• 1700tal

Ni med stor bröllopsbudget

Nyfiken får man va!

Tycker jag och blivanden nu har hamnat på summor som kvalificerar sig i budgetmodell "större", särskilt om man räknar in ringar och resa. Betydligt mer än vad vi hade tänkt och budgeterat från början. Men så är vi på ett slott (som vi har för oss själva) och är ca 90 gäster. Och under de omständigheterna tycker jag vi kommit väldigt "billigt" undan. Framförallt har vi råd, och med 2 mån kvar så är allt betalt utom cateringfakturan som kommer efter, men pengarna är undanlagda till det. Det är dock en prioritering man gör.

Hursom så tror jag litegrann förklaringen till att få trådar rullar i det här ämnet är att det är lite typiskt svensk "ofint" att spendera pengar så här. Kan ju själv medge hur präglad jag är av den attityden. Inte så att man blir påhoppad även om det sker oftare för de som spenderar mer än för de som spenderar mindre. En hög budget "får" ifrågasättas. En låg budget ifrågasetts sällan. (och då pratar jag inte alls bara BT, lika mkt bland nära och kära. Det är dock bara min reflektion. Men kan villigt erkänna att sen vi höjt vår bugdet över den gräns jag känner är "vettig" i svenskars ögon så har jag konsekvent slutat prata pengar och budget på BT. Kanske borde man tänka om och stå för vad vi spenderar men så är det och jag tror många tänker likadant. Kanske är det därför svårt att få "högbugdettrådar" att hålla igång...

• 1700tal
    BlåAugustibröllop skrev 2012-06-14 18:37:53 följande:
    1700tal - får man fråga vad ni hamnade på för slutsumma (om man interäknar med resan och ringarna)?

Sen håller jag dock inte med - iaf om man ska lita på alla trådar som startats här på BT som handlar om hur de bjudna gästerna gör sig löjliga över en för billig bröllop -det låter ju inte som att ingen ifrågasätter en låg budget.
    Sen blir ju gäster istället avundsjuka när det är dyrt bröllop och är säkert jobbiga ändå.

Jag tycker inte vi har en "dyr" bröllop egentligen, men den är ändå för dyr för att vissa ifrågasätter vad vi har lagt pengarna på och om vi verkligen inte ska spara in och lägga de pengarna på något annat, för det handlar ju bara om en dag.
    Sen har vi även fått frågan om vi verkligen ska åka på en sån dyr resa.
    Vi står för en hel del själva, och visst skulle vi kunnat lägga de pengarna på något annat, men det är vårt val i slutändan. Förstår inte varför andra människor ska jämt klaga.

Utan ringar och resa är vi en bit över 100 000. Hisklig summa för vissa, rätt normalt för andra...

Jovisst finns det trådar som visar hur de med lågbudgetbröllop blir ifrågasatta, men tror fortf att de är i minoritet om man jämför med tvärtom. Upplever det som att det är helt ok för nära och kära att ifrågasätta en hög budget och tycka att paret borde spendera pengarna på nåt annat istället. Precis som du själv beskriver, så lite borde du hålla med.

För mig är det dock helt ofattbart att man överhuvudtaget HAR en åsikt om någon annans ekonomiska prioriteringar... Varför liksom? Om personerna däremot har ekonomiska svårigheter eller skuldsätter sig för att genomföra "drömbröllopet", då kan jag möjligen förstå att iaf föräldrarna reagerar. Annars kör jag på BT-mantrat, alla gör som de vill och det borde man ha rätt till oavsett om man vill lägga mkt pengar på en dag eller inte!

• 1700tal
    BlåAugustibröllop skrev 2012-06-15 13:10:33 följande:
    .

Vad landar er fest på för kostnad då, om man får vara nyfiken tillbaka?

Och det där med att undanhålla kostnader för folk runtomkring känner jag igen. Vissa närstående till oss kommer aldrig att få veta vad vi spenderar, även om några faktiskt har frågat rakt ut. Det har gjort mig lite häpen i stunden, tycker inte det hör till god etikett (och nu syftar jag naturligtvis inte på dig eller den här tråden). Har då nämnt nån enstaka summa/utgift som exempel men skulle aldrig drömma om att ge den totala summan. Nån måtta får det vara på vad man har rätt att veta om varann. Men som sagt, hade människorna omkring oss hanterat prat om pengaspenderande bättre så hade jag inte haft nåt emot att prata om kostnader osv. Det är bemötandet som lägger band på tungan.

Svar på tråden Ni med stor bröllopsbudget