• Chicita

Hur berättade ni?

Vi avslöjade för min svägerska först, för vi behövde hennes hjälp att kunna fråga makens två bröder om dom ville vara marskalker. Och hon var en av mina tärnor...
    Hon och dom blev jätteglada och verkligen gillade temat. (medeltid)

Annars har reaktionerna varit svala.
    Mina arbetskollegor har varit mer nyfikna och visat mer intresse än några andra.

Men sen på bröllopet så blev det destå mera fart på dom. Många berättade att dom hade visat inbjudan för sina vänner och varit jätteglada och tillbringar lång tid på att söka efter kläder enligt temat.
    Svärmor hade också hört en del både före och efter.
    Men jag tror att det är få som faktiskt säger särskilt mycket till brudparet. Dels har man nog med sitt och dels antar man väl att dom förstår att man är glad för deras skull.
    Vårat bröllop är ju inte största händelsen i alla andras liv, och det är svårt att komma ihåg när man är uppe i bröllopsplaneringen faktiskt 

• Chicita

Ni kan välja vilka ni vill. Det ska vara ett stöd för er under dagen (ibland även före).
    Var bara tydliga med vad ni förväntar er av dom.
    Ska dom köpa kläderna själva, kommer ni att betala något för dom osv...
    Ska dom ha fler uppgifter än att dyka upp på bröllopsdagen utanför kyrkan och se snygga ut?
    Många blir osams med sina tärnor och marskalker för att dom inte är tydliga utan bara förväntar sig massor med engagemang från deras sida... 

• Chicita
    lillama skrev 2012-06-06 13:55:43 följande:
    okej. men hur väljer man då?
    Hade velat ha min bästa vän men hon har precis fått en liten plutt då så de kanske e dumt.
    vem ska man annars välja :S
    Ja vill ju att min pappa ska lämna över mig tiill sambon.
    Sen framför vill ja att våra barn ska gå (2pojkar)
    Du väljer dom du vill ha - och dom som vill ställa upp. 
    Om det är din kusins fasters brylling, din syster, din bästis eller vem det än är. Den du känner att du får stöd av och kan lita på. Flört 
    Det är ingen annan som kan bestämma det åt dig. Det är bara du som vet vilka du litar på i ditt liv.

Brudöverlämning kan du bara vara säker på att få ha om du gifter dig borgerligt.
    Det är inte en svensk tradition och långt ifrån alla präster godkänner det. Man kan alltid önska det när man pratar med prästen. Men man kan inte kräva det.
    Barnen kan du göra precis som du vill med, om dom går framför dig eller bakom eller sitter i bänkarna. Det finns ingen direkt regel där. 
  • Chicita
    lillama skrev 2012-06-06 16:35:08 följande:
    Oj trodde man fick bestämma de mesta själv, där inräknat överlämningen.
    Inte riktigt då... Flört
    I svenska kyrkan är det tradition att man går in tillsammans eftersom det symboliserar att båda går in i äktenskapet av egen fri vilja, istället för att man som tjej lämnas över som ett stycke kött från en man (pappan) till en annan (maken).

Man måste även ha minst 2 psalmer (det är egentligen 3 men en är valfri) och prästen läser vissa bibelord.
    En vigsel är nämligen en del av en gudstjänst. Det är inte en privat cermoni där man kan bestämma precis hur man vill ha det. Utan det är egentligen öppet för alla och prästen har sista ordet eftersom det är hans / hennes gudstjänst.
    Sen brukar de flesta människor inte tycka att det är helt ok att klampa in och delta i någon annans cermoni. Men ingen får avvisas om dom inte stör i kyrkan. 
  • Chicita
    lillama skrev 2012-06-06 16:57:44 följande:
    okej de hade ja ingen aning om .
    Det är inte lätt att veta när man är ny i bröllopsplanerandet... Flört
    Men nu vet du ju och kan planera utifrån det.

Exempelvis - ta kontakt med prästen så snart ni kan för att få veta vad denne tycker om överlämning.
    Vissa präster är helt med på det, andra totalvägrar.
    Om det är väldigt viktigt för er så kan ni försöka byta präst, men tänk då på att det är upp till er att leta reda på någon annan och att den prästen i så fall får jobba gratis på sin lediga dag, för ni får inte ge denne ersättning heller...

Annars så är det många som vittnar om hur underbart det var att gå in tillsammans, att ha ett ögonblick för sig själva tillsammans utanför kyrkporten (eller inne i något rum) ett ögonblick som bara är erat, som inte delas med någon annan än varandra. Och att sedan få vandra in hand i hand gemensamt till erat nya liv som man och hustru... Kan det bli mer romantiskt egentligen? Glad  
  • Chicita
    lillama skrev 2012-06-06 21:43:16 följande:
    Ja hoppas han godtar våran önskan iaf. Han vet ju vilka vi e ..
    Joo de e säkert jätte mysigt att gå fram båda två..
    Vi hade överlämning. Så jag är inte emot det...
    Men eftersom jag vet att det är rätt vanligt att det nekas så kan jag inte med gott samvete sitta och säga att det är en jättebra idé kör på den och sen låta dig bli sårad när prästen kanske säger nej... 
  • Chicita
    lillama skrev 2012-06-06 23:24:42 följande:
    Nä men ja ska höra me prästen o säger han nej så säger han nej.
    Ja hoppas de blir församlingens prästen o ingen "sommarpräst"
    Ja frågan är fri Solig
    Men det kommer att bli bra hur som helst. Det viktigaste är ju faktiskt att man går ut tillsammans tycker jag Flört
Svar på tråden Hur berättade ni?