Inlägg från: gbg2012 |Visa alla inlägg
  • gbg2012

"Trashigaste" bröllopet?

daniiel skrev 2012-06-21 18:05:04 följande:
    Nej. Oftast är ju i bröllop i sin helhet inte trashiga, även om man kan tycka att vissa enskilda saker kan vara det. Kombinationen av allt blir ju dock sällan trashigt kan jag tycka.
    har heller aldrig varit på ett trashigt bröllop som helhet. 

Dock har jag varit på bröllop där man som vegetarian fått typ nästan färdigmat och det är väl lite trashigt

och ett där lokalen kanske inte varit så optimal, jag själv skulle kanske inte vilja dela festlokal med folk man inte känner till exempel.

Men helheten är ju fin ändå. =) 
  • gbg2012

Men jag har hört talas om ett trashigt för kände personen som va på det.

-bröllopsinbjudan facebook
    -festlokal gammalt garage utan någon upppiffning alls
    -hembakad tårta, ihopslavsad
    - maten vet jag inte
    -hm klänning
    -inga dekorationer alls

• gbg2012

vinnare av trashigast!!

-Gifta sig i konstiga kläder i Las vegas i ett plasthus med vigselförättare som har elviskläder.

-gifta sig i vit bikini-tror pamela andersson gjorde det.  

• gbg2012

Jag tycker inte buffé känns så lyxigt, det kan vara gott men inte lyx. Buffé har de på lunch men aldrig på lyxiga resturanger då blir du serverad vid bordet, någon som häller upp vin och så. När jag har varit på brölllop med buffé har det varit gott men inte samma känsla och detta är vad jag tycker. 

Det blir ju annorlunda med tal och bildspel vid en buffé och vissa kan hålla på och ta flera gånger. Nä vi hade trerätters och tårta och tal och bildspel under förätt och efterätt det va perfekt. Det bröllopet jag va på var det just talen som var svåra för vissa satt till bords och andra va på gång att ta mer mat och vi som hade ätit upp och inte äter tre gånger fick vänta på de andra, tror det blir mer väntan då folk tenderar att äta mer vid en buffé.  

Att sleva på mat själv är ju såklart skillnad än när någon annan ger men de hinner inte lägga upp maten snyggt och det måste ju snabbas på lite.  

men hellre buffé än färdigmat som jag fick på ett bröllop(färdig quorn biff riktigt tråkigt).  

• gbg2012

knyttan skrev 2012-07-19 09:34:27 följande:
    Nej det är kanske inte så lyxigt med buffe men vi hade inte heller något "lyxigt" bröllop så på den nivån vi valde att lägga vår fest så skulle det bara ha känts krystat med bordsservering. Man skulle kunna säga att det hade varit trashigt för oss att ha trerätters Skrattande Ang tal mm funkade det superbt eftersom vi hade en så himla välorganiserad toastmadame så det flöt verkligen på jättebra. Och maten på buffen var verkligen riktigt god, det är många som har kommenterat det efterråt at det verkligen var utsökt mat. Bara för att man har trerätters så innebär det ju inte automatiskt att maten är jättebra menar jag. Jag har ätit på många fina restauranger och det är då inte alls absolut säkert att bara för att stället utger sig för att vara fine dining så är det inte säkert att köket hänger med... så om man stirrar sig blind på att man SKA ha trerätters för att det är "finare" så kanske det finns en risk för att man kanske inte får så bra mat helt enkelt utan bara mat som "låter" fin på menyn, och DET är verkligen trash!
       Tycker fö. inte alls att det måste vara så super "lyxigt" bara för att det är bröllop, tycker tom att det är just när man eftersträvar den där lyxkänslan och misslyckas som det blir trashigt istället. Så enligt mig kan både buffe och trerätters vara trash - om det känns som att det inte stämmer med den övriga känslan på resten av festen, eller om det känns som om man försöker utge sig för att vara ngt man inte är...
    Jag tycker inte det är fel med buffé i sig utan kan vara gott och passar mycket bättre de bröllop jag har varit på men det kräver en annan planering av toastmaster/na så att det flyter på bra som andra har skrivit. Det kan bli köer och sånt som någon skrev.Det enda jag har erfarenhet av att man fick vänta lite extra men annars var det supergott och fint bröllop! Någon skrev att det var trashigt med trerätters och det är faktiskt inte det utan anses vara lyxigare rent generellt. Jag personligen ville bli serverad vid bordet och vi hade ett sånt upplägg på vårt bröllop. Våran mat var väldigt god och vi hade satsat på jättebra vegetariska alternativ som också var lyxiga, många som är vegetarianer har aldrig ätit lyxigare vegetarisk för många resturanger satsar tyvärr inte på det. Jag la ut min meny på det vegetariska har på BT och fick då väldigt positiv respons innan vi bestämde oss. =) För övrigt sa flera av vegetarianerna att det va den godaste maten de ätit och många gånger glöms de bort när det planeras bröllop och jag har som sagt själv varit med om det!

Men det är aldrig en garanti att maten är god självklart inte oavsett val. Men vi ville ha bordservering och fint vin och fin lokal. När folk har haft buffé har det stått bag in box vid sidan av och det är som sagt inget för mig. =)

Men som du säger trerätters i bygdegård kanske blir på ett sätt. För mig var det viktigt med helhetskänslan, vi hade festen i en jättefin 1850-tals villa med egen trädgård och det hade ju inte passat alls med buffé där med den känslan vi ville ha. Det fanns inte ens som alternativ. =)

Slänger upp en bild från middadgen så förstår du hur jag menar och nej jag ser inte ned på valet av buffé! =)

Bilden lägger sig helt fel!!
  • gbg2012

Den vegetariska menyn för de som inte åt hummersoppan och piggvaren. =)

Förrätt

Krämig sparrissoppa serveras med tomattärningar, ljummen getostpirog samt rostade pinjenötter

Varmrätt

Pestogratinerad portabellosvamp serveras med risotto smaksatt med tryffel, smörgrillad sparris samt syrlig tomatcouli & toppas med friterad svartro

• gbg2012
    SusanneJoh skrev 2012-07-19 12:19:28 följande:
    om jag hade vart på ditt bröllop hade jag inte kunnat äta nått av det. :-P

Är som sagt inte vegetarian, men heller inget big fan av mat. Och jag tar hellre "normal" mat än fancy smancy mat.
    Och eftersom jag är hel mongo när det gäller mat så skulle inte 3 rätters funka hos mig. Eftersom jag skulle välja mat som jag tycker om, och då skulle inga andra vara så förtjusta.  

Men för folk som tycker om mat så var det där säkert jättegott  
    ♥ 4/8-12, då smäller det! ♥
    Jag har en vän som är jättekräsen och gillar inte svamp och är veggo men hon tyckte om maten. Hade vi haft buffé hade hon inte ätit alls tror jag för hon har lite bacilskräck, svårt att göra alla nöjda. Men glad att vi faktikst lyckades! =)

Folk fick välja mellan det vegetariska och  havsmaten.
  • gbg2012
    TheD skrev 2012-07-19 17:59:25 följande:
    Tur att jag inte är vegetarian... :)
    haha. ja du det va folk som valde veggo istället för fisk. Maten var väldigt uppskattad. äter själv nästan bara veggo och hur nöjd somhelst. Imponerande att en kock från en fin fiskekrog kunde göra så bra veggo! =)
  • gbg2012
    Hame skrev 2012-07-20 08:31:13 följande:

Vi hadde sittande 5-rätters eftersom vi är väldigt matintresserade. Både vi och majoriteten av våra vänner. Restaurangen fixade alternativa menyer till alla utan problem och då hade vi ändå en hel del specialönskemål.

- Gravida

- Vegetarian (inte kött och inte fisk)

- Vegetarian (inte kött och men äter fisk)

- Gillar inte fisk

- Gillar inte kött

- Allergisk mot skaldjur

Så man måste inte ha buffe för att göra alla nöjda!

Precis vi hade också väldigt mycket special och våra gäster kunde välja förätt och varmrätt så det fanns två alternativ på de rätterna och alla med allergi och veganer fick special, vi hade special tårta med till de. =)
  • gbg2012
    Fästmön skrev 2012-07-20 08:07:38 följande:
    Ursäkter och ursäkter Glad Buffé är olyxigt i mina ögon oavsett bakomliggande tanke och vad som serveras på buffén.

Nu ändrade vi oss i sista sekund från att ha buffé till att ha bordsservering och låt mej återupprepa att jag personligen egentligen föredrar buffé och enklare mat. Det är bara att det ger sådan julbordskänsla. Alltså, inte lyxigt. 
    Jag var på ett trädgårdsbröllop en gång och tycker inte trerätters hade passat där men helt klart ger servering vid bordet en lyxigare känsla! bara det att bag in box står blir ju inte samma sak som att någon häller upp. =)

Vi hade trerätters och det var ett perfekt val!! =)
  • gbg2012

ok finns en del bröllop som är trashiga sådär som ordet bertyder, bara kolla på något kändisbröllop eller de här skojfotona som finns på ryssar som gifter sig, där tjejen är miniatyr i något glas.

Men de som "gifter om sig då" är det trashigt?? alltså förnyar sina löften för det pratade vi om på jobbet och det tyckte folk.

• gbg2012
    Hame skrev 2012-07-20 13:05:28 följande:
    Nej, det tycker jag är romantiskt :)
    jag är så himla nöjd med mitt bröllop och kan nog tänka mig att förnya om 10 år på en strand bara vi. =)
  • gbg2012
    Cosy skrev 2012-07-20 13:20:02 följande:
    att gifta om sig en gång eller två tycker jag är fine dock om man börjar närmar sig fem och över så tycker jag att det är lite trashigt över det hela

We did it on DreamHack. Geeky love
    ja verkligen. Jag kan tänka mig en gång och om tio år och helt annorlunda då. =)
  • gbg2012
    daniiel skrev 2012-07-21 12:38:38 följande:
    Ja, precis som jag skrev tidigare i tråden.. att spendera mkt pengar bara för att spendera mkt pengar. Att välja de dyraste alternativen bara för att de är dyra. Det tycker jag är rätt trashigt.
    Ja inte valde vi allt för att det är dyrast vi valde långt ifrån gbg dyraste lokal! Vi gifte oss inte på ett slott för vi ville ha intimt och mysigt. Alla val vi gjorde var ju känslan vi ville ha och känslan när vi kände inför de. 

Ett bröllop ska ju såklart spegla brudparet. =)

Lite som de där kändisarna med sina miljonbröllop...Ja det är trashigt att bara vilja synas! 
  • gbg2012

Kom och tänka på det där paret som gifte sig på låtsas för publicitet och det finns en bild när de står vi den extremt stora tårtan. DE är trashiga, kommer inte ihåg vad de heter..

Svar på tråden "Trashigaste" bröllopet?