• lordoz

Kom i form sommarbrudar 2013

Sjörå skrev 2012-08-07 21:08:51 följande:

Vad alla är duktiga och peppande. En trevlig tråd att vara med i. För egen del så försöker jag äta nyttigare och röra mig mer. Jag cyklar 6 km om dagen och det märks att konditionen har blivit bättre. Det vill säga, jag är bara halvt död när jag har trampat upp för min mardrömsbacke. Eftersom jag inte vill väga mig så ska jag börja mäta mig istället tänkte jag. Börjar med det nästa vecka. Jag väger för mycket och skulle jag väga mig blir jag nog så deprimerad att jag hetsäter och tänker att det aldrig kommer att gå. Just nu märks min lilla viktnedgång mest på att jag kan flytta in bh:n ett snäpp och att min klocka sitter lösare.

Den stora utmaningen är dels att inte köpa hem något onyttigt när jag handlar på väg hem från jobbet och dels att inte handla i jobbets kafeteria där de bakar själva. Och vi använder kafeterian som rastställe så när jag sitter där sugen så kommer det de mest underbara dofter av nybakade bullar. Tur nog säljer de även ägg, keso, frukt och andra nyttigare saker.

För min del fungerar femmetoden bra. Äta fem gånger om dagen, lättlagad nyttig mat samt röra mig minst 25 minuter fem gånger i veckan. I vissa beskrivningar av femmetoden ska dessutom maten ta max fem minuter att laga. Men eftersom man ska äta kyckling så tänker då inte jag äta den efter fem minuter i ugnen, då lär den vara rå. En annan sak som fungerar för mig och som har blivit till ett måste är ett veckomatschema. Har jag inget sådant och handlar efter det så finns det risk för att det bara blir mackor när jag kommer hem. Men håller jag mitt schema (och det har jag gjort) så vet jag att det alltid finns ingridienser hemma till min middag.

Så heja alla oss som försöker gå ner i vikt, vi är superduktiga.

Jättebra metod, den ska jag verkligen ta till mig och satsa på! Har hört om den, och läst om den, men aldrig lyckats följa den, men nu sjutton ska det ske. Har i flera dagar nu varit duktig och tränat. Dels sådana enkla saker som att ta trappan och inte hissen på jobbet, att gå av spårvagnen en hållplats tidigare, men även har mitt löpband använts. :)

Men lika sjutton så sitter jag på kvällen och svulstar i mig kakor och chips och godis. Trots att jag inte skulle äta sånt på vardagarna. Men om jag bara kommer in i en bra matrutin med en konstant blodsockernivå så ska jag nog klara mig utan det suget med. Så nu kör jag med på 5 mål mat om dagen och 25 min träning om dagen...
  • lordoz
    Kotthare skrev 2012-08-07 21:20:29 följande:
    Ni som inte behöver spara varenda krona till kommande prinsessbröllop, lägg lite pengar på ett X-box med Kinnect! 

Jag tränade idag, ensam i vardagsrummet, dansade för fullt ös blev toksvettig och hade KUL! Hög volym på tv:n, persiennerna neddragna och jag slapp byta om tillsammans med andra :)  
    Wii fungerar utmärkt det med. Förutom att du då måste hålla i en kontroll i ena handen. Men jag både dansar, boxas, tränar zumba, step, aerobics, springer och kör en massa olika träningar med den... Fantastiskt kul!

Och inte nog med att man slipper byta om med andra, man kan inte längre skylla på att man inte orkar ta sig till träningen, man har ju den hemma! :D
  • lordoz

Jag har nu kommit igång med min träning.

Till mitt bröllop den 6/4 2013 har jag för avsikt att gå ner den fantastiska summan av 36 kilo. Med tanke på att min dagsvikt är 136 så kanske jag kan lyckas (eftersom jag är såpass överviktig så borde det gå snabbt nedåt)... Det är i alla fall min förhoppning att det ska gå.

Började träna i förra veckan (blev förkyld lagom till helgen) så har tagit det lite lugnt med träningen. Men nu tror jag det mesta har släppt, så jag kan träna på full fart igen...

Idag har jag dessutom varit på mitt första pass på självförsvarskursen för kvinnor, och det var riktigt intressant och roligt! :) Ska absolut fortsätta gå...

Om ni vill följa min resa så har jag skaffat en blogg: 6aprilbrud.wordpress.com/

• lordoz

Idag började jag om på min träning efter några veckors uppehåll... Så en timme step-up på Wiiet blev det... :)

Känns skönt att vara igång igen! (även om jag nog inte når målet med -25 kilo till tills bröllopet som är om mindre än 4 månader)...

• lordoz

Jag har tränat 3 ggr denna veckan! Blev inte någon Step-up i måndags, men däremot 75 min promenad i tisdags, 60 min KI-Balans (egentligen ett mer må-bra-pass än träning) samt danspass i onsdags.

Jag har även fått lite koll på hur jag kommer träna framöver... Jag vet att man egentligen ska träna varannan dag, men kommer i alla fall träna onsdag, torsdag och fredag och vissa lördagar. Det är de 3 dagarna som jag har hittat roliga pass som jag vill gå på. Så det roliga får nog gå före det 'som man egentligen ska göra'.. :)

Har invägning på söndag, men förra söndagen var positiv. Hoppas på detsamma imorgon, även om jag har ätit både kladdkaka, godis och chips ikväll.

Mitt mål att ta hand om mig själv går däremot bättre! I går lade jag schemat på jobbet för nästkommande period. Har medvetet tänkt på mig själv och min hälsa och inte bokat in några nattpass. Vilket man enligt utsago inte ska jobba om man har högt blodtryck vilket jag för tillfället har. Dessutom har jag lagt in om semester några dagar innan och några dagar efter bröllopet (vi åker på bröllopsresa längre fram), så då behöver jag inte bekymra mig om det... :D

Svar på tråden Kom i form sommarbrudar 2013