knyttan skrev 2012-07-19 09:34:27 följande:
Nej det är kanske inte så lyxigt med buffe men vi hade inte heller något "lyxigt" bröllop så på den nivån vi valde att lägga vår fest så skulle det bara ha känts krystat med bordsservering. Man skulle kunna säga att det hade varit trashigt för oss att ha trerätters
Ang tal mm funkade det superbt eftersom vi hade en så himla välorganiserad toastmadame så det flöt verkligen på jättebra. Och maten på buffen var verkligen riktigt god, det är många som har kommenterat det efterråt at det verkligen var utsökt mat. Bara för att man har trerätters så innebär det ju inte automatiskt att maten är jättebra menar jag. Jag har ätit på många fina restauranger och det är då inte alls absolut säkert att bara för att stället utger sig för att vara fine dining så är det inte säkert att köket hänger med... så om man stirrar sig blind på att man SKA ha trerätters för att det är "finare" så kanske det finns en risk för att man kanske inte får så bra mat helt enkelt utan bara mat som "låter" fin på menyn, och DET är verkligen trash!
Tycker fö. inte alls att det måste vara så super "lyxigt" bara för att det är bröllop, tycker tom att det är just när man eftersträvar den där lyxkänslan och misslyckas som det blir trashigt istället. Så enligt mig kan både buffe och trerätters vara trash - om det känns som att det inte stämmer med den övriga känslan på resten av festen, eller om det känns som om man försöker utge sig för att vara ngt man inte är...
Jag tycker inte det är fel med buffé i sig utan kan vara gott och passar mycket bättre de bröllop jag har varit på men det kräver en annan planering av toastmaster/na så att det flyter på bra som andra har skrivit. Det kan bli köer och sånt som någon skrev.Det enda jag har erfarenhet av att man fick vänta lite extra men annars var det supergott och fint bröllop! Någon skrev att det var trashigt med trerätters och det är faktiskt inte det utan anses vara lyxigare rent generellt. Jag personligen ville bli serverad vid bordet och vi hade ett sånt upplägg på vårt bröllop. Våran mat var väldigt god och vi hade satsat på jättebra vegetariska alternativ som också var lyxiga, många som är vegetarianer har aldrig ätit lyxigare vegetarisk för många resturanger satsar tyvärr inte på det. Jag la ut min meny på det vegetariska har på BT och fick då väldigt positiv respons innan vi bestämde oss. =) För övrigt sa flera av vegetarianerna att det va den godaste maten de ätit och många gånger glöms de bort när det planeras bröllop och jag har som sagt själv varit med om det!
Men det är aldrig en garanti att maten är god självklart inte oavsett val. Men vi ville ha bordservering och fint vin och fin lokal. När folk har haft buffé har det stått bag in box vid sidan av och det är som sagt inget för mig. =)
Men som du säger trerätters i bygdegård kanske blir på ett sätt. För mig var det viktigt med helhetskänslan, vi hade festen i en jättefin 1850-tals villa med egen trädgård och det hade ju inte passat alls med buffé där med den känslan vi ville ha. Det fanns inte ens som alternativ. =)
Slänger upp en bild från middadgen så förstår du hur jag menar och nej jag ser inte ned på valet av buffé! =)
Bilden lägger sig helt fel!!