• Heobea

Kom i form sommarbrudar 2013

Hej!
    Har läst här ett tag och inte riktigt  vågat ge mig tillkänna. Jag och sambon gifter oss den 29:e juni 2013 så det är hög tid att starta viktminskningsprojketet. Har väl egentligen 30kg att gå ned för att hamna i normalviktsbmi men tar jag 20kg till bröllopet så blir jag glad, ja redan 15kg är inte fel. Vill inte riktigt skriva ut min vikt och/eller alla mått, men som sagt, det finns kilon att ta av.....
     Dessvärre har jag en knepig pcos så jag har riktigt svårt att gå ned i vikt. Men jag har insett att det är dags aatt inte bara göra en kortsiktig satsning utan nått mer långsiktigt. Har gjort en deal med sambon om att nu till en början köra med promenader på morgonen 5dagar i veckan, inget godis, godsaker eller sötsaker i veckorna och mycket mindre kolhydrater än tidigare. Har en period ätit GI men det som hände var att sambon gick upp och jag stod still. Har en plan om LCHF men då när jobb osv drar igång. Det som jag tror är svårast är inte träningen utan sötsaker, för jag är en sucker för kakor, bullar osv. Ska bli br med lite pepp inte bara från sambon.

• Heobea
    AnnieViola skrev 2012-08-06 15:00:42 följande:
    Hallå brudar! Jag och sambon har planer på att gifta oss sommaren 2013 men det är inte riktigt bestämt ännu, väntar fortfarande på det såkallade frieriet.... ;)
    Men, vikt behöver vi båda gå ner i och den här tråden känns ju himla kul att följa! Att få lite tips och kanske bli peppad när det känns tufft! Jag har en hel del kilon att ta av och till nästa sommar skulle jag väldigt gärna vilja gå ner 30 av dem, gärna mer men jag måste sätta ett realistiskt mål känner jag. När jag gick i gymnasiet gick jag på viktväktarna med mamma och gick ner 20 kilo, bevisligen funkar det och ja, det känns som att jag och sambon kommer haka på det igen nu efter semestern. Har även testat LCHF och fått bra resultat (-13 kg) där också men det blev i längden alldeles för dyrt för oss. Att byta ut kolhydrater mot grönsaker kostar mycket mer och sedan alla dessa specialprodukter man behövde för att kunna göra något som liknande pannkakor och bröd (tänker på fiberhusk, mandelmjöl osv). Superbra metod för vissa, men i det långa loppet inte det bästa för oss! 

Så, på fredag åker vi på semester och väl hemma därifrån ska vi sätta igång! Problemet för mig just nu är motionen, jag verkligen HATAR att vara ute och promenera. Och jag har en handskada där jag lider av kronisk värk och jag kan inte använda armen/handen till nånting (lyfta, flytta saker osv). Rodd/simma/löpning/armhävningar/cykla/osv funkar inte för jag får så pass ont. Någon som har tips och idéer på vad jag kan göra som ändå ger väldigt mycket? Det jag tänker nu är att jag får tvinga mig ut och gå, men det funkar ju inte att köra enbart den motionsformen när man vill gå ner mycket i vikt, och förhållandevis fort.

Lycka till alla :) 
    Jag brukar ha svårt att ta mig ut att gå men sambon brukar göra ett bra jobb när han puschar. Blir det roligare om du går tillsammans med sambon? En extra bra låtlista i mobilen/mp3spelareb? Jag tänker spontant på vattengympa om du vill växla mot promenaderna. Borde fungera även om du inte använder armen. Har själv en nervsskada i min ena arm så jag vet hur det är, men just simning och vattengympa har fungerat bra för mig. Brukar använda bara ena armen om den andra inte klarar av rörelsen, inget konstigt med det. Dessutom borde vattnet underlätta för dig med tanke på att det går att variera rörelserna. Tänker att pass på gymmet som inte primärt fokuserar på armar/händer kanske kan fungera.  Zumba? Afrodans? Andra danspass? kan det fungera???
  • Heobea

Usch har hamnat någon slags svacka. Har försökt sista veckan att ge mig ut och gå före frukost i mina nya fina skor som man inte alls ska få skavsår av. jajotjena..... känns som om det finns små blåsor etc på alla tår och på hälarna. Snacka om att få motgång. Dessutom, ställde mig på vågen igen (försöker väga mig ca bar 14e dag) och hade ggått upp två kg, förvisso bara ett par dagar före mens. Sockersug på topp och svullen som en falukorv....
    Blööööörk! Opererade dessutom min ena arm i våras och fortfarande inte kommit tillbaka efter operationen, enaz handen fungerar inte äns till 30%. Så det jag gillar att göra i träningsform (pilates, zumba och vattengympan) fungerar inte alls och allt här hemma som måste göras, pyssel etc. är bara stört omöjligt med min paralyserade hand. Som om inte de fysiska motgångarna räckte så fick vi veta att sambons pappa har en hjärntumör. Så motivation och engagemang är nere på botten verkligen

Svar på tråden Kom i form sommarbrudar 2013