå det ska bara vara en hjälp).
När det gäller klänning så har Haléns några alternativ i sin bröllopskollektion (kolla även bland dom vanliga klänningarna, vita). Eller satsa på en kinaklänning.
Kan / vill era föräldrar bidra med något? Osv...
Se det som ett problem som ska lösas. Inte som att ditt liv kommer att krascha om du inte får ihop pengarna.
Och om ni inte kan enas om budget, typ av fest / middag osv. Tja då kanske ni ska skjuta på saken tills ni klarar av att enas och båda har samma intresse av att få till bröllopet som ni vill ha det.
Lycka till