• Sjörå

Kom i form sommarbrudar 2013

Här hakar jag på, jag har också som mål att bli av med några eller många kilon till mitt bröllop nästa sommar. Eftersom jag är överviktig vill jag inte gå ut med hur mycket jag väger utan bara att jag ska tappa. Har dragit ner väldigt radikalt på socker, vilket gjorde mig så elak första veckan då jag hade sockerabstinens men det verkar ha släppt. Försöker äta tre mål om dagen samt två mellanmålen men just de är svåra att få till. Vill ha något enkelt att stoppa i mig på jobbet, så för tillfället är det fullkornsskorpor utan socker som gäller. Jag cyklar 6 km om dagen och har världens mardrömsbacke hem (längtar tills den dag jag är inte död när jag kommer upp). Försöker äta saker med lågt GI och använder mig av en metod som heter 5- metoden (eller något sådant). Man ska hålla på i fem veckor (man kan köra den hela livet om man vill), man ska äta fem gånger om dagen, fem gånger i veckan ska man röra sig minst en halvtimme, man har fem "synddagar" då man får äta vad man vill (men inte hur mycket man vill) och så ska maten bestå av fem ingridienser (kryddor osv. räknas inte). Tror den här metoden kan passa mig, klarar inte av att utesluta något helt. Min stora last är kakor, jag älskar kakor. Ska kolla in appen och se om det är något för mig. Trevligt med en tråd där vi kan peppa varandra. För det behöver iallafall jag.

• Sjörå

Vad alla är duktiga och peppande. En trevlig tråd att vara med i. För egen del så försöker jag äta nyttigare och röra mig mer. Jag cyklar 6 km om dagen och det märks att konditionen har blivit bättre. Det vill säga, jag är bara halvt död när jag har trampat upp för min mardrömsbacke. Eftersom jag inte vill väga mig så ska jag börja mäta mig istället tänkte jag. Börjar med det nästa vecka. Jag väger för mycket och skulle jag väga mig blir jag nog så deprimerad att jag hetsäter och tänker att det aldrig kommer att gå. Just nu märks min lilla viktnedgång mest på att jag kan flytta in bh:n ett snäpp och att min klocka sitter lösare.

Den stora utmaningen är dels att inte köpa hem något onyttigt när jag handlar på väg hem från jobbet och dels att inte handla i jobbets kafeteria där de bakar själva. Och vi använder kafeterian som rastställe så när jag sitter där sugen så kommer det de mest underbara dofter av nybakade bullar. Tur nog säljer de även ägg, keso, frukt och andra nyttigare saker.

För min del fungerar femmetoden bra. Äta fem gånger om dagen, lättlagad nyttig mat samt röra mig minst 25 minuter fem gånger i veckan. I vissa beskrivningar av femmetoden ska dessutom maten ta max fem minuter att laga. Men eftersom man ska äta kyckling så tänker då inte jag äta den efter fem minuter i ugnen, då lär den vara rå. En annan sak som fungerar för mig och som har blivit till ett måste är ett veckomatschema. Har jag inget sådant och handlar efter det så finns det risk för att det bara blir mackor när jag kommer hem. Men håller jag mitt schema (och det har jag gjort) så vet jag att det alltid finns ingridienser hemma till min middag.

Så heja alla oss som försöker gå ner i vikt, vi är superduktiga.

• Sjörå
    lordoz skrev 2012-08-07 22:04:15 följande:
    Jättebra metod, den ska jag verkligen ta till mig och satsa på! Har hört om den, och läst om den, men aldrig lyckats följa den, men nu sjutton ska det ske. Har i flera dagar nu varit duktig och tränat. Dels sådana enkla saker som att ta trappan och inte hissen på jobbet, att gå av spårvagnen en hållplats tidigare, men även har mitt löpband använts. :)

Men lika sjutton så sitter jag på kvällen och svulstar i mig kakor och chips och godis. Trots att jag inte skulle äta sånt på vardagarna. Men om jag bara kommer in i en bra matrutin med en konstant blodsockernivå så ska jag nog klara mig utan det suget med. Så nu kör jag med på 5 mål mat om dagen och 25 min träning om dagen...

För mig fungerar den utmärkt. Det tar dock ett tag att hitta den metod som fungerar för just en själv och det som passar mig kanske inte passar dig. Den stora fördelen med metoden som jag ser det är att det inte finns några förbud och att man kan äta allt. Dock inte alltid.

Suget får man leva med ett tag men det blir bättre med tiden kan jag tala om. Jag är nu inne på min sjätte vecka med denna kostomläggning och visst har jag fortfarande sug. Men inte alls som första veckan. Sen kag jag tilägga att jag var en sockergris så att minska mitt sockerintag var hemskt. Jag hade enorma abstinensbesvär. Jag har varken chips eller kakor hemma, då äter jag bara upp det. Choklad har jag i form av mörk choklad med havssalt att ta en ruta ibland.

Har jag lyckats äta enligt den här metoden så kommer du garanterat att lyckas du också.

• Sjörå

Jag har nu gett upp femdieten och övergått till lchf. Jag var konstant hungrig när jag åt enligt femdieten och det fungerar inte för mig. Så fort jag bli för hungrig så får jag huvudvärk. Jag har ätit lchf i en vecka nu och än så länge går det bra. Kör ganska strikt första månaden utan kolhyderater, inga bär och inga nötter. Så jag ser fram emot när jag har kört en månad så att jag kan börja äta lite bär och nötter och att jag äntligen kan baka lite igen.

Svar på tråden Kom i form sommarbrudar 2013