varning för brud & fest på drottninggatan, sthlm
Puffar upp denna tråd istället för att skapa en ny.
Jag vill då också varna för Brud & Fest på drottninggatan. Ska försöka ta det i korta versionen.
Var inne i butiken på jakt efter min brudklänning och hittade en klänning från Mori Lee som jag bara älskade. Givetvis så sa dom om jag köpte den på engång så skulle jag få rabb och dom skulle skräddarsy den för 10.500:- ist för vad det egentligen kostade (14,500
Jag kunde inte bestämma mig just då, utan åkte hem och kände efter.
Efter lite funderingar så åkte jag tillbaka och provade klänningen igen, och bestämde mig för att det var den jag ville ha.
Självklart så höjdes priset, och då säljaren som jag träffade denna gång sa att det var underligt att jag fick det priset på orginal klänningen, utan det skulle vara om dom gjorde en kopia på den.
Efter några om och men så kunde jag få orginalet till samma pris + att dom skulle sy in den. Eftersom den dom hade i butiken var för stor så skulle dom beställa en som var mindre och sedan sy till den.
Sagt och gjort så skrev vi ett avtal och jag betalade en handpenning på 5000:- Sen skulle dom höra av sig när den fanns på plats och det var dags att kolla mått.
Tyvärr så blev mitt bröllop inställt och jag ringer till butiken och frågar hur vi kan lösa det.
Ganska otrevligt får jag till svar att handepenningen återfås inte sen att jag även måste lösa ut klänning för det står i "avtalet"
Säger okey och lägger på luren ganska shockad över svaret, sefter det kollar jag på kvittot där det står att "handpenning återfås ej, öppet köp en dag"
Efter att ha kollat lite på nätet ang konsumentverkets råd så bestämmer jag mig för att ringa till konsumentverket i min kommun, jag förklarar läget och han tycker att det låter jätte konstigt att man inte får tillbaka handpenning.
Givetvis så förstår jag att man får stå för omkostnader när det gäller beställningen, men det kan ju inte utgöra så stor kostnad. Sen kan dom ju faktiskt sälja klänningen.
Men vilket fall så ringer jag tillbaka till butiken, där jag får samma svar igen, och dom brydde sig inte om konsumentverket, för det fanns lag osv. Sen hänvisade hon till "avtalet" Jag ber att få prata med ägaren, och blir då hänvisad till Södertälje.
Jag ringer dit och får tillsist prata med ägaren, jag förklarar situationen och han hänvisar såklat till "avtalet" och börjar dra en massa jämförelser till andra produkter om man t.ex köper en bil. Så det slutar med att vi lägger på oense och jag återkopplar med konsumentrådgivaren.
Läget just nu är att dom ska få ett brev där jag hänvisar till konumentlagen, som säger att jag som kund har rätt att få tillbaka handpenningen, motsätter dom sig det så går det vidare till ARN.
Min upplevelse av Brud & Fest är helt enkelt inget jag rekomenderar. Bemötandet är katastrof !!
Så innan ni lägger hanpenning på en klänning t.ex var noga med att kolla upp om det finns ngt avtal, eller hur funkar det om man vill lämna tillbaka sin klänning.