• aniara

Bosnisk bröllop... HJÄLP hur börjar jag med allt?

Om släkt och vänner bor relativt nära varandra är det kanske bättre att ha festen där än i Stockholm? Om ni kan tänka er att gifta er där skulle jag rekommendera det, för logistiken och ekonomins skull. Hör med vänner och bekanta om de vet någon bra och rymlig festlokal. Kolla med syrianska föreningar också. Syrianska bröllop brukar ju vara både stora och påkostade.

• aniara

Jag förstår. Då är kanske det viktigaste att det är lätt att ta sig från flygplats och tågstation till festen, och då är ju Stockholm med omnejd bra. Om ni tittar en bit utanför stan, ex. Märsta eller Upplands Väsby tror jag priserna är rimligare än närmare city. Fördelen med att ha bröllopet på orten där man bor är att det är lätt att åka runt och titta på lokaler, jaga frisör, catering etc. Vi gifter oss på en ort där vi inte känner någon, 3 timmar hemifrån med bil, och det har varit en utmaning att få ihop allting.

Har du varit i kontakt med bosniska föreningar eller bosnisk-muslimska församlingen (om du är troende)? Jag tänker att de kanske har tips på vilka lokaler bosnier "brukar" hyra och kan ge tips på t.ex. restauranger och musiker. Sen tror jag som sagt att det kan vara bra att gå på tips från syrianer eftersom de gillar stora fester. Det bor många syrianer i Märsta.

För oss började det så att vi samma kväll som min blivande man friade (jag visste inget då) satt på en restaurang och åt världens godaste middag och tittade ut på en helt fantastisk utsikt, och sa till varandra att här skulle man kunna gifta sig. Ett par timmar senare var vi förlovade. Och sen höll vi fast vid att vi ville ha bröllopet där. Det är nog inte så bröllopsplaneringen brukar börja tror jag! Och ja, jag är nervös, men mest förväntansfull :)

• aniara

Ps. helt utanför ämnet, men både jag och min fästman älskar Bosnien. Så otroligt vackert land! Jag hoppas vi får tillfälle att åka dit igen snart :)

Svar på tråden Bosnisk bröllop... HJÄLP hur börjar jag med allt?