Inlägg från: SkövdeSophie |Visa alla inlägg
  • SkövdeSophie

Hur kommer Ert borgliga bröllop att se ut?

csq skrev 2012-06-13 00:01:42 följande:
    Vi kommer att ha ett borgerligt bröllop med runt 100 gäster. Vigseln kommer att ske på en båt som sedan tar oss till festlokalen. Vår största fundering som haft med ett ickekyrkligt bröllop att göra har varit att hitta en lokal och att utforma ceremonin. Jag älskar kyrkor men kan inte ställa upp på hela budskapet med en kyrklig vigsel, det har varit gansk många turer innan vi kom fram till en vigselplats som kändes bra. Jag tycker att det känns roligt att få utforma ceremonin själv, vi kommer nog att ha en ceremoni med mycket musik, det är fortfarande inte helt klart vad vigselförättaren ska prata om utöver själva "tager du". hur utformar ni era vigslar? vill gärna ha tips!
    Var skall ni gifta er och när? 
    Ni kan ju kolla vilka vigselförrättare det finns i den kommunen och ringa runt till dem.
    Personligen tycker jag det är jätteviktigt att utforma en personlig och kärleksfull vigselakt till de par jag viger och jag är noga med att de skall känna att det blir som de vill ha det. Men i mitt uppdrag ingår bara själva "tager du". Så ni får hitta en vigselförrättare som vill göra lite mer, samt viga på annan plats än stadshuset. Men det är nog inga problem, vi är många som ser det som en ära

Jag skall själv gifta mig borgerligt i vinter och vi kommer att ha en del musik under vår akt. Vi kommer också att ha egna löften, samt skriva en inledning på ceremonin,

• SkövdeSophie
    Smulan skrev 2012-06-13 12:04:31 följande:
    SkövdeSophie - vår vigselförrättare kunde inte fixa musik i stadshuset. Är det vanligt förresten??? Kan man föreslå att man tar med egen utrustning eller finns det skäl tror du till att de inte har det i stadshuset? Vi har inte bestämt oss om det går bra utan musik än så därför slänger jag ut frågan till dig ;).
    Hej,
    Nä, i stadshuset har jag aldrig haft någon vigsel med musik. Det är inte vanligt alls. Ni får nog räkna med att ta med egen bandspelare och fråga före om det går bra att spela en låt. Ofta är det rätt tajt mellan vigslar. Fråga er VF.
  • SkövdeSophie
    BlomAnna skrev 2012-06-13 22:38:07 följande:
    Hoppar helt fräckt in i tråden

Vi kommer träffa vår vigselförrättare ett tag innan så vi "lär" känna varandra och så skriver hon ihop någon form av tal så att de inte bara blir "tager du". Vi tänker skriva våra egna löften. Dessa måste vigselförrättaren godkänna innan om de fungerar som löften eller inte fungerar inte det vi skrivt som löften kommer vi ändå säge det till varandra som ett tal eller vad man ska säga.
    Vi tänker oss nåt sånt här:
    Er vigselförrättare måste ställa frågan "tager du"... Ni kan ju självklart ha egna löften också, men inte istället för. Er VF måste fråga och ni måste svara ja. 
  • SkövdeSophie
    jakother skrev 2012-06-13 22:49:43 följande:
    Gillar biten ".. och ni måste svara ja" haha ;)
    För All Tid 2012-08-25 frokenfjellstrom.blogg.se
    Ja, det är ett krav
    Annars blir det en mycket tråkigt vigsel... 

Jag menar att man måste säga ordet Ja, det räcker inte att nicka el dyl.  
Svar på tråden Hur kommer Ert borgliga bröllop att se ut?