• Anonym (Orolig brud....)

Vilken kompis.....

Är arg, frustrerad, ledsen och irriterad!!!! De är snart 1 månad kvar till bröllopet och nu har en av mina brudtärnor kommit på att hon inte har sökt ledigt till genomgången i kyrkan ELLER till BRÖLLOPET!!!!!!! Hur kan man vara så korkad och oengagerad??!!?? Jag menar inte att hon ska ängna hela sitt liv till mitt bröllop MEN hon borde väl ändå ha fixat ledigt tidigare!!! Hon har vetat om att hon ska få vara tärna i ÖVER 1 ÅR!!!!!!! Fattar inte vad hon håller på med, fick reda på detta i förrgår att hon skulle "kolla" om hon fick ledigt. Herregud!!!! Är så besviken på henne!!!! För de är inte säkert att hon får ledigt eftersom hon är sent ute. Hon har nyss kommit hem från en 2 veckors lång semster och då är kanske hennes semester redan förbrukad. Förstår mig inte på henne!! När vi satt och kollade på klänningar så va de fel på alla klänningar ingen dög åt henne. Men jag bestämde till slut vilken de blev för de är faktiskt inte hennes bröllop. Sen så innan inbjudningarn är skickade så får jag veta att hon redan har bjudit sig med en till bröllopet utan att kolla med mig först!!!! Hur kan man göra så!!! Visst de stod i hennes inbjudan att hon skulle få ta med sig en gäst, men de visste inte hon när hon bjöd med sig sin kompis. Har inget emot hennes gäst för hon är trevlig. MEN man bjuder inte med sig nån till ett bröllop innan inbjudan har kommit!!!! Är så frustrerad å arg!!! Trodde att kompisar inte gjorde så här men tydligen så kan en del görat!!! Tur jag har 2 tärnor till som är riktiga kompisar!! Vet inte vad jag ska göra om jag ska strunta i henne och se om hon fixar ledigt eller om hon bara skiter i allt ihopa.... Orkar inte med mer strul å tjafs!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-14 21:11
    Nu så har bägaren runnit över!!! Jag har plockat bort min "vän" både som tärna och hon är inte välkommen på bröllopet längre! Lite komplicerat så de blir en sammanfattning. En vecka innan genrepet så ringer hon å säger att hon ska jobba både på genrepet och på själva bröllopsdagen!! Men ska naturligtvis ordna ledigt, jo men de har man hört förr tänkte jag. 2 dagar innan genrepet så sms:ar hon att hon inte kan komma. Då ledsnade jag och sms tillbaka att hon inte behövde komma på bröllopet heller å att jag va ledsen och besviken på henne. Fick nå förlåt tillbaka??? Nej de enda jag fick typ att hon hade minsann försökt fått ledigt i 4 veckor, bara de att hon har vetat om båda datumen längre än 4 veckor. Så nu får de va nog! Jag har 2 tärnor och de är mina bästa kompisar och dom beter sig som kompisar oxå! Man behandlar andra som man själv vill bli behandlad!

• Svar på tråden Vilken kompis.....
  • FruNovember

Usch så tråkigt, jag förstår att det känns frustrerande.. Är hon kanske sån som person, att hon skjuter lite på saker och sedan blir det bråttom som tusan? Jag har ett par tidsoptimister och "gör det sen" personligheter i min vänkrets.. Hon menar kanske inte att göra dig illa, det blir bara lite fel?

Nog är hon en tidsoptemist! Jag vet faktiskt inte för hon är lite ego, handlar de om henne är allt lugnt men om de är nån annan som står i centrum så är de inte bra. Jag har en känsla att hon vill dra sig ur å visst vill hon de så är de helt okej för min del. Men då hade hon kunnat sagt nått tidigare å inte bettet sig på de här viset. Är så besviken på henne :(

• chesa

jag förstår dig precis..jag har precis dissat två kompisar till mig på mitt bröllop just för att de är så ego, typ svarar inte när man ringer, ringer inte upp när de skulle kunna göra det, eller när de har sagt att de ska göra det, skickar inget sms om varför de inte svarade m.m. och såna kompisar vill inte jag ha med på mitt bröllop, så hade jag haft en sån tärna som du så hade jag strykit henne på en gång..det är så tråkigt när sånt händer..hoppas det löser sig för dig=)

Tack chesa Glad! De hoppas jag med att de gör. Orkar med nå drama så här nära inpå vill ju kunna slappna av och njuta! Ja jag funderar på om jag ska skita i henne. Sista svardagen för att komma är i helgen så hör jag inte nått så är hon styken!

• MagnusFru

TS, om din vän inte hör av sig så strunta i henne och skulle hon höra av sig efter Osa så kan du helt lugnt säga till henne:
    "-Jaha så du ska komma? Vi trodde att du inte ville komma och att du inte ville vara tärna eftersom du var så oengagerad. Är du säker på att du vill komma och att du vill vara tärna? För det funkar inte om du får för dig att dra dig ur i sista sekund typ bara ett par veckor eller dagar innan, bara så du vet. Både jag och m2b skulle bli väldigt ledsna och besvikna på dig om du får för dig att dra dig ur i sista sekund. Om du är helt säker på att du vill och kan komma och att du vill vara tärna så bestämmer vi här och nu att det blir så att du kommer och att du är tärna men som sagt din sista chans att dra dig ur är nu idag, i detta nuet. "
     För då har hon chans att dra sig ur men ni är också tydliga med att hon inte kan dra sig ur senare utan att såra er. Det verkar som att många som inte själva har gift sig fattar riktigt hur mkt det är att tänka på och hur mkt energi och planering det är för de flesta brudpar. Det är dock absolut ingen ursäkt för att bete sig som TS vän!
    TS vän verkar ego och oengagerad i sin roll som tärna. Tråkigt med såna vänner!
    Lite borde man ju förstå även om man inte är gift eller planerat bröllop själv!
     Jag tycker att det är vanlig hyfs och sunt förnuft att man planerar och har bättre koll än TS vän verkar ha. Och att som tärna och/eller gäst  själv bjuda in folk till bröllopet utan att fråga brudparet, det är verkligen fräckt! Om man har väldigt goda skäl ( jag kan inte komma på nåt tillräckligt bra skäl förutom om man behöver personal typ personlig assistent vid sin sida) DÅ är det klart att man får ta med extra personer som gäst men såna saker vet ju brudparet oftast om i förväg. Ibland känns det som att de som inte är ogifta eller planerat bröllop tror att det är "som vilken fest som helst" och att det därför inte "gör något" om de svarar för sent eller inte bryr sig att ta reda på vad Osa betyder om de inte vet och att det inte gör något om de drar sig ur i sista sekund och att de inte ens försöker förstå varför brudparet är så uppe i att planera bröllopet. Jag tycker att TS vän verkar vara ego och lite oengagerad och hon verkar definitivt inte fatta hur mkt det är att tänka på och hur nervöst det kan kännas så här när bröllopet närmar sig!

• Anonym (överkänslig????)
    Anonym (Orolig brud....) skrev 2012-06-14 12:10:44 följande:
    Är arg, frustrerad, ledsen och irriterad!!!! De är snart 1 månad kvar till bröllopet och nu har en av mina brudtärnor kommit på att hon inte har sökt ledigt till genomgången i kyrkan ELLER till BRÖLLOPET!!!!!!! Hur kan man vara så korkad och oengagerad??!!?? Jag menar inte att hon ska ängna hela sitt liv till mitt bröllop MEN hon borde väl ändå ha fixat ledigt tidigare!!! Hon har vetat om att hon ska få vara tärna i ÖVER 1 ÅR!!!!!!! Fattar inte vad hon håller på med, fick reda på detta i förrgår att hon skulle "kolla" om hon fick ledigt. Herregud!!!! Är så besviken på henne!!!! För de är inte säkert att hon får ledigt eftersom hon är sent ute. Hon har nyss kommit hem från en 2 veckors lång semster och då är kanske hennes semester redan förbrukad. Förstår mig inte på henne!! När vi satt och kollade på klänningar så va de fel på alla klänningar ingen dög åt henne. Men jag bestämde till slut vilken de blev för de är faktiskt inte hennes bröllop. Sen så innan inbjudningarn är skickade så får jag veta att hon redan har bjudit sig med en till bröllopet utan att kolla med mig först!!!! Hur kan man göra så!!! Visst de stod i hennes inbjudan att hon skulle få ta med sig en gäst, men de visste inte hon när hon bjöd med sig sin kompis. Har inget emot hennes gäst för hon är trevlig. MEN man bjuder inte med sig nån till ett bröllop innan inbjudan har kommit!!!! Är så frustrerad å arg!!! Trodde att kompisar inte gjorde så här men tydligen så kan en del görat!!! Tur jag har 2 tärnor till som är riktiga kompisar!! Vet inte vad jag ska göra om jag ska strunta i henne och se om hon fixar ledigt eller om hon bara skiter i allt ihopa.... Orkar inte med mer strul å tjafs!!!!
    Oj...ja det där med ledighet är ju något man bokar direkt.
    Vad det gäller val av klänning ...bra att du stod på dig. Det är ditt bröllop!!!

Med bjudning har jag precis agerat med min väninna och blivande svägerska. Hennes fd man lämnade henne förra året och får några månader sedan så pratade hon om någon hon typ dateade. Sen plötsligt för några veckor sedan kommer ett sms som frågar om hon kan bjuda in en kille (inte samma utan en annan) typ när festen börjar närma sena timmen och alla har ätit  färdigt......direkt reagerade jag men nekade henne inte utan bad att hon skulle prata med sin bror för jag vill inte bestämma något utan honom.

Efter några dagar kommer ett sms som säger att jag inte ska bry mig om hennes förfrågan för hon "antog" att jag sa nej till hennes förfrågan och att hon inte har haft tid att fråga sin bror(dvs min blivande man).

Ytterliggare någon vecka senare när vi firar hennes födelsedag, står hon och fnittrar med en kompis och nyfiket frågar jag vad dom fnittrar om....till svar får jag
    "Ähh det har du inte med att göra för du vill ju inte bjuda in honom till bröllopet"

Gissa om jag blir skitförbannad och frågar henne om hon hade gjort det ......självklart ..säger hon då....
    Men det är inte självklart för mig och jag bad dig fråga .... om det var ok och det gjorde du inte...så då är problemet ditt inte mitt. 

Kan säga så här att min röst var inte lågmäld och skrek gjorde jag inte...men hade god lust. 

Vi får väl se hur det går....sa datumet gick ut den 12 juni och då skulle man även ha betalat in en kuvertavgift eftersom vi har avsagt oss bröllopsgåvor ...men än så länge har det inte dykt upp några ja eller pengar från min blivande mans sida....
    Ska man bli orolig eller bara strunta i det????

Ja hon har nu sökt ledigt, säger hon..... Usch har verkligen inte tid med de här!!! Vill inte ha nå tjafs så här nära inpå för de är snart bara 1 månad kvar!!! Tänker inte jaga på henne för de är upp till henne hur de blir....

Sen till dig "överkänslig": så tycker jag du ska strunta i henne för verkar ju va helt urblåst! Ursäkta ordvalet. Men man gör inte som hon har gjort, de är väldigt respektlöst och patetiskt gjort! Sen tycker jag synd om din kille om hans sida inte kommer de borde dom göra å strunta i henne om hon nu har påverkat dom. Sen kanske dom kommer ändå å tänker att ni räknar med dom i alla fall. Men om man ska betala en kuvertavgift så ska man respektera brudparet och svara när de finns ett osa datum! Tror tyvärr en del inte tänker på de. Du kan ju be din sambo å prata med sina föräldrar och kolla läget om dom kommer eller inte. Man ska ju inte behöva göra de men de kan ju va bra och kolla upp ifall de har blivit nå missförstånd som kan rättas till innan bröllopet så de slipper bli jobbig stämmning eller nått sånt Glad. Hoppas de löser sig för dig/er å att ni får en jätte fin och fantatiskt dag Glad!!

Anonym (Orolig brud....) skrev 2012-06-17 12:28:00 följande:
    Ja hon har nu sökt ledigt, säger hon..... Usch har verkligen inte tid med de här!!! Vill inte ha nå tjafs så här nära inpå för de är snart bara 1 månad kvar!!! Tänker inte jaga på henne för de är upp till henne hur de blir....

Sen till dig "överkänslig": så tycker jag du ska strunta i henne för verkar ju va helt urblåst! Ursäkta ordvalet. Men man gör inte som hon har gjort, de är väldigt respektlöst och patetiskt gjort! Sen tycker jag synd om din kille om hans sida inte kommer de borde dom göra å strunta i henne om hon nu har påverkat dom. Sen kanske dom kommer ändå å tänker att ni räknar med dom i alla fall. Men om man ska betala en kuvertavgift så ska man respektera brudparet och svara när de finns ett osa datum! Tror tyvärr en del inte tänker på de. Du kan ju be din sambo å prata med sina föräldrar och kolla läget om dom kommer eller inte. Man ska ju inte behöva göra de men de kan ju va bra och kolla upp ifall de har blivit nå missförstånd som kan rättas till innan bröllopet så de slipper bli jobbig stämmning eller nått sånt Glad. Hoppas de löser sig för dig/er å att ni får en jätte fin och fantatiskt dag Glad!!
    Ja du vad ska man säga om vänner och släktingar.
    Tyvärr så är det något man får leva med MEN min m2b är helt underbar vad det gäller detta. Han säger vill dom inte komma...nej då kommer dom inte.

Kollade på nätet idag och tro det eller ej men hans mamma har betalat.Glad..och hans pappa fick vi samtal av från idag  ...han hade betalat sa han..men tydligen inte när det blev uppkollat..Glad.hihihih.
    Det skulle komma in snarast fick vi till svar.
    Så nu är det bara systern kvar.....får väl se om det kommer eller inte. Men den diskussionen får han ta med henne.

Ja tjafs intill bröllop är inget som jag heller vill ha. Förstår dig och hoppas verkligen att hon har tagit tag i sin uppgift.

Önskar dig och din blivande en härlig och oförglömlig dag (positivt) som man lever på länge.

Jaru jag tror de oftast handlar om avundsjuka, samma sak när folk får barn så märker man vilka som är ens riktiga kompisar! En del människor vill att man ska sätta ens liv på paus för att dom ska typ va först. Men så funkar de inte, tack och lov Glad!

Skönt att din sambo står på sig! Kul att dom kommer också, är glad för eran skull Glad!

Tack så mycket Glad! Önskar er desamma Glad!

Anonym (Orolig brud....) skrev 2012-06-18 20:46:43 följande:
    Jaru jag tror de oftast handlar om avundsjuka, samma sak när folk får barn så märker man vilka som är ens riktiga kompisar! En del människor vill att man ska sätta ens liv på paus för att dom ska typ va först. Men så funkar de inte, tack och lov Glad!

Skönt att din sambo står på sig! Kul att dom kommer också, är glad för eran skull Glad!

Tack så mycket Glad! Önskar er desamma Glad!
    Håller med...tror nog att hennes uppbrott ligger bakom med. Håller med det där med barn oxå. Att förstå är ju bara titta till sig själv både före och efter det som inträffat.
    Han har faktiskt hört av sig till henne...hihihi....hon ska komma ..lite glömsk bara...hihiih
    Ja det är skönt att han gör det.

Om du vill får du gärna berätta hur ditt bröllop blev...självklart så berättar jag om mitt...så får vi se om dom sköter sig...hihihi

Vh

Svar på tråden Vilken kompis.....