• Chicita

Maxiklänning som gäst?

Vad är klädkoden och hur ser klänningen ut? Bild?
    Det är svårt att ge ett råd annars.
    En klänning med vit bakgrund kan vara ok, en annan kan vara ett absolut nej 

• Chicita

Så här säger etikettreglerna om klädkod Kavaj:
    -----------------------------------------------------------------

Kavaj 

Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män innebär den dock i regel hel kostym, inte udda kavaj. Kostymen kan vara mörk eller ljus beroende på sammanhanget. Skjortan bör vara ljus. Fluga kan användas istället för slips, även om det numera är ovanligt. Kvinnor bär klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och omkring knälång.
    ----------------------------------------------------------------- 

Så egentligen är en maxiklänning lite för lång för "kavaj". Men jag skulle säga att du klart kan ha en maxiklänning.
    Däremot skulle jag inte valt en som var så ljus som du visade.
    Möjligtvis en sån här
    http://www.bonprix.se/produkt/maxiklaenning-vitrosasvart-922951/?type=image

Den bör alltså upplevas som mer fägad än vit. Den du länkade till uppfattade jag som vit med lite ljusaprikost/rosa mönster. Jag uppfattar den alltså som en vit klänning med mönster.
    Men sen kan man använda färg på assecoarerna också för att ta ner den vita färgen lite. Typ en aprikos eller rosa boléro osv.

• Chicita

Jag ska förtydliga mitt svar lite också...
    Jag hade inte lyft på ögonbrynen eller funderat på ditt val om du hade kommit till mitt bröllop i en sån klänning.
    Men vissa brudar är väldigt känsliga och vill helst att det inte ska vara en gnutta vitt på gästernas klänningar bara för att dom vill vara den enda tjej som bär vitt över huvud taget. 

Om du är osäker så fråga bruden.
    Och om du inte är så nära henne att du skulle känna dig bekväm med att fråga, så försök få in mer färg i skor, sjal/boléro och andra tillbehör. 

Svar på tråden Maxiklänning som gäst?