• Aniara4

Tärna + toastmadame = 0.

Ja, det minsta jag hade väntat mig är nog att hon skulle ge ett klart svar om hon kommer eller inte...

Sen skulle jag personligen inte ha några stora förväntningar på att någon annan ska göra en massa arbete före bröllopet. I vårt fall hade vi inget brudfölje, och toastparet fick ett schema för middagen samma dag. De skötte f.ö. uppgiften att hålla ordning på tal och lämpliga tider för dessa alldeles utmärkt.

Våra föräldrar var involverade lite tidigare, våra mammor tog emot anmälningar och på själva dagen tog de hand om dekorationerna i lokalen (inte särskilt mycket) och hade kontakt med köket kring praktiska detaljer, hur saker skulle serveras etc, alltså som inofficiella värdar även om det var vi som stod för festen. En del tycker det är toastmasterns/toastmadamens roll att ansvara för festen som helhet, men såvitt jag förstår har de "by default" inte ansvar för något annat än tidsschema och talarlista, och eventuella programpunkter.

Så ingen av dessa uppgifter krävde något större engagemang långt i förväg. Jag ville bara nämna det eftersom en del har väldigt stora förväntningar på att i synnerhet tärnor ska hjälpa dem med allt möjligt i förväg, och det är därför ett stående råd att kommunicera tydligt om vad man förväntar sig av tärnor/marskalkar/toastmaster/-madam.

Med detta sagt låter det ju inte som att din tärna/toastmadam tar så seriöst på uppdraget. Något verkar ju ha hänt i hennes liv som gör att hon inte är lika intresserad av sina gamla vänner. Det kanske inte är en katastrof om en tärna inte dyker upp, men står man plötsligt utan toastmadam har man problem. Det är något som inte är så lätt att bara hoppa upp och ta på sig helt oförberett.

Tråkigt att det har blivit som det blivit för dig, men jag hoppas ni kan reparera vänskapen i framtiden. Och skulle hon ändå få ihop pengar till biljetten går det väl säkert att klämma in henne på någon ände...

• Aniara4
    2 0 1 2 skrev 2012-06-07 22:03:46 följande:

Haha, UJJ! Förr om åren brukade jag lägga porslin (hade dock inget spill-porslin så jag fick köpa nytt!) i dubbla påsar, lägga på skärbrädan och gå lös med hammaren. Kontrollerad ilska! Låter illa med betongväggen dock, sådant kan faktiskt skada handen på allvar, så hoppas det gick bra!

Påminner mig om när jag för länge sen jobbade på en kursgård, och en tjej som hade en ovanligt dålig dag (kan ha varit nåt ex inblandat där också) som höll på att ställa fram koppar tog en som var lite trasig och drämde den med ett vrål i stengolvet, så att flisorna flög i hela matsalen. Och JUST då kom husmor in i matsalen... Tjejen frös mitt i en rörelse, och pep sen: "Den ramlade". Sen fick hon sopa...
Svar på tråden Tärna + toastmadame = 0.