Fia88 skrev 2012-07-02 13:02:50 följande:
Du tar verkligen orden ur munnen på mig. Jag har full förståelse för att "livet kommer emellan". Det är ju inte alla (mig själv inräknad) som har obegränsat med pengar att spendera på bröllopet.
Men din åsikt om att bara förlova sig utan intentionerna känner jag är helt rätt. Nyligen fick vi reda på att vänner till min sambo förlovat sig; för att ta sin relation till nästa nivå var deras tänk. När jag vid en middag då ställer frågan om de börjat fundera på datum för bröllopet var det helt plöstligt jag som är konstig och dem förstod INTE ALLS var jag kom ifrån med den knasiga frågan.
Jag erkänner att jag kanske är lite traditionell i mitt tänkande, men som prästdotter och uppvuxen i kyrkan så är en förlovning = bröllop i min bok. (Sedan är tidsperioden däremellan lite flytande)
Precis, man kan inte alltid planera allting och även om man gör det, så händer oförutsedda saker. Och ja, som så många säger här på BT (och som är sant), att gifta sig kostar inget förutom ett frimärke för att skicka in hindersprövningen och eventuellt en ring. Trots det, så vill nog de flesta ha ett bröllop (som visserligen kan variera i storlek och pris), så därför tycker jag inte att man ska stressa i onödan med att raffsa ihop ett bröllop inom ett år om man inte har tid eller råd.
Jag hade förmodligen frågat samma sak och jag hade tyckt det var väldigt konstigt om någon hade reagerat sådär. På något sätt verkar det som att vissa inte alls förstår kopplingen mellan förlovning och bröllop, som jag tycker är självklar. Även om jag inte heller är så traditionell och inte heller prästdotter eller uppväxt i kyrkan. För mig är förlovningen en symbolisk handling där man gemensamt tar ett beslut om att man vill gifta sig, någon gång när tiden är rätt.