• Anonym

Knöl i bröstet

Igår upptäcke jag en knöl i mitt vänstra bröst. Jag har varit så otroligt trött de senaste månaderna, men förklarat det med att jag jobbat extremt hårt den senaste tiden. Nu är jag så orolig över att det ska vara cancer. Har fått en tid på vårdcentralen senare idag och förhoppningsvis är allt ok och beskedet kommer snabbt.

Men redan under de 16 timmar som gått hittills har jag hunnit tänka alla de där hemska tankarna. Jag är 27 år och livet kunde inte vara bättre. I slutet av sommaren ska vi gifta oss, min underbara man och jag, och jag har just fått mitt drömjobb efter några tuffa studieår. Vi har börjat prata om barn inom en inte alltför avlägsen framtid. Det har verkligen kännts som att det är nu allt det där slitet börjar betala sig. Kan det vara så att man drabbas av svår sjukdom i den här åldern? Det kan väl inte hända mig?

Det värsta är nog att jag inte skulle vilja tvinga min älskade sambo att gå igenom något sådant. Han är också precis i början av sitt vuxenliv, han har allt det där vi sett fram emot de senaste åren inom räckhåll. Jag skulle inte vilja vara anledningen till att han "fastnar i startgroparna". Han förtjänar så mycket bättre än en trött och sjuk nybliven fru med dödsångest. Usch. Jag vet att man inte ska oroa sig i onödan, och vad jag har förstått är det "bara" är 1 av 3 knölar som visar sig vara cancer. Men 1/3 känns som en alldeles för verklig risk. Ville nog bara skriva av mig lite. Allt känns så overkligt just nu.

• Svar på tråden Knöl i bröstet
  • NilsKpyssling

Jag gick igenom samma sak för några veckor sen, det tog 1.5-2 v från det att remissen skickades in till jag fick en tid. Jag hittade själv en knöl, men dr. kunde inte känna något konstigt. Däremot hittade han en knöl i mitt andra bröst som jag inte kunde känna?! Jag fick både mammografi och ultraljudsundersökning och de hittade ingenting, inte ens en ofarlig cysta. Svaret fick jag direkt efter undersökningen.

Rutin i ladstinget där jag bor så får man även komma och träffa en kirurg som känner igenom bröstet, när jag frågade henne vad knölen var så fick jag svaret "vanlig bröstvävnad". Enligt henne skulle man vänta en månad efter man känt knölen och se om den var kvar, först då skulle man kontakta vc, det är tydligen väldigt vanligt med knölar som kommer ock går. (körtlar som svullnar osv).

Jag tänkte exakt samma tankar som du, men jag försökte vara positiv och tänka att oddsen är på min sida. Jag ringde förresten och bad dem sätta mig på återbudslista.

Stor kram och lycka till!

• Anonym (Tjatmoster)
    Se till att få en tid nu, idag, på en gång! Gör detta till din topprioritet och sitt inte och vänta! Inget är viktigare än att du får svar på detta. Det är med allra största sannolikhet ingenting men om det skulle vara det måste du få behandling direkt. Jag kände också en knöl tidigare och jag fick tid för undersökning och mammografi direkt samma dag som jag gick till vårdcentralen. Till mig sa de att jag inte skulle gå och vänta om det var något som behövde åtgärdas. Som tur var var det ingenting, jag hade faktiskt inbillat mig. Lätt hänt men jag är ändå glad att jag gick dit. 

Allt för många lyssnar på vad nån främmande vårdperson säger till dem. Om du känner dig trött, hängig och har hittat en knöl så ska du få den undersökt direkt. Om du var min syster skulle jag inte gå till jobbet förrän jag fixat en tid åt dig hos en bra läkare. Så med andra ord skulle det ske omgående. Lyssna inte på nåt annat och nöj dig inte förrän du fått full undersökning. Lycka till!

• Anonym (Tjatmoster)

Förstår för övrigt inte vad du menar med: 
    " Det värsta är nog att jag inte skulle vilja tvinga min älskade sambo att gå igenom något sådant. Han är också precis i början av sitt vuxenliv, han har allt det där vi sett fram emot de senaste åren inom räckhåll. Jag skulle inte vilja vara anledningen till att han "fastnar i startgroparna". Han förtjänar så mycket bättre än en trött och sjuk nybliven fru med dödsångest"

Klart man vill att ens partner ska vara lycklig och trygg men ni har ju valt varandra även i de "dåliga" tiderna. Man kan ju inte plocka russinen ur kakan liksom. Eller?

• Anonym (håller tummarna!)

styrkekram! det ordnar sig ska du se... kan förstå det är jobbigt att vara orolig, men det behöver ju inte vara nåt allvarligt. det är väldigt ovanligt att man får bröstcancer vid så unga år, om inte man har det i släkten... jag antar att du inte har det i släkten då du inte skrivit om det?? 

håller tummarna !

• BlomAnna

Nu har jag gjort min undersökning. Både mammografi och ultraljud och det visade sig vara en ofarlig cysta som förmodligen uppstått pga "våld" mot börstet. Gissningsvis är det dotterns hårda hälar som orsakat den då hon gärna sparkar vilt omkring sig när hon ligger på skötbordet och då träffar perfekt på brösten. Det är tydligen vldigt vanligt med dessa knölar när man har småbarn Jag hade två till i börstet men de sitter djupare så de känns inte. Man gör iaf inget åt det utan de får vara där de är.

Jag kände mig helt trygg under undersökningarna. Personalen var fantastisk och förklarade allt jätte bra vilket gjorde det mycket lättare.

Hoppas du snart får tid för din undersökning!  KRAM

• TheD

Jag har haft en knöl i bröstet. Meddela sjukvården det när det var januarimånad (2009) och fick tid för operation junimåndad (2009). Det var en godartad men ville inte ha den kvar ;)

• Anonym (ella)

Jag var med om samma sak för två månader sedan ca hittade en kanske cm-stor knöl, det började dessutom vätska ur det ena bröstet utan att jag är med barn, har heller inte fått barn innan. Gissa om jag hade dödsångest? Ringde till VC på måndan o fick tid hös läkare dagen efter, han kunde känna en pytteliten knöl i ena bröstet men tyckte den verkade vara en normal förändring, men han sa att de utreder ALLT på längden och på tvären för att det inte ska finnas minsta tvivel. Fick tid hos bröstmottagningen bara en vecka senare och de gjorde både mammografi och ultraljud, som inte visade någonting, så redan där sa läkaren att det förmodligen inte var något att oroa sig för, dock tog de cellprover från vätskan som kom ur bröstet, de skulle även ha gjort en biopsi, men den läkaren som skulle göra den kunde inte ens hitta knölen och eftersom iget syntes på mammografin så sa de att det inte behövdes. Proverna var helt normala visade det sig. Läkaren jag fick prata med sedan sa att det är normalt att det ibland kan komma vätska ur bröstet, men man ska ju så klart vara uppmärksam och undersöka sig. Så även om man har "symptom" förutom att man hittar en knöl så kan det vara helt grönt... Kan vara bra att veta.

Gå och gör undersökningen, men måla inte fan på väggen. Som sagt så är risken relativt liten iom att du är så ung. Och även OM det skulle vara dåliga nyheter så är det ju BRA att det upptäcks tidigt iså fall. Precis som du säger så skulle jag nog vänta med att berätta för tex din mamma tills du själv är lite lugnare, antingen tills du har gjort undersökningen, och hört vad läkaren säger, eller tills att du har fått defenitivt besked. Det är skitjobbigt att gå och vänta, men förmodligen så blir det inte mer än ett par veckor totalt. I bästa och mest troliga fall är allt lungt ju. Jag vet att när man själv är där och får alla de där tankarna i huvudet så är man ju nästan helt säkert döende, och börjar göra upp testamente och vita arkiv och så vidare. Och sen så får man veta att man inte var det och då tycker man att man är lite hysterisk...

Massa styrkekramar, det går säkert bra {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (ella)

En annan sak som kan vara bra att veta är att om knölen ömmar alls eller om man i övrigt har ont och det stramar i bröstet (som det var för mig) så är det ett GOTT tecken, inte tvärt om.

• Anonym

BlomAnna: Grattis! Så skönt att höra att allt var bra. Tur att du fick tid så fort och kan lägga det bakom dig nu.

Det är väldigt skönt att höra att fler har erfarenhet av det här, och att det nästan alltid slutar lyckligt. Blir lite lugnare då. Jag har ju, som någon gissade, ingen släkting som drabbats och börjar därför nu försöka tänka att det nog inte är någon stor fara. Har inte fått någon kallelse till mammografi ännu så jag får kanske ringa VC och se till att de skickat iväg remissen. Hoppas på det bästa så länge.

Tack igen för alla stöttande ord och uppmuntrande berättelser! Det är verkligen otroligt att man kan mötas av sån förståelse och omtanke av folk man aldrig träffat. Ni ska veta att det värmer Glad

• jimmyojennifer

TS det kommer gå alldeles uttmärkt med allting! Du kommer stå vacker brud om 1.5 månad, du kommer få lyckan av plus på stickan och du kommer vara med och fälla tårar när dina barnbarn tar studenten!
    Ta ett djupt andetag och se ingen annan möjlighet en ett långt lyckligt liv.

• lisskulla
    jimmyojennifer skrev 2012-06-14 13:52:52 följande:
    TS det kommer gå alldeles uttmärkt med allting! Du kommer stå vacker brud om 1.5 månad, du kommer få lyckan av plus på stickan och du kommer vara med och fälla tårar när dina barnbarn tar studenten!
    Ta ett djupt andetag och se ingen annan möjlighet en ett långt lyckligt liv.
    det här inlgget fick mej att grina (gråta)
  • jimmyojennifer
    lisskulla skrev 2012-06-15 11:11:23 följande:
    det här inlgget fick mej att grina (gråta)
    Jag hoppas att det var tårar av förväntan och lycka inför livets alla fantastiska äventyr Solig
Svar på tråden Knöl i bröstet