Inlägg från: sandraochdaniel |Visa alla inlägg
  • sandraochdaniel

...måste nog ställa in...

Jag hade nog inte krävt att min blivande hade sålt av sina prylar, men kanske att hans hobby fick stå tillbaka under ett år och inte kosta några nya pengar.

Tror det är viktigt att man ordentligt pratar igenom villka uppoffringar som krävs av båda, när man gör upp en bröllopsbudget. Så inte den ena partnern får stå tillbaka extra mycket och inte kan göra något medans den andra fräser på som vanligt.  

Har du försökt ta upp detta med din blivande? 

• sandraochdaniel
    aniara skrev 2012-06-01 10:38:31 följande:
    Vill han överhuvudtaget gifta sig? Det verkar inte riktigt så. Det känns som att ni 1) borde börja prata klarspråk med varandra och 2) hitta en gemensam ambitionsnivå för ert liv tillsammans.

Jag har en sambo som är ganska dålig på att säga vad han tycker när han inte håller med mig. Han kan gå med på att göra vissa saker men sen inte ha någon som helst tanke på att i verkligheten göra det. Jag har lärt mig läsa honom ganska bra men jag vill ju att han ska säga vad han tänker istället för att vi ska gå runt och ha olika åsikter om vad som har beslutats.

Sen om ni ska spendera era liv ihop och har barn tillsammans så måste ni göra upp en plan för ert liv och er ekonomi som båda kan acceptera. Det funkar inte att säga att man ska spara och så gör bara en (eller ingen!) det. Vill han inte göra den uppoffringen det krävs att spara pengar så måste han allra minst säga det till dig. Men räkna med att ni båda måste kompromissa. Om han inte vill ha den stora dyra festen så kanske ni ska göra det lite mindre och enklare. Det här är mannen du har valt att leva med och hans åsikter är också viktiga, även när han inte tänker som du, glöm inte det.

För övrigt hade jag slängt ut min sambo om han ansett att jag skulle avveckla mina hobbies för en fests skull. Jag hoppas du inte var allvarlig med det.
    Välskrivet inlägg.
    Ekonomi och prioriteringar är något man verkligen måste kunna prata om, speciellt om det är barn inblandade i förhållandet. 

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg tror jag det är bra att man sätter sig ner och pratar igenom sina tankar,idéer och förhoppningar när man gör upp sin bröllopsbudget. Dels för att ni ska förstå vad som är viktigt för den andra gällande bröllopet, och även vilka uppoffringar ni båda måste vara beredda på att göra.
    För att få ihop ekonomin så ni kan få det bröllop ni båda vill ha. 
Svar på tråden ...måste nog ställa in...