• JuliBrud89

Dessert! Vad hade/ska ni ha? Vi kan inte bestämma oss!

Vi gifter oss om 36 dagar men har inte någon dessert æn! Vi vet inte vad vi ska vælja!! :/ Vi har catering som kan laga i princip vad vi vill, men vi har ingen aning om vad vi vill ha! 

Så nu ber vi om hjælp från er, vad hade/ska ni ha? Ær det något ni kan rekomendera?

Jag fick før inte længe sen smaka något som jag aldrig ætit førut, tofu sticky pudding. (Engelskt.) Den var fantastiskt god! Men kan inte helt bestæmma mig! :P 

http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/wordofmouth/2011/apr/14/cook-perfect-sticky-toffee-pudding 

Blir jætteglad før alla slags førslag!  

• Svar på tråden Dessert! Vad hade/ska ni ha? Vi kan inte bestämma oss!
  • daniiel

Vi hade chokladbrownie med grädde serverad på bärspegel. Det var inte vårt förstahands val, men det vi hade valt gick tyvärr inte att få tag på fick vi veta någon vecka före bröllopet. Det blev dock bra, alla tyckte det var gott :)

Vad ska ni ha för mat och bröllopstårta? Jag tycker att desserten ska passa in även med det och inte vara alltför lik bröllopstårtan.

• sofiasmamma

Vi hade gräddfilspannacotta med grönpepparmarinerade jordgubbar som serverades ur gammeldags syltburkar (en till varje gäst).

• JuliBrud89
    daniiel skrev 2012-06-23 15:07:05 följande:
    Vi hade chokladbrownie med grädde serverad på bärspegel. Det var inte vårt förstahands val, men det vi hade valt gick tyvärr inte att få tag på fick vi veta någon vecka före bröllopet. Det blev dock bra, alla tyckte det var gott :)

Vad ska ni ha för mat och bröllopstårta? Jag tycker att desserten ska passa in även med det och inte vara alltför lik bröllopstårtan.
    Så bra att det blev succe :) Vi ska ha 4 rætters med (skriver på norsk)

* Fylt ørretrullade m/ kaviarsaus, sennepskål på toast.
    * Kremet blomkålsuppe m/ fritert spekeskinke 
    * Helstekt reinsdyrbiff m/ rotgrønsaker og kremet viltsaus med mandelpotet & stued potet.

*Dessert? Lutar åt Panna kotta med någon rød sås. En lætt dessert som dom flesta gillar :)
  • JuliBrud89
    sofiasmamma skrev 2012-06-24 12:25:25 följande:

Vi hade gräddfilspannacotta med grönpepparmarinerade jordgubbar som serverades ur gammeldags syltburkar (en till varje gäst).

Ja det lutar åt pannacotta før oss också :) En lagom kraftig dessert tycker jag. Med någon rødbærssås /kræm till :)
  • Grodprinsens brud

Men er meny låter väl lite husmanskost-aktig snarare än italiensk? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Vi ska ha italienska snittar, medelhavsbuffé och pannacotta med lime som dessert... Lite röda tråden där... Eventuellt så blir det italien eller medelhavet någonstans på bröllopsresan också.. 

• lilly7

Vi hade inge dessert, tyckte att det blev för mastigt. Det fick räcka med bröllopstårtan.

• aniara
    Grodprinsens brud skrev 2012-06-24 20:52:04 följande:
    Men er meny låter väl lite husmanskost-aktig snarare än italiensk? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Vi ska ha italienska snittar, medelhavsbuffé och pannacotta med lime som dessert... Lite röda tråden där... Eventuellt så blir det italien eller medelhavet någonstans på bröllopsresan också.. 
    Kan inte se att hon skrivit någonstans att menyn skulle vara italiensk. Eller menar du att pannacotta inte passar ihop med norsk mat?

TS, jag tycker att detta receptet låter väldigt gott:
    http://www.brollopstorget.se/Festen/1.1581735-Victorias-och-Daniels-brollopsdessert---recept

Vi kommer att ha en fläderblomsbavaroise (om jag förstått det rätt ett komplicerat namn för pudding på grädde, typ som pannacotta ;)) med rabarber, jordgubbssorbet och en liten mjuk kaka.
  • Tokig

VI kommer ha bröllopstårta som dessert eller dessert som bröllopstårta hur man nu vill se det. Nån form av mörkchokladtårtshistoria med nåt bär tror jag. (Jag gillar inte sånt så det är min blivande som väljer själv).

Vi kommer skära upp en liten minitårta mest för sakens skull sedan kommer chokladgrejen serveras i fina bitar vid borden precis som en dessert. Tänker att vi sparar lite tid på det sättet :)

Men hade jag fått välja hade det nog blivit marängsuisse. Snyggt serverad i typ sundaeglas eller kanske champagne eller cocktailglass... vore galet gott. Men hemgjort vanlijglass och varm chokladsås.

• vilja

vi kör superonyttigt, en ganska mastig meny som avslutas med "Fried cheesecake"
    Därefter kommer den lite lättare citronkakan som är bröllopstårta

• Pernillaaa

Jag kommer att köra med pannacotta som är smaksatt med vit choklad. Till det ska jag göra en jordgubbsröra att ha på :).
    Det kanske ni kan köra på om ni redan är inne på pannacottan.
    Jordgubbsröran är ju superlätt att göra med. Bara att mixa jordgubbar och eventuellt hälla i lite vaniljsocker eller kanske något mer rött. 

• JuliBrud89

Kan jag inte ha pannacotta bara før att resten inte ær italienskt?.. Och hade jag velat ha husmanskost hade caterern køpt svenska makaroner och køttbullar.. Rætt ofint att påstå att vår brøllopsmeny ær husmanskost. Men ja, det blir nog pannacotta till dessert :) Mums!

• EmilyMattias

Vi kommer bara ha tårtan som dessert. Vi har ingel innan middagen och det känns lite väl mastigt att trycka i folk 5 rätter mitt i sommaren=) Räcker nog gott och väl så!

• EmilyMattias

Vi har mingel ska det ju stå dessutom

• Amor in aeternum
    JuliBrud89 skrev 2012-06-27 20:49:38 följande:
    Kan jag inte ha pannacotta bara før att resten inte ær italienskt?.. Och hade jag velat ha husmanskost hade caterern køpt svenska makaroner och køttbullar.. Rætt ofint att påstå att vår brøllopsmeny ær husmanskost. Men ja, det blir nog pannacotta till dessert :) Mums!
    Varför skulle husmanskost vara oförskämt? Jag tycker också att det låter mer som det än något annat. Och jag älskar husmanskost! :)

Husmanskost för mig är inte makaroner och köttbullar utan det är - vilt, kålpudding, kalops, kåldolmar, hemmarullade köttbullar med potatis, grädddsås och lingonsylt, alla typer av fisk, stekt, i ugn, gratäng. m.m.

Ta inte så illa vid dig.
Svar på tråden Dessert! Vad hade/ska ni ha? Vi kan inte bestämma oss!