Inlägg från: emzerus83 |Visa alla inlägg
  • emzerus83

Kom i form sommarbrudar 2013

Jag har 2 bra övningar för magen att rekommendera... Plankan är väldigt bra! och sen en övning där du helst ska vara två, du ligger på rygg på golvet o den andra personen står bakom dig vid ditt huvud. Du håller i dig i den personens ben, lyfter dina ben rakt upp i luften o personen som står bakom dig "puttar" ner dina ben mot golvet. Innan dina ben är nere i golvet så vänder du upp igen o upprepa detta 15 ggr i 3 set.

jag är värdelös på att förklara men jag hoppas att du vet hur övningen går till :)

• emzerus83

va bra att du förstod :)
    Jag hade helt glömt bort den övningen men den tar grymt bra!! Jag är van att göra situps, brukar göra 50* 2 o tycker inte att det är så jobbigt. men med denna övning så kommer man åt musklerna längre ner i magen :)

• emzerus83

Jag hänger också på här :)

Är 1.72 cm lång
    Nuvarande vikt: 70.4 kg (för att vara exakt)
    Målvikt: 60 kg

har till nästa sommar på mig. Visserligen är inte vikten jätteviktig men jag vill bli av med allt löst o sladdrigt, speciellt på magen!!!

Tänkter börja med lchf på måndag o fortsätta m träningen som jag kommit igång med igen. varva styrketräning med konditionsträning ca 4 ggr/v...

• emzerus83

Hur går det för er med träning o kost o allt? Idag är min första dag med lchf- får se om jag blir lika lyrisk som de flesta andra jag känner som testat den dieten. Tanken är att jag sen ska gå över till typ GI, att bara dra ner på kolhydrater men att liksom få äta lite av allt så länge jag rör på mig bra!

• emzerus83

Byter gärna recept :)
    kunde sluta tidigt från jobbet idag så det vart omelett o bacon till lunch....antagligen lite för lite för var nyss jättehungrig o då tog jag kesella o lite blåbär o en kopp grönt te m lite grädde i vilket faktikst var gott. Jag brukar ha honung i teet men det är det ju slut med nu men lite grädde funkade faktikst :)

Ikväll blir det lax i ugn m fetaost o cremefraiche  o blomkålspuré till...får se hur det blir :)

Mitt största problem är frukosten då jag äter på jobbet (jobbar på förskola). Idag åt jag lite fil o en musli jag gjort själv o sen 2 kokta ägg. det funkade bra trots att barnen vid bordet tjatade om att de också ville ha ägg... Men jag undrar om man kan äta fil till frukost typ varje dag i veckorna eller blir det för mkt kolhydrater tro?

Jag kan inet stå o göra typ omelett eller äggröra på jobbet o att äta innan jobbet funkar bara de gånger jag börjar kl 9...annars måste jag äta frukost innan kl 7 o ibland innan kl 6 o då kommer ja vara vrålhungrig innan lunch...

Har du kört lchf förut? Funkade det bra??

• emzerus83

I filen jag äter så är det 4 g kolhydrater per 100 g. Men alltså om man tar vi säger 2 dl räknar man att man får i sig 4+ 4g, alltså 8 g kolhydrater då bara i filen? Jag är nybörjare på det här :)

Kvällen man gjorde jag efter Katrin Z recept från hennes Lchf-bok... men jag o sambon orkade inte äta upp maten som var uträknat till 2 port. Laxen med fetaost o creme fraiche räknade hon 250g lax per person och så blomkålspure till som innehöll grädde ost o smör...vi vart jättemätta efter 1 laxbit var på 125 g o lite mos till det o lite gurka. Åt för snart 4 timmar sen o är fortfarande mätt...

Vore kanon om man kunde tappa 8 kg på 2 månader...:) Tränade du nå under tiden också? Mådde du bra o så?

• emzerus83
    Milano skrev 2012-07-30 22:51:09 följande:
    Det låter som en bra fil, och ja precis så är det du ska räkna
    Åh, älskar hennes bok! Den är som en spark i rumpan när man behöver den som bäst, haha! Ska testa det där receptet också! Brukar göra hennes chokladmousse när sötsuget slår till en gång i månaden
    Tränade faktiskt ingenting under den här tiden, fick lite omställningsbesvär i form av ganska utbredda utslag över nyckelbenen och byst efter c.a 1 månad (som min läkare hade problem att sätta en orsak på, men hon kom sedan fram till att det måste bero på kostomställningen) men annars mådde jag kanon Utslagen försvann helt efter ca 2 veckor. Min sambo fick inga besvär, så det är nog olika från person till person.
    Hoppas det går bra för er med omställningen
    Va bra att jag har dig att fråga om allt :)
    Ja hennes bok är dels rolig att läsa o så får man bra tips o recept :) Chokladmoussen verkar god så den kan man ju lyxa till det med nån helg sen!!

Hoppas att man slipper nå större besvär...men då vet man ju vad det kan bero på iaf!

TACK!
  • emzerus83
    frida o björn skrev 2012-07-31 08:24:23 följande:
    Hej!

Jag kör LCHF egentligen, men har under semestern unnat mig allt så nu blir det till att tänka på vad jag äter igen. Under det här året som jag ätit LCHF har jag faktiskt inte saknat bröd, ris och pasta alls mycket. Det går automatiskt nu att jag inte ens tänker på att man kan ha det till. Min stötesten är desserter... Men det går ju att använda naturligt sötningsmedel som inte höjer blodsockret och därmed inte ger något insulinpåslag om man känner att man vill unna sig någon gång, men det bästa är ju att skippa allt vad sött heter.

Jag vill gärna gå ned några kilon nu, men känner mig lite stressad eftersom jag vill kolla på klänning under senhösten, så det kan bli svårt. Kommer jogga och köra pilates som min träning, mest för att få en bättre hållning och må bättre.

Ett förslag till frukost är turkisk yoghurt med bär till. Den är mycket fetare än filen så man kan klara sig på mindre och bli lika mätt.

Jag brukar läsa på kostdoktorn.se, lifezone.se och så finns kostradgivarna.se. Där finns mycket fakta och inspiration. Recept är bara att söka på google, finns hur mycket som helst. :)

Lycka till!
    Tack för flera råd :)
    Är det okej att äta fil/yoghurt eller turkisk yoghurt med lite bär eller lite musli till nästan varje frukost?
    Och ett par ägg till nån gång... För bara tanken på att äta typ omelett eller äggröra o bacon till frukost får mig att må illa :(
    Eller "vänjer" man sig vid allt det feta o tillslut gillar det eller vad har ja att vänta mig? :)

Jag vill också börja kolla efter klänningar när rean startar i höst...och det kommer jag nog göra oavsett hur mkt ja gått ner. Såvida jag inet gått upp tills dess.... Känns ju som om man borde gå upp i vikt men alal säger ju att det är tvärtom så ja hoppas på det :)
  • emzerus83
    Mademoiselle skrev 2012-07-31 10:11:18 följande:
    Hejsan alla hurtbullar.

Har följt den här tråden ganska länge nu men har haft problem med sajten och att kunna skriva kommentar bland annat. Men NU ska allt vara fixat hoppas jag.

Jag kommer att vara en sommarbrud 2013 och vill förstås också vara mitt allra finaste jag. Har för tillfället ganska mycket övervikt, fast folk blir alltid chockade när jag berättar vad jag väger för jag är ganska lång och har inte riktigt några "problemområden", utan allt lägger sig ganska jämt fördelat liksom. Är 180 cm lång och väger idag 82 kg... 72-74 kg skulle kännas bra att komma ner till.

Jag har kört LCHF lite till och från i drygt ett år och lyckats gå ner 10 kg. Har dock under semestern gått upp 3 av dessa kilon, och är numera såååå less på LCHF. Jag mår bra av det, blir mätt och tappar i vikt, men matnotan har verkligen höjts till skyarna, och jag är så trött på att känna mig dålig och ångerfull så fort jag ätit något av alla "don't's" på listan.. Jag är verkligen en allt-eller-inget-människa vad gäller kosten och LCHF fungerar när jag har mina bra perioder, men vill inte känna mig så limiterad som en diet får mig att känna.

Jag vet inte... Kommer antagligen hinna ändra mig vad gäller maten både 4 och 5 gånger innan jag nått min drömvikt, men just nu känner jag mig bara less på allt vad dieter heter. Måste hitta en livstil som är hållbar och sluta fokusera på vad man får/inte får äta. Jag kan redan allt i teorin, problemet är att genomföra det i praktiken.

Försöker i alla fall glömma maten lite för tillfället (fast fortfarande välja hälsosamt och näringsriktigt) och fokusera lite mer på träningen. Är ute och springer några gånger i veckan, går på hot body yoga nån gång i veckan samt försöker gå igenom alla muskelgrupper på gymmet i ett rullande men inte allför strikt schema.

Alright, som sagt, vägde i morse 82 kg, är 180 cm lång och har en målvikt kring 72-74 kg. Känns skönt att kunna ventilera sig och prata lite med folk som är i samma sits som en själv. Nuu kööör viiiii. Lycka till allihopa!
    Vi får peppa varandra här inne o ge tips o råd, klart att vi ska klara av att nå våra mål! Eller hur? :)

Egentligen så handlar ju viktminskning om ren matematik, ät mindre o rör på dig mer...låter busenkelt men det är det ju inet alltid :)

Jag har de senaste månaderna slutat m godis o dragit ner på kolhydrater o gick ner ca 5 kg o minskade i cm på nästan alla ställen förutom magen...den är ständigt uppblåst. Därför kände jag för att prova just lchf då många menade att magproblemen som jag har kan bli bättre.

Jag har svårt att tro i nuläget att jag kommer hålla på m lchf jättelänge.... har tänkt att övergå till att äta lite kolhydrater till maten sen men i fullkornsvarianter o fortsätta dra ner på tex mackor o godis som är min stora last.

Kämpa på! :)
  • emzerus83

Jag är inne på dag 4 i min lchf-kost o jag mår SKIT!!! :( detta var bra mkt jobbigare än ja kunnat tro...alla jag känner säger bara hur bra det är m lchf ingen förutom jag verkar ha dessa problem... Jag mår illa konstant o känner mig äcklad av maten ja ska äta...har ont i magen (riktigt knip) o ont i hela kroppen...känns typ som riktigt febervärk... När ja söker på detta så verkar det ju som "vanliga" symptom i övergångsfasen o att de kan hålla i sig ett par veckor upp till några månader.
    Om jag inet mår bättre i nästa vecka så vette 17 om ja står ut... jag kan inet ens koncentrera mig på jobbet eller nåt :(

Nån mer än jag som har eller haft dessa bekymmer när ni ätit lchf?

• emzerus83
    Milano skrev 2012-08-02 22:11:37 följande:
    Lugn bara lugn! Du och din kropp är i omställningsfas och kroppen stretar emot allt vad den kan, om du håller dig till kosten och lyssnar på kroppen samt dricker mycket vatten ska du kunna ta dig igenom den här fasen
    Måste bara tillägga att jag inte känner igen mig i illamåendet och ont i magen, däremot hade jag riktiga sötsugsattacker förra gången jag körde så min kropp ville också ha kolisar.
    Hur ofta äter du? När du är hungrig eller efter "riktiga mattider"?
    I början kan du bli mer hungrig eftersom kroppen inte är van, men du måste lyssna på kroppens signaler direkt istället för att tänka "jag åt ju nyss!", det där med att äta mkt går till sig efter någon vecka.
    Och ett allmänt tips är att istället för att käka överdrivet med äggröra och bacon varje gång du blir hungrig (för man blir ganska trött på ägg om man gör så) kan du göra en skål med lite hallon, blåbär och grädde och mumsa på.
    Hoppas det går bra för dig annars
    Jag är alldeles för svag, jag fixar inet att må så här dåligt så är det bara :) det är inet värt det känner jag! Jag förstår att besvären säkert lägger sig om ett par veckor eller så men jag fixar inet att jobba när jag mår så här...

Så vi tänker redan nu överge lchf o fortsätta med att äta fullkornsprodukter o dra ner på kolhydrater o fortsätta att träna. Jag hade ätit så några månader o gått ner 5 kg men min mage var o är fortfarande helt uppsvälld. där händer ingenting på måttet vilket är väldigt frustrerande. Tänker köpa laktosfria produkter o se om det kan bli nå skillnad då aksnke...ifall ja skulle vara lakstoskänslig.

För att ändå svara på dina frågor så var jag aldrig direkt hungrig men åt frukost lunch mellis o middag men ja mådde illa konstant o när jag satt med maten framför mig så fick jag kämpa för att få i mig nåt överhuvudtaget...

Tack för att du ville peppa o ge mig tips o råd!! Jag får kämpa vidare på annat sätt istället! :)
    Hoppas att det går bra för dig!!!
  • emzerus83
    Milano skrev 2012-08-03 17:51:10 följande:
    Ingen fara! Den här tråden handlar ju om att peppa, stötta och motivera varandra, så vilken väg du än väljer spelar ingen roll för vi finns ju fortfarande kvar här
    Lycka till med de andra nya vanorna
    Tack! :)

har kört ett riktigt hårt benpass idag på gymmet tillsammans med min sambo, kändes riktigt bra. Imorse vägde jag mig o står nu på 68.8 kg.... I slutet av april vägde jag 75.8 kg...vart bara så glad så jag var tvungen att skriva här :)

Kämpa på alla!! :)
  • emzerus83
    Kotthare skrev 2012-08-04 15:25:15 följande:

GRATTIS! Det finns alltså hopp :)  
    Tack! Ja det finns tydligen det :)
  • emzerus83

vad är det för nåt?? Yankee candle alltså? :)

Jag vill ner 9 kilo till ca...och min belöning då är att gifta mig :) haha... nej men det roliga är att när jag går ner mer i vikt, desto mer taggad bli jag att fortsätta.Sen när ja k'änner mig nöjd med min kropp o hur jag mår så kommer fokus ligga på att behålla vikten o så.... ;)

• emzerus83

Är lite deprimerad o måste få gnälla lite...alltid när jag kommer igång med träningen så blir jag sjuk... Och nu är jag riktigt dålig, har varit inlagd på lasarettet sen i måndags o kom hem igår kväll... men mår fortfarande jättedåligt! :( Läkarna vet egentligen inte vad som är felet men de tror att jag haft cystor i magen som spruckit o att det nu blivit en inflammation där...hög feber har jag o kräks på nätterna.... Vill bli frisk NU tack! :(

• emzerus83

Jag var på gång tidigare under våren/sommaren sen vart jag sjuk i drygt 3 veckor o tappade allt :( sen har jag haft svårt att komam tillbaka. Äter ganska bra vad gäller frukost, lunch o mellanmål (jobbar på förskola)... men har tyvärr tagit upp mitt godisätande igen...:( att det ska vara sååå gott med lösgodis! suck!

Började träna lite kondition i veckan o droig på mig en förkylning...igen. Det är nackdelen med att jobba på förskola, jag drar på mig alal möjliga sjukdomar o träningen blir lidande :(

Som tur är gifter vi oss inte först nästa sommar o jag har ca 8 kg kvar att gå ner så det borde jag ju hinna om jag bara skärper mig!!!

• emzerus83

Ja det är lite synd... en fördel är dock att man inet riktigt hinner äta så mycket som man aknske skulle göra annars :) Jobbar med 2åringar o har 5-6 barn själv vid bordet så..:)

Jag är faktikst riktigt sugen på att komma igång m träningen igen men vill bli av med min halsont först!
    Vi får peppa varandra här i tråden :)

• emzerus83

Jag skrev med lite ironi att man inte hinner äta så mycket till lunch som man kanske skulle göra om man satt själv på en halvtimmes eller timmes lunch... men man äter ju ändå sig mätt, iaf nästan alla dagar... annars får man ta en frukt på sin rast...

• emzerus83
    Sofiiiz skrev 2012-09-16 07:03:32 följande:
    Ja jag hoppas verkligen att mina pedagoger på min förskola får äta sig mätta! Och äta bra mat enligt tallriksmodellen varje dag, så de kan vara bra förebilder till barnen. De gör ju inte som man säger utan som man själv gör.
    En pedagogisk måltid innebär ju att man sitter tillsammans med barnen o äter o visar hur man äter osv... Med så små barn som jag jobbar med så behöver de hjälp att fylla på mer mat, en del behöver hjälp att få i sig nåt överhuvudtaget...skära i maten mm... att se till så att alla 5-6 barn får i sig mat innan vissa somnar vid bordet gör att man själv inte alltid hinner äta sig mätt... så är det bara...

Sen är det såklart skillnad från dag till dag... om barnen verkligen gillar maten så kan de sitta längre vid bordet osv... :)
Svar på tråden Kom i form sommarbrudar 2013