• daniiel

Barnfritt = gäller även spädbarn?

Jag tycker det vanligtvis brukar vara undantag för spädbarn, just för att det inte brukar vara så enkelt att bara lämna bort dom till barnvakt. Självklart kan ni neka spädbarn på er fest, men då tycker jag också att ni får räkna med att de som har spädbarn tackar nej till att komma. Hon blev förmodligen ledsen över att hennes barn inte fick komma och det är därför hon baktalat er. Det är väl inget att bry sig om? Ni stod fast vid ert ord och om hon tycker det var fel, så låt henne tycka det? Och vad har saken att ni inte var inbjudna till dopet med allt detta att göra?

Vi hade spädbarn med vid vårt bröllop och de störde inte alls. Inget gråt, inget skrik. Nu kan det ju variera mycket från barn till barn visserligen, men jag hade aldrig kunnat säga till föräldrarna att lämna barnet hemma. Där är man ju olika, som i mkt annat. Att barnet inte skulle uppskatta tillställningen.. ptja, det kan väl stämma, de är nog inte så medvetna om vad som händer, men de uppskattar nog att få vara med sina föräldrar. Jag kan visserligen tycka att det var lite magstarkt av henne att vilja ta med någon som passar barnet på plats, för det blir ju en extra kostnad för er. Nåja, jag tycker väl egentligen inte att varken ni eller hon har gjort något fel. Ni tycker bara och vill olika och blev oense. Nu får ni ju dock som ni vill - ett barnfritt bröllop, så var glada.

• daniiel
    funnybunny84 skrev 2012-06-11 10:17:58 följande:
    För dom är stenhårda på att inga barn ska vara med inte äns under vigseln Rynkar på näsan
    Nu vet jag ju inte hur deras vigsel är upplagd, men om den är i kyrkan, så kan de inte neka någon att närvara. Inte ens spädbarn.
  • daniiel
    funnybunny84 skrev 2012-06-11 10:38:28 följande:
    dom ska ha det utomhus (fast kyrkligt då det är en präst som ska viga dom) 

Jag är faktiskt inne på att tacka nej även att min vän kommer bli ledsen o besviken över att jag inte kommer men jag verken kan eller vill lämna bort min dotter.....känner mig taskig som inte kommer att gå och dela hennes stora dag.
    förstår att man är benhård på barn från 1 år o uppåt då dom springer omkring, leker och kan bli högljuda men ett spädbarn som ammas tycker jag är ett undantag! 
    Då bör väl samma sak gälla? Eftersom det är en vigselgudstjänst?

Jag kan ju tycka att det är lite väl hårt att neka spädbarn och om mina vänner hade sagt att jag inte fick ta med min dotter (när hon var spädbarn), så hade jag nog stannat hemma. Jag hade nog resonerat som så att de har ett finger med i spelet också, att det kanske inte är jätteviktigt att ha mig där då eftersom de inte kan göra ett undantag för spädbarn.
  • daniiel

Ingen av er verkar ju stå denna kusindotter speciellt nära och av det du skriver verkar det mest ha varit en artighetsinbjudan med tanke på att hennes familj blev inbjudna osv. Spelar det då så stor roll vad hon tycker? Ni vill ha barnfritt, vilket ni får. Hon har valt att stanna hemma, vilket egentligen inte är så stor grej för er, eftersom hon ändå inte var bland de viktigaste gästerna. Nu blev hon visst sur över er önskan om barnfritt, men måste ni bry er om det? Det är ju egentligen ingen stor grej, tror ni inte att hon kommer över det om ett tag? Och om hon inte gör det, ändrar det på något egentligen? Jag tänker eftersom ni ändå inte verkar umgås.

• daniiel
    Sassas skrev 2012-06-11 14:32:58 följande:

Jag skrev till DN.s vett&etikett-expert Magdalena Ribbinbg och lämnade samma beskrivning som i trådstarten. Hon svarar såhär

"Ang Spädbarn på bröllop

Nej, så går det inte till som du beskriver att din avlägsna släkting har gjort! Du kan om igen mejla eller ringa henne och säga att du beklagar att hon blivit arg över att hon inte får ta med babyn men ni har ett barnfritt bröllop, och ingen annan får ta med sina barn.

Har man en baby eller småbarn som inte klarar av att ha barnvakt får man göra precis som du berättar, att den förälder som inte är biologisk släkting med brudparet eller festföremålet, eller om det är icke-släkt, den förälder som är minst bekant, stannar hemma.
    Så bry dig inte om din självupptagna och oförstående släkting, och att hon baktalar er inför övriga släktingar återfaller på henne själv och hennes minst sagt ohyfsade beteende - att vilja ta med ännu en person som hjälp! Nej minsann, så går det inte till!
    vänliga hälsningar
    Magdalena Ribbing
    Som vanligt, så är ju inte Ribbings ord någon lag ;P Det måste alltså inte gå till som hon tycker och tänker. Jag förstår dock inte alls vad denna tråden går ut på, då det inte är någon som säger emot dig i att kusindottern inte bör prata illa om er och inte bjuda in personer (barnpassningen) på ert bröllop. Samt att ni självklart får bestämma själva vart ni drar gränsen för barnfritt, men att det ofta inte är så och därmed också bör förstå om någon väljer att stanna hemma pga det.
  • daniiel
    Sassas skrev 2012-06-11 15:26:02 följande:

Håller med dig om att tråden blivit rätt spretig. Jag startade den för att diskutera om jag och sambon gjort bort oss när vi inkluderade spädbarn i vår önskan om barnfritt. Vi tänkte att om hedersgästerna eller de allra närmaste hade små barn skulle vi ha bjudit barn också. Även om några av de långväga gästerna hade barn skulle vi ha välkomnat barn med tanke på svårigheterna med barnvakt. Men eftersom den enda av de potentiella gästerna som har små barn bor precis i närheten och har en sambo vi aldrig träffat, tänkte vi att hon skulle kunna komma åtminstone en stund om hon ville, och om hon inte ville skulle hon ändå bli glad över att vara bjuden.

De flesta här på forumet verkar tycka att vi gjorde fel. Andra, inklusive en expert på området, tycker att vi agerat korrekt. Med tanke på de starka reaktioner frågan väcker, finns det uppenbarligen ett behov av att diskutera vidare. När diskussionen drar iväg på ett sätt där vi anklagas för att "porta" folk eller "resonera aptöntigt" försöker jag förtydliga och återföra diskussionen till det den handlar om.Alt jag vill är att vår stora dag ska innebära glädje och fest, inte osämja och besvikelser.

Saken är dock den att det finns inget fel eller korrekt/rätt i denna frågan. Det handlar enbart om vad man själv tycker och tänker och sådana ämnen är svåra att diskutera, då det sällan är någon som ändra uppfattning och åsikt.
Svar på tråden Barnfritt = gäller även spädbarn?