• georgialee

Hållbarhet på öppnade köpta kakor (+ godis)?

Är det någon som vet hur länge köpta kakor, förpackade i plastlådor håller sig fräscha efter de är öppnade om man packar om dom i små förslutna påsar som helst ska vara ofrysta, men kan stå i kylskåp om det behövs?

Har hört allt ifrån 3 veckor till 3 dagar, tänkte kolla om någon blivande eller redan gift brud har någon aning om detta?

Detsamma gäller godis - hur långt innan kan man köpa godis utan att det blir ofräscht? Håller det längre om det står i kylskåpet till ex.? 

• Svar på tråden Hållbarhet på öppnade köpta kakor (+ godis)?
  • Fannyterez
    georgialee skrev 2012-06-04 21:56:28 följande:
    Är det någon som vet hur länge köpta kakor, förpackade i plastlådor håller sig fräscha efter de är öppnade om man packar om dom i små förslutna påsar som helst ska vara ofrysta, men kan stå i kylskåp om det behövs?

Har hört allt ifrån 3 veckor till 3 dagar, tänkte kolla om någon blivande eller redan gift brud har någon aning om detta?

Detsamma gäller godis - hur långt innan kan man köpa godis utan att det blir ofräscht? Håller det längre om det står i kylskåpet till ex.? 
    Om du har godiset i påsar håller det sig nog länge. kanske annat med choklad iofs.. men godis håller ett bra tag! Angående kakorna är det beroende på vad det är för kakor tror jag.... ha dom inte i kylen utan förvara dom torrt och svalt. helst i plåtburkar med bakplåtspapper typ. Så gjorde vi på bageriet jag jobbade och dom häöll i flera månader :)

• georgialee

Tack för ditt svar! Det är vanliga bondkakor och de har ju en hållbart (på lådan) i nästan ett år. Och jag tycker att de borde hålla sig i de slutna påsarna i några veckor iaf?

Varför jag frågar är för att jag vill få så mycket gjort så tidigt som möjligt så vi slipper stå och greja med massor av saker den sista veckan innan bröllopet:) 

Svar på tråden Hållbarhet på öppnade köpta kakor (+ godis)?