• brudnov12

kommer jag att ångra mig?

Jag fastnade för en jättefin ring idag i titan med 5 diamanter.

Den passade jättefint ihop med förlovningsringen i stål. Men är ja osäker på om ja kommer att ångra mig om vi skulle köpa den. Titan går ju inte att ändra senare om man skulle behöva.

Jag tittade på en annan också i vitt guld och diamanter.

Det är typ samma pris gå 5500 kr. Men titantingen passade bäst, just nu iaf.

Någon som har varit i samma situation eller har något råd att ge?

• Svar på tråden kommer jag att ångra mig?
  • Chicita

Det enda råd jag har att ge är att försöka tänka dig in i hur du kommer att känna för ringen om 10 år. Tror du att det är en ring du vill behålla? En ring du verkligen vill ha och kommer att bära med glädje?

Sen kan man alltid byta ring senare om man ångrar sig. Så jag menar inte att du måste leva med den här ringen resten av ditt liv. Men jag tycker inte att du ska tänka kortsiktigt om du förstår hur jag menar Flört 

Vitt guld kan du behöva rhodinera om lite då och då för att den ska hålla sig fin. Jag vet inte hur det är med titan, om dom håller sig fina eller inte 

• Grodprinsens brud

Jag håller med ovanstående... Tänk framåt. Kommer du gilla den om tjugo år när du blivit äldre etc? Hur ser den ut när fingrarna börjar bli lite skrynkliga? En enkel guldring ser ju alltid snygg ut men en kantig titan? Försök se så många scenarior framför dig som möjligt innan du bestämmer dig.

Min tumregel är: Om jag skulle a gillat den för tio år sedan OCH om tio år så är den nog rätt =) 

• sabz

Jag fick fel ring i beställningen när vi skulle förlova oss. Vi sa hela tiden att vi skulle byta ut den till en med diamanter. När vi väl skulle byta ut den efter 3 år så hade den verkligen växt hos mig. Vi lämnade endast in den för att sätta diamanter och det kändes jättekonstigt efteråt. Nu har jag börjat vänja mig, men ville bara säga att ringen växer i hjärtat, och det är svårt att byta ut den senare :)

• MagnusFru
    Grodprinsens brud skrev 2012-06-15 23:47:47 följande:
    Jag håller med ovanstående... Tänk framåt. Kommer du gilla den om tjugo år när du blivit äldre etc? Hur ser den ut när fingrarna börjar bli lite skrynkliga? En enkel guldring ser ju alltid snygg ut men en kantig titan? Försök se så många scenarior framför dig som möjligt innan du bestämmer dig.

Min tumregel är: Om jag skulle a gillat den för tio år sedan OCH om tio år så är den nog rätt =) 
    Varför skulle en titanring vara kantig?
     En titanring kan ha en klassisk utformning precis som en guldring.
    Vi vet ju faktiskt inget mer om TS ring än att den i titan och har 5 diamanter....vi vet inte om den är med rak skena eller halvt kupad skena eller helt rund skena....alla titanringar ser inte på samma sätt!
    Om det är en titanring i "ren titan" dvs 99,8% titan i ringen så kan man ändra den.
    Det är däremot inte alla guldsmeder som jobbar i titan men de som jobbar med rent titan kan visst ändra en titanring, både storleken och andra ändringar.
    Det som är viktigt med titan är att kontrollera om det är rent titan eller om det är 6/4 titan som man inte kan ändra. En del butiker ( både på nätet och vanliga butiker) har tyvärr 6/4 titan (eftersom det är billigare än rent titan antar jag) och det är därför många tror sig veta så mkt negativt om titan som tex att det inte går att ändra eller att "alla titanringar är mörkt grå eller kantiga" och en del butiker har väldigt begränsat utbud av titan och då tror många att "allla titanringar" ser ut på ett visst sätt.
  • MagnusFru

Våra titanringar. Min mans är mer som"alla andra titanringar" dvs mer mörkt grå och min är med blank yta och mer klassisk i utformningen, mina är alliansringar som ju är klassiskt.  Ringarna är halvkupade så där är det en blandning mellan det klassiksa kupade och det trendiga raka.
  • MagnusFru

TS om du är osäker, välj ringar som är klassiska i formen, kanske kupade (rund skena) och inte för "speciella annorlunda" fattningar för diamanterna. Jag kan ofta tycka att en del mer trendigt och ovanligt utformade ringar är jättefina och coola men jag vet med mig själv att jag kanske skulle tröttna på det i längden så när vi valde ringar valde jag ringar med klassisk stil, alliansringar. Den ena ringen är en klassisk allians dvs med diamanterna i mitten av skenan och den andra är en mer "modern alliansring" med diamanterna på längs ena sidan av skenan, det var mitt sätt att vara modern och klassisk på samma gång.
    Du kan ju välja klassisk form på dina ringar och senare kan ni köpa en tredje ring som du har på dig ibland som är mer tuff eller trendig. En del har ju förlovningsring och vigselring och en tredje ring på samma finger.
    Jag vet flera som har så där den tredje ringen är en "familjering" som de fått när de fick barn eller "jubileumsring" som de fått tex på 10-årig bröllopsdag eller kanske en morgongåva.

Självklart ska du känna att ringen är rätt för dig, att den är "du".

Vad är det som gör att du tvekar? Är det formen på ringens skena? Metallens färg? Diamanterna? Är det att det är två olika metaller? Fundera på vad det är som gör att du tvekar.
    Kanske att du kan välja en ring i stål i stället? Är förlovningsringen och vigselringen med samma form på skenan? Ibland kan det vara fint med olika form på skenorna men ibland gör det att det ser märkligt ut med tex en ring med rak skena och en med kupad skena.

• filibustern

men självklart går det att ändra titan! vart hittade du den? om det är vanligt titan så kan du ändra sen och så hos titanringar.com om det är svart titan däremot så går det inte.. 

• Grodprinsens brud
    MagnusFru skrev 2012-06-16 11:29:32 följande:
    Varför skulle en titanring vara kantig?
     En titanring kan ha en klassisk utformning precis som en guldring.
    Vi vet ju faktiskt inget mer om TS ring än att den i titan och har 5 diamanter....vi vet inte om den är med rak skena eller halvt kupad skena eller helt rund skena....alla titanringar ser inte på samma sätt!
    Om det är en titanring i "ren titan" dvs 99,8% titan i ringen så kan man ändra den.
    Det är däremot inte alla guldsmeder som jobbar i titan men de som jobbar med rent titan kan visst ändra en titanring, både storleken och andra ändringar.
    Det som är viktigt med titan är att kontrollera om det är rent titan eller om det är 6/4 titan som man inte kan ändra. En del butiker ( både på nätet och vanliga butiker) har tyvärr 6/4 titan (eftersom det är billigare än rent titan antar jag) och det är därför många tror sig veta så mkt negativt om titan som tex att det inte går att ändra eller att "alla titanringar är mörkt grå eller kantiga" och en del butiker har väldigt begränsat utbud av titan och då tror många att "allla titanringar" ser ut på ett visst sätt.
    Jag menade inte just TS ring utan mest principen. Jag tycker att det finns jättefina ringar i titan också. Huvudsaken är att man väljer en ring som man känner att man kan leva lääääänge med.
  • brudnov12

Så här ser min förlovningsring ut, i stål.

Den är ganska tjock så den andra ringen får inte vara för tunn.

• brudnov12

Typ så här ser vigeselringen ut som vi har tittat på i titan. Hittar ingen bild på just den men den finns hos guldfynd.
  • brudnov12

Typ så här ser den andra ringen ut som jag funderat på fast i vitt guld.
  • CoG

vi har titat på olika ringar till mig och jag har en förlovningsring i titan (som är lite stor och kommer att bli utbytt men annars gillar jag den).

Vi tittade på vitguldsringar inne på Hallbergsguld och där visade expiditen en vitguldsring som tappat sin vitguldsbeläggning...den såg nästan ut som våra titanringar i färgton.
    Det kostar kring 500 att fixa vitguldsringen och det kan dröja några månader eller ett år innan det behöver göras.

Så vi funderar vidare...varför inte ta en ring i titan på en gång, det blir lite billigare och den kommer se ut ungefär på samma sätt hur som helst tillslut.
    Titanringar får repor men det får ju vitguldsringar med.
    För min blivande bli det nog titan, men själv har jag inte hittat rätt ring än.

Titanringar får repor precis som guldringar.
    Jag tycker inte att det verkar som att vitguldsringar är bättre.
    Men som andra sa här så kan man storleksändra titanringar bara det är tillräckligt rent titan i dom.
    Så varför skulle inte en titanring duga lika bra som en vitguldsring?

På albrektsguld pratade tjejen där ner titanringarna jätte mycket och sa att vitguldringar är SÅ mycket bättre.
    Men hon på Hallbergsguld visade ju att vitguldsringarna krävde sitt underhåll för att hålla sig fina

Gå på det som känns bäst :)

• brudnov12

Jag har en annan yrkesring där allt vitguld är bortslitet så det känns lite krångligt att behöva fixa till dem lite då och då. Ja vi har ju tid att fundera, den stora dagen är ju inte förrän i november.

• NilsKpyssling

Vill bara inflika att man MÅSTE inte fixa till vitguldsringar om man gillar den gråvita färgen som vitguld har.. Vill man däremot ha den silvervita färgen så måste ringarna roderas. Min blivande har haft sin rodering i drygt två år och den är fortfarande silvervit om än med diverse repor.

• CoG
    NilsKpyssling skrev 2012-06-16 19:57:04 följande:
    Vill bara inflika att man MÅSTE inte fixa till vitguldsringar om man gillar den gråvita färgen som vitguld har.. Vill man däremot ha den silvervita färgen så måste ringarna roderas. Min blivande har haft sin rodering i drygt två år och den är fortfarande silvervit om än med diverse repor.
    Där håller jag med!

Gillar man den där gråa färgen behöver man inte fixatill vitguldsringen,
    då kan man lika gärna köpa sig en titanring som har den färgen naturligt :)
  • MagnusFru
    Grodprinsens brud skrev 2012-06-16 13:26:12 följande:
    Jag menade inte just TS ring utan mest principen. Jag tycker att det finns jättefina ringar i titan också. Huvudsaken är att man väljer en ring som man känner att man kan leva lääääänge med.
    Vadå principen? Vilken princip?
Svar på tråden kommer jag att ångra mig?