Inlägg från: SandraElisabet |Visa alla inlägg
  • SandraElisabet

Är jag överviktig med mina mått?!

Anonym (förvirrad) skrev 2013-02-07 13:31:27 följande:
    Nu är det länge sen jag skrev i den här tråden... men ville bara skriva att trots att jag fortfarande är under utredning för sköldkörteln så har jag ändå lyckats gå ner lite i vikt o minskat mina mått. detta enbart med att röra på mig lite mera och så har jag dragit ner på kolhydrater o slutat i stort sett helt med godis (vissa återfall men ändå :) )

Nu väger jag 65.5 kg till mina 172 cm

Midjemått (mätt över naveln)                                 87 cm
    Den faktiska midjan (där jag är som smalast) 75 cm
    Rumpa:                                                                      101 cm
    Bröst:                                                                          84 cm
    Vad roligt att det går bra för dig! Glad

Måste bara säga att jag som syr och håller på med mått-tagningar etc ALLTID tar midjemåttet där du är som smalast.
    Allt annat är fel!!

Naveln har inget med regelrätt mått-tagning att göra. Däremot kan du kontrollera dina höftmått om du vill. Dessa mått skall tas över höftkammen.

Det är de 75 cm du skall fokusera på. Dina mått ser bra ut. Flört
  • SandraElisabet
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-02-07 21:24:24 följande:
    Jag känner mig inte lika stor längre iaf även fast jag fortfarande vill bli av m ca 5 kg. men jag har ingen brådska så o visst vikten är inte det viktigaste. jag vill mest bli av med lite till speciellt kring magen...för där är man allt annat än fast ;)

Just det där med vart man mäter midjemåttet är väldigt omdiskuretat. och själva midjemåttet mäter man säkert där man är som smalast. men om man är ute efter att se ifall måttet är under det rekommenderade måttet så att man inte är i nån riskzon då borde man väl rimligtvis mäta sig där man är som störst o har mest fett för att få så korrekt mått som möjligt...eller tänker jag fel?

eftersom måttet är 88 cm för kvinnor så ligger jag ju under det oavsett vart man mäter så det känns ju bra iaf :)
    Jag tror att det framtagna måttet på 88 cm gäller just midjan för det har med bukfettet att göra.
    En "bilring" längre ner under eller vid naveln är inte lika farligt som bukfettet mitt på magen eller vid den naturliga midjan. Har inte 100% koll på varför, men jag tror att bukfett påverkar kolestorol och hjärtat samt fettet kring hjärtvävnaden mer vilket orsakar proppar och andra obehagliga åkommor. Men en läkare eller sjuksköterska har nog bättre koll på detta. :)

En midja heter just en "midja" för att termen antyder en avsmalning. Jag utgår från att när "experter" tagit fram dessa 88 cm som milstolpe så var det just din naturliga midja (där du är som smalast) de hade i åtanke. Det är därför midjan är ett så bra mått; för du kan alltid hitta en persons smalaste område.
Svar på tråden Är jag överviktig med mina mått?!