• Hedstrom

Maxiklänning som gäst?

Jag ska på bröllop och som rubriken lyder undrar jag om det är okej att ha en maxiklänning som gäst?
    Är också äl medveten om att man inte får ha en vit klänning men får man ha en blommig klänning som är vit som grund?`
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Maxiklänning som gäst?
  • daniiel
    Chicita skrev 2012-06-12 17:59:38 följande:
    Jag ska förtydliga mitt svar lite också...
    Jag hade inte lyft på ögonbrynen eller funderat på ditt val om du hade kommit till mitt bröllop i en sån klänning.
    Men vissa brudar är väldigt känsliga och vill helst att det inte ska vara en gnutta vitt på gästernas klänningar bara för att dom vill vara den enda tjej som bär vitt över huvud taget. 

Om du är osäker så fråga bruden.
    Och om du inte är så nära henne att du skulle känna dig bekväm med att fråga, så försök få in mer färg i skor, sjal/boléro och andra tillbehör. 
    Precis så jag tänker också :) För min del var den inte alls för vit (jag tycker bara helvitt är nono!), men vissa reagerar mer på det där än andra.

Säger samma sak, fråga bruden om du är osäker TS, annars kör på den klänning och piffa upp det lite med färg på accessoarer :)
  • Aniara4

Förresten, det var en väldigt bar rygg på den klänningen! Nu röstar jag defintivt på en stor sjal eller bolero i matchande färg...

• chrpe

Jag tyckte den bara ryggen var snygg. I kyrkan kan du ju ha ngt som täcker axlar och rygg, men sen hade jag struntat i det

• daniiel
    Aniara4 skrev 2012-06-12 18:06:10 följande:
    Förresten, det var en väldigt bar rygg på den klänningen! Nu röstar jag defintivt på en stor sjal eller bolero i matchande färg...
    Jag kikade inte ens på ryggen först, men jag håller med.
  • Principisessan

absolut! kolla med brudparet bara att de inte är mordiska med sin klädkod, man vet ju aldrig om de håller hårt på etiketten och då är det ju knälångt som gäller.  

• Hedstrom

Tusen tack för era svar, anledning till att jag vill ha en maxiklänning är för att jag känner mig mer bekväm så. Inte speciellt förtjust i att gå barbent (finns strumpbyxor jag vet, men dom lyckas alltid gå sönder så lätt)
    Kanske dock får leta efter en klänning i annan färg då så slipper jag oroa mig att den är för ljus :)

• msE

Tycker inte klänningen är för ljus, det syns ju helt klart att den är mönstrad o inte helvit,  sen en snygg rosa eller aprikos sjal till det så e de ju pricken över i liksom... bara undvik vita accesoarer liksom...

Hade själv maxiklänning på smokingbröllop... hm nu rynkar ngn på näsan märker ja... haha.. men till mitt försvar var det en finare klänning... o typ empire... skillnaden däremellan e ju inte stor egentligen!
    Var iaf grymt skön o jag var hur bekväm i den som helst... man slapp dessutom trång klänning efter middagen ;) alltid ett plus!! haha gick iofs gravidrykten sen efter det bröllopet men det bjuder jag på!

Lycka till med klänningsjakten Skrattande

• Beccastina

Vi ska ha kavaj på vårt bröllop och även om en maxi klänning igentligen är för lång så tycker jag personligen att det är passande då dom oftast är lite enklare än andra fest klänningar men ser fortfarande mer uppklätt ut än vanliga bommulsklännningar som är knälånga :)

så för mig är det tummen upp för den klänningen du hade i tankarna, dock skulle jag ha en bolero eller sjal till.
    men vill du vara på den säkra sidan så fråga brudparet!

• fayefaye

Förra sommaren hade jag en klänning på ett bröllop som liknar din lite, denna: anarodrigues.blogg.se/images/2011/img_7027_144323922.jpg

Den är ju också ganska vit, men matchade med svart kofta för att tona ner det vita. Upplevde inte att jag klädde mig opassande, det var dessutom en annan gäst som hade samma klänning som jag, haha XD

• mariakarolina

Tycker att du absolut kan ha den där klänningen.. Lite färgglada accecoarer till så passar den utmärkt :)

• 1700tal

Personligen hade jag inte oroat mig det minsta för färgen, det är ju helvitt som är ett etikettsbrott. Delvis vitt blandat med andra färger är ok, särskilt om du förstärker den andra färgen med skor, smycken osv. Själv hade jag däremot inte haft en golvlång klänning, DET är mer no no. Men det är jag det, om nån kommer så till vårt bröllop (mörk kostym) så märker jag det förmodligen inte ens.

• fayefaye

Varför är det inte "ok" med golvlång klänning på bröllop egentligen? Det känns ju mer rätt en en kortkort? Är inte så duktigt på bröllopsetikett Glad

• TheD
    fayefaye skrev 2012-06-13 01:43:16 följande:
    Varför är det inte "ok" med golvlång klänning på bröllop egentligen? Det känns ju mer rätt en en kortkort? Är inte så duktigt på bröllopsetikett Glad
    Beror på vilken klädkod det är :)
Svar på tråden Maxiklänning som gäst?