får inte ha egen ingångsmusik
Jag misstänker att invändningen inte är just över låtvalet utan att ni vill spela upp den från CD-skiva, eller hur?
Och det är en synpunkt som jag kan kan förstå. Kyrkor är bygda med akustik för att levande musik och röster ska kunna höras bra var man än sitter. Men med en cd-spelare så blir ljudet oftast bara dåligt och skrälligt = noll stämning. En del kyrkor har riktiga ljudsystem och då kan man kanske spela upp en låt på skiva. Men långt ifrån alla kyrkor har detta - för att det inte behövs, de har en finfin akustik ändå utan dagens teknik.
Jag personligen skulle absolut inte avsäga mig chansen till att få en duktig musiker (kantorn) att spela bara för mig, det är inte så ofta man får chansen till en specialbeställd konsert till ens egen ära . Jag har varit på en gudstjänst där de spelade en låt på CD spelare, låten i sig var säkert fin, men ljudet var outhärdligt, tog verkligen bort all stämning. Skulle ni inte kunna fråga om kantorn kan spela låten istället för att ha den på skiva? Det kommer prästen säkert inte ha något emot.
Det andra alternativet är att göra som prästen föreslog - att ha den som solosång.