Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

"Trashigaste" bröllopet?

Cosy skrev 2012-07-08 16:37:23 följande:
    Smaken är som baken delad. tycker det är härligt att folk tycker olika^^
    We did it on DreamHack. Geeky love
    Jepp det är ju det Glad
  • Chicita
    fannyohenrik skrev 2012-07-10 22:58:11 följande:
    Vet att man ska ta det som står här med "glimten i ögat" men jag har svårt för sånt. jag har en tatuering i nacken där det står "jaska" den kommer synas när jag och min m2b gifter oss. jag är även piercad i läppen så den kommer så klart att synas med.  är det fel?
    Nej det är inte fel.

Den här tråden är väl mer för att få oss att skratta lite och inse att ingen av oss är perfekt. Men att vi trots det kan få en helt underbar dag Glad 
  • Chicita
    fannyohenrik skrev 2012-07-10 23:12:13 följande:
    Tycker att var enda än där det har stått om speciellt tatueringar så ska man dölja dom för att det verkar vara jätte hämskt att man visar och är stolt över det man satt på sin kropp. 
    Jag skulle aldrig dölja min tatuering då det är det vackraste jag har på min kropp. jag är fruktansvärt stolt över den och skulle helst vilja visa den för hela världen.
    Men då är det ju bara att göra det.
    Eftersom det är en tråd där man skriver vad man inte gillar så kommer du knappast hitta inlägg som talar om hur snyggt det är i den här tråden Flört 

• Chicita
    knyttan skrev 2012-07-11 01:26:22 följande:
    Om man skulle ha ett bröllop som inte i någon minsta detalj skulle kunna anses som tacky av någon endaste människa så skulle det isåfall förmodligen vara det tråkigaste, opersonligaste, mest slätstrukna bröllop man någonsin skulle kunna föreställa sig.
    Ja och då skulle det också vara "fel" Flört

När det gäller bröllop så kan vi ju bara konstatera att så länge som det speglar brudparet och är den stil som brudparet vill ha och på en nivå där ens gäster känner sig bekväma och kan slappna av, så brukar det bli bra. Glad
  • Chicita

Buffé kan vara både jättebra, trevlig bensträckare och lyxigt.
    Samtidigt som det kan vara världelöst, ett irriterande oändligt köande och jättesunkigt.

Det beror på vad man har för mat, hur den är presenterad och hur genomtänkt det är med tagadet av maten.

Jag var på en vanlig fest med ca 100 gäster för nåt år sen.
    Det gick bara att ta från ett håll på buffén och bufféborden var överfyllda med massa småfat. Serveringspersonalen hade jättesvårt att komma fram och fylla på / byta ut faten som tog slut så det tog evigheter att få mat och 50% var ju slut för i princip alla, men olika saker slut för alla istället då.
    Det tog ca 1 timme för mig att få maten. Dom ropade inte upp någon ordning för att ta maten heller så kön var ju superlång, och vi som väntade till sist fick se oss "omkörda" av folk som redan tagit en omgång.

Jag föredrar bordsservering. Men så är jag inte jättekräsen heller. Så länge det inte är skaldjur så äter jag det mesta och tycker att det kan vara kul att få testa något nytt eller i alla fall överraskas med vad det är för mat. 

• Chicita

Känns som om tråden spårat ut en hel del angående pratet om buffé / bordsservering.

Så jag kan väl bidra med att vi hade något som måste klassas som supertrashigt då Flört 
    Vi hade en kombination.
    Stora fat och skålar bars fram på borden, och placerades så att man tog 6 och 6 så att säga (6 personer samsades om en uppsättning skålar/ fat).

Jag lovar att ingen gick hungrig från bordet i alla fall. Och flera tog med menyn hem för dom ville visa vänner och jobbarkompisar vad dom hade fått för spännande medeltidsmat. Flört 

• Chicita

Ordet "lyxigt" används nog överdrivet i bröllopssammanhang.
    Men det är väl det där typiskt svenska att man vill "unna sig" (och i det här fallet också sin familj, släkt och vänner) en dag där dom får känna sig lite rikare än vad dom egentligen är. En dag där dom unnar sig dyrare mat, mer påkostade kläder, dekorationer och allt vad det nu kan vara.
    Sen behöver det inte kosta massor eller vara oxfilé, skaldjursbuffé eller något annat som kostar pengar bara för att kosta pengar (som daniiel och några andra skrev om tidigare).

Vår "lyx" var att anlita en cateringfirma och att betala mina kollegor för att servera och bemanna baren så vi slapp tänka på det själva eller försöka övertala släkt och vänner att ställa upp gratis.

Ordet lyx kan dessutom användas i många nivåer och utgår från individens egna referenser.
    Som exempel. När jag och maken vill "lyxa till det" så tar vi en helg på hotell, eller går på en riktigt bra restaurang och äter det vi vill utan att kolla priserna.
    När min bror vill "lyxa till det" så köper han makrill i tomatsås och har som pålägg på mackorna. Eller en påse kanelbullar och äter med mjölk...

Så med andra ord så behöver det inte betyda att man måste vara på ett slott eller herrgård och ha sittande 5-rätters med servitörer i livré för att det ska räknas som lyxigt.
    Utan det kan vara att man "lyxar till det" med att ha knoppalakan som dukar istället för vita pappersdukar på rulle från ICA. Eller att man plockar blommor i trädgården och dekorerar borden med, för blommor ger en "lyxig" känsla. Någon annan tycker att ljus är det lyxigaste som finns och satsar på fina ljus i "silverstakar". Det kan vara att man beställer tårtan från ICA MAXI istället för att svärmor ska göra dom klassiska gräddtårtorna. Andra lägger extra krut på maten.

Häng inte upp er på vad ordet lyx betyder för er.
    För det behöver inte ha samma betydelse för någon annan Flört 
    Ordet lyx i bröllopssammanhang kan man nog alltså sammanfatta till att betyda "finare än vi brukar göra det". 

• Chicita

Jag anser ju att om syrran säger till brorsan i taxin på vägen hem att bruden var ful i håret och / eller att maten var dålig. Så är det hennes åsikt. Det är inget som säger att hon inte kan säga det direkt till bruden sen. Men hon ville inte göra det direkt då och sabba dagen...

Men när brorsan springer till bruden och säger "syrran sa så här" så är det han som snackar skit och inte syrran.
    För det finns ingen bra anledning för brorsan i det här exemplet att föra det vidare, annat än att såra bruden och skapa osämja mellan henne och syrran. Alltså är det uppsåtligt/ genomtänkt / planerat och alltså elakt. = skitsnack 

• Chicita

Människor är olika, alla uppskattar inte alla saker.
    De flesta har hyfs nog att inte klaga öppet.

Men som exempel: jag har varit på tillställningar där det har serverats skaldjursbuffé och jag som inte äter skaldjur har antingen inte fått något annat (jag är inte allergisk, jag tycker bara att det är otroligt vidrigt att äta asätare) för dom har tyckt att "skadjur är ju så gott, hon får lära sig att uppskatta det och om det inte duger så kan hon äta sallad och smörgås". Eller så har jag fått någon uppvärmd Findus frysmatstallrik *typ*.
    Det skulle aldrig falla mig in att gå och klaga om det var ett bröllop. Om det var nån jobbgrej eller konferens eller nåt så skulle jag klagat däremot.
    Däremot skulle jag åka tidigare (för att jag är hungrig) och mycket troligtvis i bilen hem säga till maken att "Fy fan vad hungrig jag är, kunde jag inte fått något bättre att äta?".
    Och säkert en ramsa till pga att jag är irriterad för att jag är så hungrig.

På samma sätt så skulle jag inte ringa en kompis och skvallra över att bruden hade en ful brudklänning och jag skulle inte säga något till henne heller. Om hon frågade så skulle jag säga att hon såg strålande ut och berömma det jag tyckte om, men undvika att kommentera själva klänningen.
    Däremot kanske jag skulle säga till maken att "ujuj jag gillade inte den där klänningen". Och det är jag i min fulla rätt att tycka och säga. Och om min kompis skulle komma till mig innan bröllopet och fråga vad jag tyckte om klänningen så skulle jag sagt vad jag tyckte också. Men det finns ingen anledning att förstöra hennes dag.
    Eventuellt så skulle jag på en rak fråga efter bröllopet också säga att nja det var inte riktigt min stil. Men jag skulle undvika att kritisera den rakt av.
    Och det finns ingen som helst anledning att sitta och försöka överträffa kompisarnas beskrivning av klänningen på en fika där inte bruden är med. Sånt är bara fult, elakt och onödigt.

Poängen är alltså att det är stor skillnad på att säga till någon man litar på, att man inte gillade en sak. Och alltså uttrycka en åsikt.
    Och att snacka skit för att göra sig lustig på andras bekostnad eller framhäva sig själv och sin egen smak.

• Chicita

Om man tycker att det är trashigt att skriva här, så kanske man inte ska göra det själv Flört

Många har skrivit om saker som dom tycker är trashigt - men att dom själva ska ha det ändå, för när dom själva gör det så är det ok liksom. (självironi och självinsikt).
    Och som många av oss sagt flera gånger så är det sällan eller aldrig som hela bröllopet eller middagen / festen är trashig, oavsett hur många saker man har med från den här tråden.
    Helheten är oftast fin och lyckad. Och ibland kan kombinationen av många (i sig) traschiga saker - bli väldigt "classy" istället.

Tanken med tråden (och även den förra som den här är baserad på) är ju att man kanske ska inse att man inte är perfekt själv. Men att det är helt ok att inte vara perfekt. Och även att man kan få en insikt i att inte alla gäster kanske kommer att tycka att alla detaljer är superperfekta på ens egen dag. 
    Att någon kanske åker därifrån och undrar "hur f-n tänkte dom".
    Det kan vara bra att vara mentalt förberedd på det. Även som jag sagt tidigare, så har dom flesta så pass hyfs att dom inte ställer sig och klagar rakt ut, utan håller sina åsikter mer eller mindre för sig själva. 

Det är väldigt lätt att hamna i en bröllopsbubbla och bara skaffa mer och mer pynt, eller börja rimma på varenda grej, eller bli hysterisk för att svärmor valt fel nyans av rosa på sin klänning... eller något liknande.
    Ibland kan man bara behöva vakna till och kanske skratta lite åt sig själv för att kunna ta ett djupt andetag och gå vidare.

Själv tycker jag egentligen att det finns få trashiga saker på bröllop.
    Det ska vara att ha en klädkod som är över (eller under)både sin egen och sina gästers bekvämlighetszoon då, eller att ta kuvertavgift fast man inte erbjuder mat (från en annan tråd), eller att döma sina gäster efter hur dyr present man fick.

Vi har åkt dit på många saker som anses trashiga av andra. Och jag kan bara skratta åt det Solig 
    Självklart får alla ha precis vad dom vill.
    Smaken är som baken - Delad.
    Och om man inte gillar det som skrivs här i tråden så kan man faktiskt låta bli att läsa i den...
    Tänk vad enkel lösning på problemet  

Svar på tråden "Trashigaste" bröllopet?