Inlägg från: lordoz |Visa alla inlägg
  • lordoz

Hur billig buffé kan man göra?

Vi ska faktiskt ha en liknande buffé till vårt bröllop! :) Fast lite mer olika kött (men vi har ju inte samma budget-krav där som ni har nu).

Det jag bara ville tipsa om är att vi har tänkt att göra oblandad pastasallad. Dvs, vi kommer ha pasta för sig, sallad för sig, fetaost, oliver, lök och liknande för sig, så får var och en själv plocka i det de vill ha. Vi diskuterar även att kanske koka en omgång med couscous och en med quinoa, så kan man få sådan sallad med. Vi gör detta för att vi har en hel del allergier och en del olika åsikter om vad man äter och inte äter bland våra gäster.

Lycka till! Tror ni kommer få en toppenfest!

• lordoz
    J2012 skrev 2012-06-10 06:50:34 följande:
    Några goda såser är det som gör en bra buffé tycker jag :). 

Hoummous är gott till det mesta, tzaziki likaså.
    En riktigt "latsås" jag brukar göra till kött är att köpa en färdig chilibea och blanda med en burk lätt creme fraiche. En annan väldigt lätt och god sås är att smula getost (jag brukar köra de lite billigare som finns som små rullar), blanda med creme fraiche och har i lite vitlök och svartpeppar, kanske lite pepparrot om man har det.

Enkelt, superlyxigt och jättegott är det att baka bröd i långpanna. Då rör man ihop en lös deg med bara lite jäst på kvällen, kalljäster och välter ut i en oljan långpanna och låter jäsa en liten stund till. Inget som behöver knådar eller fixas med, bara röra och låta stå. Blir supergott foccaccia, lite segt och med bubblor som riktigt bröd ska vara :)

Jag brukar göra "falsk västerbottenpaj": Köper den billigaste osten (men gärna en med lite mer smak) och gör precis som en vanlig västerbottenpaj, ingen märker någon skillnad ;). 
    Har du recept på brödet? :)
  • lordoz

Hur har det gått? Fick du tag i en lokal?

Svar på tråden Hur billig buffé kan man göra?