Perioral dermatit och atopiskt eksem. Huden i ansiktet trillar snart av. 2,5 veckor kvar.
Min make har inte fått någon diagnos, men jag misstänker att han har den svårare formen av Rosacea med svullen näsa och rodnad. Men även i kombination med någon annan hudsjukdom som ger honom väldiga torrexem i knäveck och på baksidan av lår och vader i första hand.
Hans näsa har alltid sett ut som en bit blomkål med väldigt tydliga porer.
När jag började använda Marja Entrish produkter så testade han några av dom. Han har alltid varit beroende av Lypsyl exempelvis. Men med ME's solstick (som funkar bra istället för lypsyl) så behöver han bara smörja läpparna ett par gånger per dag istället för flera gånger i timmen. Vi började tvätta händerna med havsalgstvålen samt smörja händerna med bivaxcremen (på vintern har jag så torr hy på händerna att jag vår djupa blödande torrsprickor över hela handryggarna). Vi fick sen rådet att han skulle använda havsalgstvålen i duschen också + smörja efter duschen med avocadobalsam och se på f-n... Hans exem i knävecken försvann i princip helt.
Inför bröllopet så ville jag se om han kunde göra något åt den där näsan så han skulle slippa se ut som om han var ett fyllo på bilderna (stor röd portvinsnäsa *typ). Så han började använda ME's ansiktsvårdsprodukter och näsan bokstavligt talat krympte.
Nu efter bröllopet så har han inte orkat fortsätta varje dag med dom här produkterna. Men genom att tvinga på honom en veckorengöring (ansiktsmask, peeling osv) varje vecka så har vi hållit problemen någotsånär under kontroll i alla fall.
Nu säger jag inte att ME-produkterna är rätt för alla. Det finns säkert de som inte tycker att dom hjälper alls. Men just det här med att det är väldigt milda produkter som inte förstör huden utan hjälper den att läka. Det tror jag på oavsett om du använder apotekets produkter, Marja Entrish, Rosenmetoden och allt vad det nu heter.
Hoppas du hittar något som funkar för dig. Lycka till, jag håller tummarna för att du ska få vara jättefin på din bröllopsdag