Barnfritt = gäller även spädbarn?
aniara skrev 2012-06-11 10:27:00 följande:
Jag skulle aldrig någonsin bjuda in en nybliven förälder och inte låta dem ta med barnet. Det är en sak som jag fattar fast jag inte har barn själv, att små barn behäver sina föräldrar och nyblivna föräldrar har väldigt svårt att lämna bort sina barn. Vi kommer själva ha tre spädbarn med under vår vigsel och festen. Vi är inte särskilt förtjusta i barnskrik och vi räknar med att barnen säkert kommer att störa i alla fall någon gång under dagen, men vi vill ju ha deras föräldrar med denna dag och då får vi ta det.För mig är det självklart att någon som ammar inte kan förväntas lämna bäbisen såpass länge, och särskilt inte om det är på en avsides herrgård och inte så att barnet kan finnas med en barnvakt någonstans i närheten. En del tycker det är ok att pumpa ut och vara borta lite längre, men för andra funkar det inte alls. Det är ingenting som nån annan kan avgöra!
När vi skickade inbjudan var vi ganska säkra på att det inte fanns några så små barn bland gästerna, men vi skrev "med undantag för ev. ammande spädbarn" för säkerhets skull. Man vet ju aldrig vad folk har haft för sig det senaste året!
Jag vet inte exakt vad din släkting har sagt om er till andra, men jag tycker också det verkar sannolikt att hon helt enkelt blev upprörd över er bristande förståelse för hennes ovilja att lämna sitt barn. Nu var det ju inte någon nära anhörig, så det kanske inte är så hemskt om de inte kommer på bröllopet, men det kan säkert vara klokt om du kontaktar henne och försöker släta över lite, förklara att det verkligen inte är möjligt att ha barn med på festen och att det är tråkigt att hennes bäbis är så liten att hen inte går att lämna, för ni hade ju gärna velat ha föräldrarna med på festen. Alltså, du kan visa att du förstår att det är du som är ovanligt hård utan att behöva ge avkall på ert beslut om ni verkligen inte vill det.