• aniara

Barnfritt = gäller även spädbarn?

Jag skulle aldrig någonsin bjuda in en nybliven förälder och inte låta dem ta med barnet. Det är en sak som jag fattar fast jag inte har barn själv, att små barn behäver sina föräldrar och nyblivna föräldrar har väldigt svårt att lämna bort sina barn. Vi kommer själva ha tre spädbarn med under vår vigsel och festen. Vi är inte särskilt förtjusta i barnskrik och vi räknar med att barnen säkert kommer att störa i alla fall någon gång under dagen, men vi vill ju ha deras föräldrar med denna dag och då får vi ta det.

• aniara

BlomAnna, du får ursäkta men jag börjar bli ganska less på att höra att människor som inte har barn inte kan förstå hur det är att ha barn och att ens argument då automatiskt blir mindre värda. En viss sanning finns det väl där i men framför allt handlar det om att sätta sig in i hur andra tänker/känner och kunna känna empati. Det har inget med föräldraskap att göra.

• aniara

BlomAnna: nej du skrev inte så. Du skrev att du tror att man inte fattar om man inte gjort det själv. Det är en trist generalisering som man ser lite då och då och som är ganska frustrerande att bemöta. Men strunt samma, det är ju bra om du inte menade det så.

• aniara
    knyttan skrev 2012-06-12 15:21:28 följande:
    Jag är faktiskt lite förvånad över alla dessa som påstår att gäster kan kräva att få ta med sina små barn, och att det i princip är fullt att bjuda småbarnsmammor utan att tillåta spädbarn på festen.
    Vilka är "alla dessa"? Om du läser tråden igen ser du att det är EN person i tråden som har uttryckt ord i den stilen, och hon (Daludd) har i efterhand förklarat att det inte var så hon menade.

Det övriga svarande har skrivit, i olika formuleringar, är att man inte kan räkna med att en nybliven förälder vill eller kan lämna bort sitt spädbarn, och om man då vill försäkra sig om att föräldrarna verkligen kommer bör man tillåta dem att ta med barnen. En del, t.ex. jag, har skrivit hur vi själva skulle ha gjort.

Biten med kusinbarnets reaktion har jag valt att inte kommentera då jag inte vad vad som har sagts, eller hur.

Här har du för övrigt en skribent som ALDRIG propagerat för att brudparet alltid har bestämmanderätt för att det är deras stora dag. Jag brukar vara på motsatt sida i debatterna.
Svar på tråden Barnfritt = gäller även spädbarn?