Inlägg från: J2012 |Visa alla inlägg
  • J2012

Hur billig buffé kan man göra?

Några goda såser är det som gör en bra buffé tycker jag :). 

Hoummous är gott till det mesta, tzaziki likaså.
    En riktigt "latsås" jag brukar göra till kött är att köpa en färdig chilibea och blanda med en burk lätt creme fraiche. En annan väldigt lätt och god sås är att smula getost (jag brukar köra de lite billigare som finns som små rullar), blanda med creme fraiche och har i lite vitlök och svartpeppar, kanske lite pepparrot om man har det.

Enkelt, superlyxigt och jättegott är det att baka bröd i långpanna. Då rör man ihop en lös deg med bara lite jäst på kvällen, kalljäster och välter ut i en oljan långpanna och låter jäsa en liten stund till. Inget som behöver knådar eller fixas med, bara röra och låta stå. Blir supergott foccaccia, lite segt och med bubblor som riktigt bröd ska vara :)

Jag brukar göra "falsk västerbottenpaj": Köper den billigaste osten (men gärna en med lite mer smak) och gör precis som en vanlig västerbottenpaj, ingen märker någon skillnad ;). 

• J2012

Här kommer brödreceptet! Jag brukar oftast baka lite på känsla, så jag hoppas det här fungerar...

max 25 gram jäst ( ungefär ett halvt paket, men gärna lite mindre)
    5 dl vatten
    1 salt
    "lagom" mycket mjöl. Kanske 8 dl?

Ta en stor bunke. Smula sönder jästen och blanda runt med saltet  till jästen smälter. Häll på vattnet och blanda ner mjölet några deciliter åt gången. Degen ska inte "släppa kanterna" och du ska inte behöva knåda med händerna, utan den ska gå att röra ihop med en slev. En tjock men ordentligt kladdig och lite rinnig deg. Nu ska degen jäsa till dubbel storlek. Det kan den göra över natten i kylskåp, eller över dagen om det ska bakas på kvällen. Man kan också låta den jäsa i rumstemperatur, då tar det kanske tre timmar. 

När det är dags att baka så sätter du ugnen på 200 grader, smörjer en långpanna med olivolja och stjälper upp degen. Tryck lite hål i brödet med fingrarna och vill du så kan du "go wild" och trycka ner oliver, bitar med fetaost, strö över rosmarin, timjan och oregano eller bara vanlig pizzakrydda. Låt stå under en bakduk och jäsa klart i 30 min. Ringla över lite olja, strö på flingsalt och baka i ugnen ca 20 min (är lite osäker på tiden, men det märker ni själva när det är klart, det ska ha fått fin färg).

Lycka till!!!

TS, hoppas det löser sig med lokal. Själv var jag på kalas i helgen, 30 pers på 50 kvm och då var det buffé och allt. Gick jättebra :) 

Svar på tråden Hur billig buffé kan man göra?