Inlägg från: iSusanna |Visa alla inlägg
  • iSusanna

"Trashigaste" bröllopet?

Har inte läst hela tråden, men i mina ögon innehåller ett trashigt bröllop:

Fylla (brud, brugum, tärnor och föräldrar måste hålla sig i styr)  Buffé Hårstylist (som inte är frisör) som kommer hem till dig och lockar ditt hår till en halvuppsättning Amatörfotografer som får brudparet att posera onaturligt samt överretuscherar bilderna  Brudklänningar med färgade inslag, gärna då brodyr/brokad i svart eller rött Brudklänningar från Kina eller skräddaren i stan som gjorts genom att "sno" en design från en dyrare butik = lika illa som musiknedladdning eller varumärkesstöld Brudklänningar med snörning i ryggen Det Vackraste som solistlåt i kyrkan Att bara välja Den Blomstertid Nu Kommer och dyl. som psalmer i kyrkan för att man vill "tona ned Gud" CZ-stenar i vigselringen Brud och brudgum har sina egna barn som näbb i kyrkan Brun utan sol på brud eller brudgum Silikontuttar på bruden  Förnedrande möhippor/svensexor Medeltidsbröllop eller lite lajvkänsla (Synliga) piercings eller tatueringar på bruden (jösses - ta ut nosringarna på bröllopsdagen!) Converse på brud eller brudgum. Spelar ingen roll om de är vita eller inte. Egenbakad bröllopstårta Alkohol i plastmuggar till självkostnadspris Inbjudningskort, festprogram eller vigselprogram som gjorts enligt färdig mallarna i Word eller Pages
  • iSusanna

En parallell till kungliga bröllop, som jag tycker är den mest otrashiga formen av bröllop; de skulle aldrig ha egna barn som näbbar, förutom Mette-Marit som väl hade utomäktenskapliga Maurius i näbbet om jag inte minns fel.

Är väl mer min konservativa syn på barn före äktenskapet. OBS! Jag säger ingenting om det i vanliga fall. Är själv född utanför äktenskapet och har många gulliga släktingbarn vars föräldrar endast är sambos. Älskar dem dyrt och heligt ändå.

Väljer man att gifta sig i kyrkan (vilket väl oftast är fallet om man väljer att ha brudnäbb) tycker jag inte det passar sig. En borgerlig vigsel vore kanske mer i sin ordning då om man inte känner att man vill hålla fast vid det kristna. I mina ögon, that is. 

• iSusanna
    daniiel skrev 2012-06-23 11:36:34 följande:
    Förlåt, men jag är i chock! Faktiskt.. aldrig trodde jag väl att någon skulle resonera sådär. Så.. om man har barn före äktenskapet, så ska barnen stanna hemma den där dagen, så man kan låtsas som att de inte finns? Eller får de vara med i kyrkan ändå? Sitta längst bak kanske där de inte syns eller hörs?
    Det en person tycker är trashigt, tycker en annan är toppen. Det framgår väl tydligt av hela forumet och inte minst i denna tråd.

Detta är en åsikt jag har. Som jag vet att jag delar med ytterst få och aldrig yppar i förhoppning att pracka på ngn annan mina åsikter. Håller det för mig själv om det inte specifikt frågas efter (som här).

• iSusanna
    moa2012 skrev 2012-06-23 13:09:05 följande:
    Herregud människa vad mycket nedvärderade tankar du har om folk !! tycker faktiskt det är du som blir rejält pinsam..hur du vill ha ditt bröllop bestämmer du själv men ska man inte kunna gifta sig om man har silikonbröst?? mycket konstig resonemang ..var fan man köper sin klänning ifrån har ju ingetting med saken att göra det är ju UPP TILL DEN PERSONEN..allt handlar om vad man själv gillar och vill ha ...om man vill ha conversskor för att det är nått man gillar och som speglar ens personlighet ska man få ha det utan att du tycker det är trashigt.....skrattar så sjukt åt dig...tydligen ska man opperar bort tatueringar och dylikt för att få gifta sig för dig ;)..hahahaha..pinsam
    Vad gör du i tråden om du inte vill läsa om vad andra människor tycker är "trashigt" (vad nu det innebär egentligen)? Som sagt, detta är en tråd som inte handlar om att trycka ned enskilda människor. So what om jag inte gillar converseskor?

Jag kan acceptera om folk tycker att mina gröna diamanter i vigselringen, mina lila skor, vår "snåla" bar osv är supertrashigt. Men man får väl ha lite självdistans?
  • iSusanna
    Odium skrev 2012-06-23 13:18:49 följande:
    Jag tycker att det är du som är pinsam.
    Du behöver inte hålla med, men ingen i den här tråden anger någon annan specifikt.

Lugna sig...
  • iSusanna
    Miss L skrev 2012-06-23 13:35:56 följande:
    Jag tycker verkligen att den här tråden bara orsakar tårar och osämja! Jag förstår om trådstartaren inte menade något sånt alls, men jag tycker att vissa personer är lite väl öppna med sina åsikter om vad de tycker är "trashigt". Bara för att man själv är ultrakonservativ, uppblåst och fördomsfull så behöver man inte tala om för andra att man tycker deras bröllop är mindre värda. Det finns folk här som har lagt månader (kanske år) på planeringen, och en buffé behöver inte betyda att man är fattig (vilket för övrigt inte är något att skämmas för!) utan kan vara ett upplägg man tycker bättre om helt enkelt. Att få höra att det man själv tycker är fint/mysigt/romantiskt ses som mindre värt i många andras ögon (åtminstone i denna tråd) gör ju ingen glad. Nä sluta sprida sånt omkring er. Som sagt så är det inte TS fel utan alla andra idioter.
    Jag tycker trådens namn pekar rätt tydligt på vad som kommer finnas om man klickar in i tråden. Om du inte vill veta, läs inte tråden. Det är inte ett pop-up fönster med trashkommentarer.

Vi hade "Utan dina andetag" och "Så skimrande var aldrig havet" som solosånger vid vår vigsel. Jag fäller inga tårar för att någon i tråden tyckte det var ett riktigt trashigt låtvål...  
  • iSusanna

Jag blir faktiskt lite förvånad över vilken dramatik mitt inlägg gav upphov till. Jag var knappast den första som skrev i tråden... I efterhand ser jag dessutom att flera saker på min lista redan tagits upp av andra inläggsskrivare. 

Det finns många trådar på nätets forum som uppmanar deltagarna att lista allt möjligt - positivt som negativt. De snyggaste frisyrerna, de sämsta skönhetsprodukterna osv. Skulle ni tagit lika illa upp om någon sagt att Isadoras smink var urusel kvalitet.... (och ni råkade ha deras senaste mascara i sminkväskan) eller att hyresrätt är för andraklassens medborgare (och ni råkade bo i just en sådan)?

Det en människa tycker är toppen skulle en annan människa aldrig vilja ha. Sånt är ju livet. Och som sagt, denna tråd var ju till för att uttrycka sin åsikt om vissa bröllopsföreteelser. Självklart ville inte jag såra någon. Och jag skulle aldrig racka ned på någon specifik person (på nätet eller i min bekantskapskrets) som hade planerat eller genomfört sitt bröllop inkluderande de saker jag listat.

Här gjorde jag endast det som trådstarten uppmanade till.  

• iSusanna
    kärlekensbrudpar skrev 2013-02-11 20:34:37 följande:
    Fy att säga att man inte ska ha sina barn som brudnäbbar...fy vad jävla sjuk synpunkt du har isusanna! I kyrkan är ALLA välkomna låter lite sekt likt att ha sånna kommentarer!
    Sekt... neej du... jag är verkligen inte med i någon sekt. 

På samma sätt som vissa tycker snörning på klänningen eller utsläppt hår är trashigt (ja, t om brudens beteende har tagits upp), tycker jag att småbarn tillhörande brudparet inte passar att utgöra brudnäbbet.  En ytterst personlig åsikt. Hade jag själv haft barn innan giftermålet så skulle jag valt att inte alls ha brudnäbbar och troligtvis inte ens haft en kyrklig vigsel. 

Jag säger INTE heller att det är kyrkan eller kristendomen som tycker såhär - läs i tråden så ser du detta beskrivas.  
  • iSusanna
    MeaJ skrev 2013-02-11 20:51:16 följande:
    Jag tycker att det är löjligt när bruden ska kasta sin brudbukett till någon av de kvinnliga gästerna.
    Och brudgummen tog av bruden strumpebandet med tänderna och kastade till de manliga gästerna.
    Det är en amerikans tradition som jag tycker ska stanna där!
    Var på ett bröllop förra året där ett "helsvenskt" par gjorde så. 
    Sommarbrud 2013
    Va?!? Haha, mysko. Har aldrig hört talas om ett svenskt par som gör så...

Å andra sidan sprids ju många bröllopstrender österut över Atlanten nuförtiden.  
  • iSusanna
    kärlekensbrudpar skrev 2013-02-11 21:22:08 följande:
    Älskar man sitt barn mest av ALLT på denna jord så vill man ha han som ringbärare, när du drar in oskydliga barn har du gått för långt. DET ÄR DET ENDA JAG TYCKER ÄR RIKTIGT ILLA I DENNA TRÅD!!!!!!MEN RESTEN ÄR JÄVLIT KUL ATT LÄSA SÅ KOM INTE OCH SÄG ATT JAG VALT ATT LÄSA TRÅDEN OCH FÅR SKYLLA MIG SJÄLV! och du får det som att låta att man ska "repektera" kyrkan och inte ha en oäkting som brudnäbb el oäkting, nä det tycker jag du ska inse att dert kunde du hållit för dig själv!
    '
    Jösses, gödsling med versaler.... Förvånad

Hur som helst handlar det inte om "oäktingar" för mig. Även om någon i paret har barn inom tidigare äktenskap så är jag inte så förtjust i idén. Precis som jag inte heller skulle tycka att det passar att ha sin mamma som brudtärna (även om det är lite mer ovanligt, kan jag tro). Som sagt - en fråga om personlig smak. 

Kan vi gå vidare och leta andra trashigheter nu?
  • iSusanna
    kärlekensbrudpar skrev 2013-02-12 20:51:02 följande:
    Så det är trachigt med brudnäbb och och ringbärare barn är inte trachiga! alltså seriöst det är det trachigaste åsikten i historien!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Nu får du faktiskt ge dig.

Tur (synd?) att den här tråden endast handlar om trashiga saker relaterade till bröllop. Annars hade du gett mig en del uppslag, kärlekensbrudpar.

Morr. 

Tyst 

• iSusanna
    daniiel skrev 2013-02-12 21:28:29 följande:
    Jag ber dig att läsa vad som står i TS, att kanske läsa lite i den gamla tråden och försöka hålla den här tråden som något liknande. Det finns ingen anledning att blii väldigt upprörd av vad andra tycker och tänker här. Det är inte vad tråden är tänkt för, utan den är tänkt för att roa, att kunna ha lite självdistans och glimten i ögat.
  • iSusanna
    lurigmumin skrev 2013-02-12 21:45:41 följande:
    Kan väl lista mitt trashiga bröllop:
    Färgkoordinerat in absurdum
    Obskyra teman
    Spexdans
    Gigantiska princessklänningar som man inte kan röra sig i
    Bröllopsmonogram...
    Överdrivet mycket pynt på bord och överallt annars
    Favours
    Buffé
    Fylla
    Vuxna som inte kan uppföra sig, hålla sams, öppet klagar på bordsplacering eller mat osv ( men det är väl mest allmänt ohyfsat...)
    Bridezillas som får utbrott för allt och ingenting!!!
    Brudpar som har sina gäster som marionetter och statister

Inte många som kommer undan, antagligen inte ens jag
    Haha, och inte jag heller. 

Dock gillar jag bröllopsmonogram!

Vi hade två gäster som öppet klagade på bordsplaceringen och dessutom BYTTE plats. Hujedamej. Jag bestämde mig för att inte bli arg i stunden, men såhär i efterhand kan jag koka inombords :-S 
  • iSusanna
    eml33h skrev 2013-02-13 07:26:29 följande:
    Långa fejkade naglar är riiiktigt skabbigt!
    Dessvärre bröt jag min ena långfingernagel imorse när jag skulle ställa in matlådan i kylen på jobbet.. (jag VISSTE att jag skulle stannat i sängen imorse :P)
    Så nu lär jag väl måsta sätta på en tipp eller nåt *suck* för den lär ju inte hinna växa ut på två veckor?!

Nåt annat som är trashigt är potatisgratäng!
    Detsamma hände mig. Men jag blev grymt nöjd eftersom jag arton gånger påpekade till den stackars nagelteknologen att "de får inte se för långa eller fejk ut"... Så jag håller med om nagelpåståendet med brasklappen att det kan se ok ut om de är bra gjorda och i en naturlig längd. 
  • iSusanna
    Fjärilen skrev 2013-02-13 13:28:59 följande:
    Nu påminnde du mig om en till sak vickning... Det är inget marathonlopp, det är en fest :)
    Haha, vilket kan vara samma sak om det är drag på dansgolvet :-P
Svar på tråden "Trashigaste" bröllopet?