• Anonym (Tråkbruden)

Vill inte ha någon möhippa, vänner verkar inte förstå

Som rubriken lyder, Jag vill inte ha någon möhippa...

Jag kan inte ange någon bra anledning men jag vill verkligen inte och jag har sagt det till flera vänner. Några verkar förstå/respektera medans andra säjer - Det behöver ju inte vara något förnedrande/supa fest/göra bortsig på stan, men träffas å ha kul kan man ju göra. Och visst det skulle man ju men jag vill inte det heller...

Hur ska man få folk att fatta??? Kan man vara mer tydlig än att säja vid olika tillfällen till olika personer att jag vill inte!? Är det fult att skriva ett mail och skicka till de som kan tänkas ordna/komma på en möhippa? Känner att jag blir mer irriterad än jag villl vara för jag har börjat fatta att det planeras något...

• Svar på tråden Vill inte ha någon möhippa, vänner verkar inte förstå
  • TheD

Vet din blivande om det? För den som kommer planera din möhippa kommer säkert kontakta och fråga om när det passar osv. då är det bra om det även från det hållet kommer "hon vill inte ha en möhippa!"

• Chicita

Jag skulle nog sagt rent ut till alla som över huvud taget kan tänkas vara med och planera något att:

- Jag vill inte ha någon hippa över huvud taget. Jag vill inte att ni arrangerar något för mig, inte ens en middag eller tjejkväll. Jag har inte tid, lust eller ork. 
    Om ni andra vill träffas och lära känna varandra eller bara ha lite kul innan bröllopet så får ni gärna göra det. Men jag vill verkligen inte vara med. Jag har ingen egentlig anledning annat än att jag inte vill.
    Men jag hoppas att ni respekterar det.
    Om ni ändå försöker anordna en hippa mot min önskan så får ni tyvärr räkna med att jag inte kommer att delta.

Många säger nämligen att dom inte vill ha någon - bara för att dom inte vill ha en förnedringshippa.
    Andra säger att dom inte vill ha någon för att det känns lite fult att säga att man hoppas på att få en. 
    Och så håller jag med TheD. Säg till din blivande ordentligt också så han kan säga ifrån om någon ber honom om hjälp med namn och telefonr till de som är bjudna. 

• Anonym (Tråkbruden)

M2B vet om att jag inte vill, finns nog inte något vi inte pratar om och han har fått höra mitt ältande ikväll *hehe*. Har även sagt detta tidigare till honom så han vet och har vetat ett tag.

Får nog bli ett massutskick på mailen...

Måste erkänna att jag själv blir förvånad över hur mycket detta irriterar mig men när man talar om att man inte vill ha en möhippa och får höra "det har du inget att säga till om" eller "Man lever ju bara en gång" eller "Behöver ju inte vara något förnedrande, men att skratta tillsammans förlänger livet" blir jag bara irriterad. De menar väl men jag blir sur.

• Chicita

Jag förstår precis vad du menar...

Jag hade en kompis som skulle vara tärna, men det slutade med att hon inte kom alls efter många turer fram och tillbaka.
    När hon gifte sig så ville hon ha en "förnedringshippa" och jag som inte gillar sånt gjorde ändå mitt bästa för att hon skulle få det hon ville men utan att gå allt för långt. Jag ville ju inte att hon skulle se tillbaka på den och vara ledsen liksom.

När jag sen skulle gifta mig så säger hon att det är hennes tur att ge igen.
    Ge igen för vad undrar jag ju då eftersom hon fick det hon önskade.
    Efter mycket om och men så kom det fram att hon bara ville retas. Hon visste att jag inte ville ha en sån hippa men hon ville att jag skulle vara lite orolig och sen bli glad när det inte blev så.
    Jag blev ärligt talat förbannad när jag hörde det. Hon vet att jag har magkatarr som ligger på gränsen till magsår. Att göra mig orolig och stressad är totalt j-a puckat faktiskt. Och jag talade om det för henne också.
    Slutade hon då?
    Neheeej då Skrikandes 

I slutänden bytte jag ut henne mot min andra svägerska (den första var redan involverad som tärna) och dom två tillsammans med sina respektive (makens bröder) ordnade en underbar svenhippa för oss båda med både gemensamma och separata aktiviteter där dom tagit hänsyn till alla våra önskemål.

Så var supertydlig med vad du vill och vad du önskar. Och tala om att om dom gör något som du inte vill vara med på (möhippa över huvud taget) så kommer du inte att delta ändå. Så det är alltså inte värt att dom lägger någon energi eller pengar på det.

• Anonym (Tråkbruden)

Har lite samma historia med hon som la kommentaren "det har du inget att säga till om". Hon gifte sig förra året och BEODRADE oss tärnor att fixa en hippa. Hon var även väldigt tydlig med att en annan vän absolut inte fick ha något att säga till om vad det gällde aktiviteter osv. Vi gjorde inget förnedrande alls och försökte tänka på vad hon gillar och vad alla skulle gilla med. Blev jätte bra tillslut och alla var glada och nöjda. Just därför blir jag arg när hon inte kan lyssna på vad jag vill.

Fick idag sms om att jag skulle komma med ett datum när jag var tillgänglig. svarade med att jag vill INTE ha någon möhippa så de behöver inte planera det. Men känner ändå att jag inte nådde fram med mitt budskap.

Men det är nog dags att plocka fram Bridezillan inom mig och domdera lite :P så kan jag stoppa undan den sidan för alltid sedan..

• Chicita

Kör hårt...
    Jag sa helt enkelt till henne att "om du anordnar en förnedringshippa så går jag hem och så kan ni förnedra varandra. ha det så kul"...

Mina andra tärnor valde att inte ens bjuda in henne till vår svenhippa. Och det är jag glad över Glad 

• JuliBrud89

Om du absolut inte vill ha någon måste du ju gæra dom på det FULLA klara att du INTE vill. Kan hænda dom blir "sura" før att dom sett fram emot det dom (evt) planerat, m.m. Men om du inte vill, så vill du ju inte. Så enkelt ær det. Då får dom væl bli sura, skicka hellre ett sms och var seriøs så dom fattar, æn att inte gøra något och bli hippad! 

Svar på tråden Vill inte ha någon möhippa, vänner verkar inte förstå