Inlägg från: frida o björn |Visa alla inlägg
  • frida o björn

Kom i form sommarbrudar 2013

Hej!

Jag kör LCHF egentligen, men har under semestern unnat mig allt så nu blir det till att tänka på vad jag äter igen. Under det här året som jag ätit LCHF har jag faktiskt inte saknat bröd, ris och pasta alls mycket. Det går automatiskt nu att jag inte ens tänker på att man kan ha det till. Min stötesten är desserter... Men det går ju att använda naturligt sötningsmedel som inte höjer blodsockret och därmed inte ger något insulinpåslag om man känner att man vill unna sig någon gång, men det bästa är ju att skippa allt vad sött heter.

Jag vill gärna gå ned några kilon nu, men känner mig lite stressad eftersom jag vill kolla på klänning under senhösten, så det kan bli svårt. Kommer jogga och köra pilates som min träning, mest för att få en bättre hållning och må bättre.

Ett förslag till frukost är turkisk yoghurt med bär till. Den är mycket fetare än filen så man kan klara sig på mindre och bli lika mätt.

Jag brukar läsa på kostdoktorn.se, lifezone.se och så finns kostradgivarna.se. Där finns mycket fakta och inspiration. Recept är bara att söka på google, finns hur mycket som helst. :)

Lycka till!

• frida o björn

Jag och min sambo satt och kollade på desserter till bröllopet och har kanske hittat rätt. Men nu vill vi ju prova att göra den till helgen vilket betyder att min kosthållning kommer spricka redan nu. Men å andra sidan så känns det ju skönt att få det avklarat, om det blir bra vill säga. Vill prova nu medan det finns jordgubbar nämligen...

Jag tycker inte man ska tänka på LCHF som en diet utan mer som en livsstil. Mina föräldrar har ätit det i flera år och äter bra hemma men om de blir bjuden på något någon så äter de det. På så sätt äter man ju bra nästan jämt, men behöver inte känna att man aldrig kan smaka något annat. Men det funkar inte att göra så när man försöker gå ned i vikt, då får man vara striktare.

Kolhydrater är ju inte så bra för kroppen, så jag känner nog att det är en bra anledning att inte äta det för mycket sen heller. Det kan ju ge olika konsekvenser för kroppen. tex lever ju cancerceller på socker. Det tål ju att tänkas på...

Min mage blir helt lugn av LCHF så det känns bra, men jag klarar inte att äta ägg och bacon till frukost då jag har en magkatarr som inte gillar vad som helst. Så jag kör oftast turkisk yoghurt med bär. Man kan ha nötter i om man vill tex. Musli som är ok kan du säkert ta lite grann. Kokt ägg till brukar jag använda.
    Smoothie med yoghurt, grädde, bär och ett ägg är ett annat alternativ.

Svar på tråden Kom i form sommarbrudar 2013