Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Ni som gifte/gifter er i kyrkan - lämnade ni en gåva och hur mycket gav ni?

Vi gav inget alls.
    Vi betalar kyrkoskatt, och varje gång jag är in i en kyrka så lägger jag mellan 20 och 100:- så jag kan tända ett ljus eller fler. Så eftersom det inte kostar något att gifta sig i Svenska kyrkan och vi ändå ger mer än "medelsvensson" så hade vi inte ens en tanke på att betala något till församlingen.

Vi vet ju att prästen inte får ta emot något. Men annars hade vi gärna gett henne något eftersom hon la ner lite extra tid för att undersöka lite om hur medeltida cermonier kunde ha sett ut, samt kläder, musik mm... 

• Chicita
    Peteralltid skrev 2012-06-29 07:41:53 följande:
    Det kan vara på sin plats med en gåva om man känner för det men jag skylle speciellt uppmärksamma prästen. Ibland gör de saker på sin fritid (som resa till/från kyrkan) så en gåva till dem efteråt kan vara uppskattat.
    Men prästerna får inte ta emot något egentligen. Alltså inget som kan anses vara ersättning för utförd tjänst.

Ett tack-kort eller en chokladask säger dom säkert inte nej till dock Flört 
Svar på tråden Ni som gifte/gifter er i kyrkan - lämnade ni en gåva och hur mycket gav ni?