Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Hur billig buffé kan man göra?

Jag brukar göra en potatissallad själv som innehåller gurka.
    Både rätt billigt, väldigt fräscht och lätt och bra för den som tänker på figuren också Flört 
    Bara för att tala om att potatissallad oftast inte blir billigare att köpa än att göra.
    Kallskuret. Kolla om ni känner någon som jagar eller som säljer gårdsslaktad gris exempelvis. Det brukar kunna bli riktigt billigt.
    Baka egna kuvertbröd. Både billigt enkelt att göra och lyxig känsla med nybakt 

• Chicita
    daniiel skrev 2012-06-09 22:14:23 följande:
    Det lät gott, har du något recept på den potatissalladen? :)

Haha ja, jag ska kika vad mor och far har i frysen i köttväg ;P Men annars var den där flintasteken väldigt billig och maken blev glad när jag föreslog det :P
    Jag kan rota lite, minns inte på rak arm

Men det är  kokt potatis, gurka (tärnat).
    Creme fraishe och filmjölk 
    Salt, peppar och vitlök (har jag för mig)
    Ska försöka rota lite i receptsamlingen i morgon och se om jag hittar det eller om det försvann i flytten.
    Just ja, gräslök... då var det nog inte vitlök. men det kan man ju ha i om man vill ändå Glad 
  • Chicita

Om ni vill hålla det informellt så skulle jag nog formulera inbjudan med ett rim (för det känns "kul och informellt" för mig... Så ungefär så här
    ----------------------------------

Favorit i repris!

För ett år sedan sa vi ja.
    Detta vill vi fira idá.
    Vi står för maten, du är gästen
    när vi nu bjuder in till festen.
    Ta på dig kavajen och masa dig hit
    Det blir mycket gott, och kanske lite sprit? 
    En dag att fira med de vi älskar mest
    Det är därför vi vill att just du blir vår gäst.

Datum, tid och underskrift

• Chicita
    daniiel skrev 2012-06-10 11:54:27 följande:
    Tack, den var ju jättebra och där fick man ju in lite klädsel också ;P Hur får man in att de ska ta med sig egen dryck? Det kommer ju som sagt att finnas några enkla alkoholfria alternativ, men de flesta lär ju vilja dricka vin eller öl, men det är inget vi har råd att bjuda på.
    Ah men då får vi ändra då Flört

Favorit i repris!

För ett år sedan sa vi ja.
    Detta vill vi fira idá.
    Vi står för maten, du är gästen
    när vi nu bjuder in till festen.
    Ta på dig kavajen och masa dig hit
    Det blir mycket gott, men ta med egen sprit 
    En dag att fira med de vi älskar mest
    Det är därför vi vill att just du blir vår gäst.

Datum, tid och underskrift
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-06-10 19:32:35 följande:
    Ja, det var ju enkelt att ändra rimmet :) Jag tror vi kör på det, för då får man in att vi bjuder mat, att de ska klä upp sig lite samt ta med egen dryck :)

Haha jag uppmärksammade inte ens det om brödet, men J2012, jag tar också gärna receptet på det. Lät både gott och enkelt :)

Har googlat runt lite på recept, men är det någon som har förslag på någon paj och två sorters pastasallad som är goda?
    Ett rim är personligt och informellt för mig.
    Det betyder att någon har tänkt till lite för att göra eller hitta ett passande rim, men att det inte är "Ni är välkomna att bevittna/ närvara vid bla bla bla... Eder närvaro skulle förgylla osv osv... 
    Sen behöver det ju inte vara så jättesnofsigt som jag skrev nu, men du förstår nog vad jag menar Flört 

Ja foccatia är jättegott Glad 
    Har inte gjort det själv någon gång men kocken på hotellet brukar göra olika varianter (den absolut godaste varianten är saltad med havssalt ovanpå och har lite paprikabitar och oliver nedstoppade i degen) 
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-06-11 11:10:07 följande:
    Har försökt räkna lite löst på vad vi nog kommer få lägga ut för en buffé med ungefär det vi tänkt oss och det slutliga priset blir ca en tusenlapp, alltså ca 40kr/person om vi blir 25 personer. Det var mindre än vad jag hade trott, men det kom som en positiv överraskning :) Då har vi räknat lite i överkant dessutom. Så nu måste vi bara boka en lokal så vi kan skicka ut inbjudningarna :)
    Härligt Glad
    Och det är alltid skönt med marginaler ifall att något drar iväg i pris eller man får för sig att lägga till något eller helt enkelt bara för att man kanske har råd att unna sig själv något extra också Glad
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-06-11 11:22:23 följande:
    Ja, jag håller med. Jag tycker om att avrunda uppåt just för att slippa otäcka överraskningar. Hellre att det blir några slantar över i slutändan som jag kan spendera på något annat :)

Vi ska ha festen lördag 11 augusti (bröllopsdagen är måndag 13 augusti), visst bör jag kunna sätta OSA till tex 29 juli då och skicka inbjudningarna till helgen typ? Då får de ändå nästan 2 månaders förvarning och drygt 1 månad på sig att kolla jobbscheman osv.
    Ja det tycker jag blir jättebra. 
    Hoppas att alla vill komma och att ni får en jättebra dag Glad 
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-06-11 11:41:14 följande:
    Tack, det hoppas jag med :) Tror dock att det blir ett litet bortfall, då vissa bor drygt 100mil härifrån och jag betvivlar starkt att de orkar/kan åka upp bara för en liten fest :P Vi kommer bjuda in ca 30 personer och räknar med att bli ca 20-25. Det räcker gott och väl :)
    Det låter realistiskt Glad
  • Chicita

Ni har ingen kompis som bor någonstans där det finns en kvarterslokal som ni kan hyra genom dom?
    Många bostadsrättsföreningar har ju egna lokaler. Även många hyresrättsföreningar.
    Kolla med det lokala bostadsföretaget. Ibland har dom lokaler som står tomma (typ kontor med konferenslokal eller större fikarum/ allmänutrymme) som ni kanske kan få hyra en helg för en billig peng.
    Ge inte upp
    Partytält i någons trädgård kanske?  

• Chicita
    daniiel skrev 2012-06-11 13:35:40 följande:
    Men nej, än ger vi inte upp! :) Det måste gå att lösa, på något sätt.

Ja det är väl inte kört än Glad

Att vara en bit utanför är väl inte helt fel annars. Visst någon måste vara nykter och kunna köra. Men det kanske man kan höra med någon kompis om (som inte ska vara med) om dom vill vara lite "taxi"mot en slant eller mot en middag någon gång 
Svar på tråden Hur billig buffé kan man göra?