Inlägg från: Pluppe |Visa alla inlägg
  • Pluppe

Hur billig buffé kan man göra?

Grillat är ju kanon! Nu finns det ju massor färdigmarinerat i affären till bra priser, grillat är ju även gott att serveras kallt :)

Kanske potatissallad (blir det när färskpotatisen är i toppform, så är det ju gott att servera den kall med en vinigrätt och lite rödlök i), melonsallad(gurka, tomat, sallad, vattenmelon, galiamelon, honungsmelon, purjolök), diverse oster och bröd till det grillade. Smidigt och gott :)

• Pluppe
    daniiel skrev 2012-06-09 21:16:59 följande:
    Och hur mkt mat ska man räkna med per person? Så man kan få någon form av preliminär kostnad beräknad. Jag behöver ha ett hum om kostnaden innan, så jag vet om vi kommer ha råd, om vi måste spara lite eller om det bara är att glömma :P
    100-150 gram kött (utav allt kött man har) beroende på vad man har för tillbehör till, hälsar Kocken här bredvid Flört

Det där angående att kött är dyrt.. Man kan ju tillexempel grilla flintastek (går att köpa för 29.90 kg på konsum nu t.ex.), det går ju ta bort fettsvålen och skära i snygga snedda bitar. Rostbiff ligger ju idag på ca 180 kr/kg i affären, så det är ju inget billigt alternativ.

Det går ju även att ha skinka, kalkon och kyckling (man kanske inte behöver ha filé utan kanske klubbor eller vingar)..
  • Pluppe
    daniiel skrev 2012-06-09 21:42:31 följande:
    Okej.. hm. För jag tänker ju att man äter mindre mängd kött om det tex är tunna skivor av något än en bit grillat. Jag gör nog det iaf :P Och till tjälknöl är ju älgkött bäst (tycker jag) och det "shoppar" man i mamma och pappas frys ;D haha
    Hahaha, du är som jag ;) Sitter just nu och diskuterar med min far angående det hel grillade eller det rökta vildsvinet som jag har beställt till vårt bröllop i augusti :D Han får liksom förena nytta med nöje, och alla blir glada Skrattande
  • Pluppe
    daniiel skrev 2012-06-09 21:47:47 följande:
    Men det var ju väldigt bra pris på flintasteken må jag säga :) Kan man frysa den från nu till augusti? Kan man ta fram och grilla den då typ dagen före eller tidigare under samma dag? Hur ska man servera den sen då? Ska man skiva den? Känns som man inte bara kan slänga upp den på ett fat som den är. Jag kan ju avslöja att jag aldrig ätit en sådan någonsin :P
    Den går att frysa.. Griskött håller i 3 månader i frysen :) Och det går absolut att grilla den dagen innan, bara den står kallt över natten! Snedda skivor, skulle se lite väl ut att bara "slänga upp han" ;)
  • Pluppe
    daniiel skrev 2012-06-09 22:12:10 följande:
    Vi vill gärna bjuda på maten och vill inte att gästerna ska behöva ta med något. Vanligtvis brukar vi ha knytkalas när vi träffas alla, så vi ville "slå på stort" denna gången :P haha Gästerna får dock ta med sig sin egen dricka, vi kommer bjuda på alkoholfria alternativ.

Just nu funderar vi på detta:
    Grillad flintastek, skivad
    Grillad kycklig, skivad
    Potatissallad
    Två sorters pastasallader
    Två sorters pajer
    Hembakt bröd + smör
    Någon sås (inte bea), förslag?
    Fruktfat

Sedan kommer jag göra en hemgjord variant av bröllopstårtan som vi kommer bjuda på till efterrätt.

Vad tror ni om det? Det är mat som jag vet att alla våra gäster och som jag själv tycker är enkel att förbereda och som förmodligen inte kommer kosta skjortan.
    Låter kanon gott! Kör på det tycker jag :D
Svar på tråden Hur billig buffé kan man göra?