Inlägg från: knyttan |Visa alla inlägg
  • knyttan

Hur billig buffé kan man göra?

Chicita skrev 2012-06-09 22:19:28 följande:
    Jag kan rota lite, minns inte på rak arm

Men det är  kokt potatis, gurka (tärnat).
    Creme fraishe och filmjölk 
    Salt, peppar och vitlök (har jag för mig)
    Ska försöka rota lite i receptsamlingen i morgon och se om jag hittar det eller om det försvann i flytten.
    Just ja, gräslök... då var det nog inte vitlök. men det kan man ju ha i om man vill ändå Glad 
    Här är mitt recept på en potatissallad som i mitt tycke slår köpe-varianten med hästlängder och som sagt mkt billigare.
    4 pers:
    ca 600 g  potatis
    1 äpple
    1 rödlök
    1 burk lätt creme fraise
    lite majonäs, en skvätt vitvinsvinäger, kapris efter smak, salt o peppar

Koka potatisen (det går bra att låta skalet vara kvar jag tycker det ger potatissalladen mer karaktär då) och låt den svalna. Hacka allt fint, häll på en skvätt vinäger (eller spadet från kaprisen om man inte har vinäger) salta o peppra. Vänd i creme fraise och majo, smaka av. Man kan ha i mer majo om man gillar det, eller ha matlagningsyoghurt istället om man vill ha den smalare istället. Eller om man vill ha "fransk" variant så struntar man i både cremefraise, yoghurt och majo och tar olivolja istället. Minst lika gott!
  • knyttan
    daniiel skrev 2012-06-10 00:56:36 följande:
    Tack så jättemycket alla! :) Jag tror det blir att äta potatissallad i en vecka för att avgöra vilken vi gillar bäst ;P Tzatsiki låter som en bra idé, det vet jag att de flesta gillar :)

En annan fråga, kan vi ha klädkod på middagen/festen? Eller blir det för mycket? Jag vill ju helst att alla ska vara lite uppklädda och fina, inte bara kasta på sig en t-shirt och jeans. Det blir ju isåfall klädkod kavaj, vilket ingen av gästerna hade problem med på bröllopet, med då var det ju liksom.. bröllop. Nu är det ju bara en middag och fest. Jag tycker ju inte att de behöver dyka upp i en hel kostym, men lite uppklätt åtminstone..
    Jag skulle nog skippat klädkoden, på den typ av fest som du beskriver... speciellt om det ska vara bastu och utomhuslekar och sånt...Tror du inte att de ändå skulle klä upp sig litegann? Tycker konceptet låter ganska likt vad vi har gjort vid midsommar flera år med stugövenattning och bad och knytisbuffe, och då har folk ändå klätt upp sig i fina klänningar och några av killarna kom i slips ett år (dock utan kavaj ??) Det beror väl på umgänget iofs men i mina kretsar så kan man möjligen gå ut och ta en öl i jeans o tisha, är det fest så tar man åtminstone på sig en skjorta o finskor.
  • knyttan
    daniiel skrev 2012-06-10 10:50:53 följande:
    Nej, det blir att duka en lokal och sedan bara vara där med lite dans efter middagen och så. Det blir ingen bastu eller lekar (kanske någon "favorit i repris" från bröllopsfesten) och ingen stuga eller övernattning. Ja, tänk dig en bröllopsfest fast av en något enklare modell och med mindre folk, vi hade 60 gäster då med 3-rätters och nu blir det ca 25 gäster med buffé och de får ta med sig alkoholhaltiga drycker själva. Och nej, sätter vi ingen klädkod, så kommer folk i typ t-shirten de haft de två senaste dagarna och jeansen de hade på sig i garaget tidigare under dagen. Vilket vanligtvis om vi bara har en fest-fest är helt okej, jag bryr mig inte då, men jag vill ju själv få tillfälle att klä upp mig lite och maken likaså, men det känns som att det blir konstigt om vi är de enda två. Samtidigt som jag ju självklart inte vill ställa för höga krav, men vi såg ju på bröllopet att alla äger den typen av kläder och då tyckte de att det var kul att klä upp sig lite, så jag tänker samtidigt att de kanske kan tycka det är lite kul även denna gången.. men jag vet inte.. svårt..
    Ah ok jag kanske läste tråden lite slarvigt, fattade det som att ni skulle vara i en stuga.

Jag tycker egentligen inte alls om att skriva "sommarfin" på inbjudningar, men här kanske det skulle kunna passa? Eller kanske ni skulle kunna skriva något i stil med "vi tar på oss finkläder, det vore roligt om ni gjorde oss sällskap" eller något sådant?
Svar på tråden Hur billig buffé kan man göra?