• Daludd

Barnfritt = gäller även spädbarn?

TS - man måste göra undantag för spädbarn, det är inte er sak att avgöra när föräldrarna känner sig bekväma med att lämna bort ett spädbarn och om hon ammar är det dessutom fult att kräva att hon ska pumpa eller ge ersättning.
    Hade de erbjudit sig lösa det så är det en annan sak - men du kan inte kräva någon att lämna ifrån sig sitt spädbarn. Du gör ett undantag för ammande småbarn och spädbarn genrellt, eller så bjuder du inte personen. Men ärligt talat, det senare är överdrivet.

Tycker att gästens förslag med att ha med sig någon som kunde gå ut med barnet när det skriker osv är förträffligt och jag tycker att du ska be om ursäkt för att du inte tänkte längre. 

• Daludd
    Sassas skrev 2012-06-11 12:32:17 följande:
    Hej igen och tack för alla svar! Vi begick uppenbarligen ett misstag när vi sa att även spädbran inkluderas i vårt önskemål om ett barnfritt bröllop. Jag är fortfarande osäker på om magnituden av det etikettsbrottet legitimerar kusindotterns reaktion och beteende. Om rolllerna var ombytta hade jag antingen lämnat sambon själv hemma med barnet åtminstone under vigseln, eller tackat nej på ett vänligt sätt och önskat lycka till. Hoppas detta inte orsakat alltför stora olägenheter för kusindottern och hennes familj, och att hon inte tagit detta som något slags krigsförklaring för all framtid.
    Förlåt missade detta :)

Nej, skitsnacket och otrevligheterna är inte legitima även om ni var lite utanför regelboken. Man beter sig inte illa bara för att andra gör det, såklart. Ni har all rätt att vara ledsna över att hon snackat skit om er, så gör man inte. 
  • Daludd
    Sassas skrev 2012-06-11 14:32:58 följande:

Jag skrev till DN.s vett&etikett-expert Magdalena Ribbinbg och lämnade samma beskrivning som i trådstarten. Hon svarar såhär

"Ang Spädbarn på bröllop

Nej, så går det inte till som du beskriver att din avlägsna släkting har gjort! Du kan om igen mejla eller ringa henne och säga att du beklagar att hon blivit arg över att hon inte får ta med babyn men ni har ett barnfritt bröllop, och ingen annan får ta med sina barn.

Har man en baby eller småbarn som inte klarar av att ha barnvakt får man göra precis som du berättar, att den förälder som inte är biologisk släkting med brudparet eller festföremålet, eller om det är icke-släkt, den förälder som är minst bekant, stannar hemma.
    Så bry dig inte om din självupptagna och oförstående släkting, och att hon baktalar er inför övriga släktingar återfaller på henne själv och hennes minst sagt ohyfsade beteende - att vilja ta med ännu en person som hjälp! Nej minsann, så går det inte till!
    vänliga hälsningar
    Magdalena Ribbing
    Okej, du vinner? Eller hur tänker du nu? Självklart gör gästen sådär, som sagt, din gäst gör ju inte rätt i att snacka skit om er och bete sig illa. Men väldigt många tycker nog att det är ofint att inte låta föräldrar ta med sina spädbarn. Att ha en så tight regel att någon inte känner att de kan komma annars - då känns det som att man inte bryr sig så mycket om huruvida gästen deltar under kvällen eller inte...

Jag uppfattade inte att hon sagt att hon skulle ta med sig någon, jag uppfattade det som att hon frågade om det kanske gick att lösa på det sättet? Självklart får hon inte bjuda in någon själv, men om hon försökte lösa situationen på ett sätt som skulle göra dig nöjd men samtidigt inte hindra henne från att delta under kvällen så tycker jag inte det var så hemskt.

Jag tycker det är för uptight att inte kunna tillåta ett spädbarn för att föräldern inte vill lämna det ifrån sig ännu - men visst, man kan väl tycka olika! Synd att ni inte kunde komma överens om att hon helt enkelt inte kan delta och så var det bra sen.
  • Daludd

Äsch, TS, det känns som att du är lite aggressiv och tar åt dig av saker som inte ens är kritik så jag lämnar tråden, men alla här håller ju faktiskt med dig, men flera hade nog tyckt att det är vänligt att låta spädbarn komma..

Jag hade väl inte blivit hemskt hedrad av att få en inbjudan som inte gäller min sambo (etablerade par ska bjudas, om du frågar ribbing om det så är det en regel också) och där jag bara får komma utan min familj... Det beror såklart på situationen men det hade inte känts så trevligt. "Du får komma utan barn och utan sambo, inte annars".

Ville bara att du skulle tänka på hur inbjudan uppfattas också, och kanske förstå reaktionen som kom, hur fel den än var och hon reagerade så barnsligt som att börja snacka skit om er. 

• Daludd
    knyttan skrev 2012-06-11 20:19:22 följande:
    Sambon var också bjuden, däremot så tänkte TS att det kanske hade varit en logisk lösning att sambon isf inte kom o passade barnet istället eftersom sambon aldrig har träffat brudparet, eller så uppfattade jag det iaf...
    Mja, alltså, kontentan blir ju ändå att man kan räkna ut att hon lär komma själv om de har ett litet spädbarn. De flesta föräldrar lämnar ju inte bort mycket små bebisar...
    Spelar ju ingen roll om brudparet aldrig träffat denna sambo? Det är väl ett ypperligt tillfälle att träffas? De är ju sambor! Med ett barn! Inte ihop sedan två månader.. Klart man vill träffa honom, tänker jag. Men det kanske bara är jag som tänker så. 

Jag hade tyckt det var tråkigt liksom. Det är deras dag, visst, men om jag hade ett spädbarn och en sambo som brudparet tyckte det vore bättre om de stannade hemma... har de träffat barnet ens? Nä jag vet inte, jag tycker inte det verkar vara så mycket värme i inbjudan. Men det är vad JAG tycker. Man msåte inte hålla med mig :) 
  • Daludd
    knyttan skrev 2012-06-11 20:13:08 följande:
    Hmmm, ursäkta men nu var det väl så att den här personen var gäst? Som gäst kan man inte kräva någonting. Passar inte festen så tackar man nej, så enkelt är det.

Jag håller också med om att man vanligen brukar undanta ammande barn från barnfritt inbjudan, men håller med TS att det var en mycket dålig reaktion från denna person att kräva att få ta med sig "barnflicka" och sedan börja baktala de som hade bjudit in henne när hon inte fick göra som hon ville. Det om något tycker jag är aptöntigt. Jag köper HEEELT att man inte vill lämna bort sitt barn när det är så litet, men då finns det en mycket enkel lösning: tacka nej till festen! För mig låter det helt absurt att man som inbjuden skulle höra av sig med en massa krav, oavsett vad dessa krav kan gå ut på.
    Varför är gästens frågor eller eventuella "lösningar" på problemet så hemska? Jag förstår inte? Jag håller med om att gästen betett sig illa, men om jag verkligen ville gå på något hade jag kanske också kunnat tänka mig att fråga en släkting... utan att förvänta mig att det ses som krav eller så fruktansvärda frågor. Brudparet kan ju säga nej i all vänlighet ändå.

Bara en tanke, vet ju inte hur TS gäst tänkt eller lagt fram frågorna alls, men jag antar inte direkt att hon krävt att få ta med någon, kan hon inte helt enkelt ha frågat om det kunde fungera? Jag ramlar inte av stolen när jag hör att hon ställt en sådan fråga, men jag var ju inte där, kanske var det vedervärdigt av henne.

Det är en stor sak att tacka nej till ett bröllop, särskilt om en släkting gifter sig. Jag kan sätta mig in i att försöka ordna så att man kan komma snarare än att direkt tacka nej. En likadan tråd skulle ju kunna startats om någon som bara tackade nej och inte ens försökte ordna så att de skulle kunna komma... 
  • Daludd
    knyttan skrev 2012-06-11 21:45:06 följande:
    Du anklagade tidigare TS för att vara aggressiv, men jag tycker faktiskt att det är du som är lite aggressiv. Precis som du säger har vi ingen aning om i vilket tonläge och med vilka ord som det som sagts sagts från båda håll... däremot så går du ut ganska hårt och påstår att TS har krävt att gästen ska lämna bort sitt barn, bröstpumpa mm. Nej det har TS inte "krävt", lika lite som gästen kanske inte krävt att få ta med sig en barnflicka... Jag har inte sagt att det var en "vedervärdig" fråga av gästen, det kan man ju självklart fråga (vi har själva fått en liknande förfrågan) men lika mycket som "Brudparet kan säga nej i all vänlighet" - vilket de av allt att dömma har gjort - så får ju gästen vara så snäll att accepera svaret på frågan som hon har ställt, vilket hon i det här fallet inte gjorde, utan började 1) argumentera emot och 2) baktala brudparet inför andra släktingar. Har rätt svårt att se att man kan tycka att det är ok?
    Jag har aldrig sagt att det är OK att bete sig som gästen gjort, tvärtom, flera gånger har jag sagt att det är under all kritik.

Det är inte meningen att framstå som aggressiv så jag ber om ursäkt för det. Jag har försökt lyfta fram den andra sidan av inbjudningskortet så att säga. 
  • Daludd
    bridetobe2013 skrev 2012-06-11 21:49:37 följande:

Tycker inte man kan kräva att en mamma lämnar sin ammande spädis hemma. Om man vill ha mamman där tycker jag att man får räkna med bäbisen också,. Dom flesta mammor har väll vett nog att sköta det hela snyggt och se till att bäbisen inte stör mer än nödvändigt.

1/6 2012
    Jag tror jag använde ordet kräva ungefär som bridetobe2013 gör här. Jag menade inte att TS KRÄVDE det, så det var fel ordval, får be om ursäkt för det också.

Svar på tråden Barnfritt = gäller även spädbarn?