Barnfritt = gäller även spädbarn?
Hej! Jag och min sambo gifter oss på en abonnerad herrgård i sommar. Vi vill ha ett barnfritt bröllop. Det är nämligen ingen av våra närmaste som har små barn. Flera avlägsnare släktingar och bekanta har barn, men dem har vi knappt träffat.
En avlägsen kvinnlig släkting har precis fått en liten pojke. Vi ses enbart på större släkttillställningar, och vi är inte bjudna till barndopet. Trots att vi uttryckligen skrivit i bröllopsinbjudan på ett trevligt men tydligt sätt att detta är en vuxenfest, är svarade ovan nämnda släkting med att "vi och lilla NN kommer". Släktingen föreslog dessutom att hon skulle ta med sig sin svägerska (som vi aldrig träffat) så att hon skulle hjälpa till att ta hand om pojken och gå ut med honom om han skrek. När vi förtydligade att vi gärna träffar hennes barn en annan gång men inte nu, blev hon upprörd och argumenterade emot. Hon menar att eftersom hon ammar är barnet en del av henne och för litet för att lämna bort. Det slutade med att hon tackade nej i affekt, och sedan har hon baktalat oss inför andra släktingar.
När mina barn var riktigt små och jag och min f.d. make blev bjudna på bröllop eller jubileum, brukade den som inte var släkt/god vän med festföremålen stanna hemma med barnen. Vid något tillfälle kom en mjölkpump väl till pass. Vid ett annat tillfälle åkte jag hem efter brudskålen. För oss var det självklart att ett spädbarn knappast skulle uppskatta tillställningen, samt att barnskrik och en massa spring in och ut skulle störa festen. Jag skulle aldrig komma på tanken att försöka påverka vilka som blir bjudna och inte på någon annans bröllop! Dessutom vore det konstigt att ändra på premisserna, nu när andra gäster ordnat barnvakt.
Tänker vi fel? Borde vi ha välkomnat spädbarn på vårt bröllop trots att ingen av oss egentligen vill?
Ledsna hälsningar, Susanne