• Milano

Kom i form sommarbrudar 2013

Jag hänger på! Gifter mig i juli 2013 och har hittills gått ner 8 s.k. "trivsel"kilon och vill ner 4-5 kilo till, men de sista sitter ju som berget
    Nu kör vi

• Milano

Kör ni några speciella metoder ni som gått ner innan?
    Jag har själv gått ner mina 8 kg med LCHF, och ser det som det bästa vägvalet för att slippa hetsbanta mig ner till min målvikt och istället äta ganska normalt.

Hur ska ni göra med klänning? Beställa i tid i för liten storlek? Beställa den strl ni har nu och sedan sy in?
    Har lite problem att bestämma mig där, då jag gillar att vara ute i god tid

• Milano

Håller med! På 2 månader gick jag ner 8 kg, och efter det när jag började äta "vanligt" (fuskade och sen har jag inte kommit mig tillbaka till LCHF-världen än) så gick jag ändå bara upp 1 kg. Så jag står fortfarande på -7 trots att jag äter kolisar nu. Så att det bara är vätska är ja.. bullshit helt enkelt

fbbadagard skrev 2012-07-20 23:44:31 följande:
    Själv äter jag LCHF sedan ett år men har nu under semestern inte alls hållit min kosthållning särskilt bra så nu blir det till att äta bra igen. Vill gärna gå ned några kilon till nästa sommar, men det är ju alltid de sista kilona som är svårast känns det som. Men jag har ju ett år på mig! :)

(Förresten, angående kommentaren om LCHF och att man inte blir av med fett utan mest vätska. Det stämmer inte riktigt, man förlorar vätskan första dagarna och det brukar vara 1-2 kilo, sen är det fett man blir av med. Kan verkligen rekommendera det, men inte bara för viktminskning utan för att många mår bättre på flera sätt. )
  • Milano

Okej blivande brudar! Ska vi köra igång med en ny grej, som vi kan kalla "mätbara mål"? (till exempel)
    Vad är ert utgångsläge och vad har ni satt för mål?
    Jag själv är ute efter en livsstilsförändring och en vikt som jag kan hålla långt efter bröllopet. Tänker köra LCHF en vända till, och sedan ändra min kost långsiktigt till långsamma kolhydrater och minimalt med socker.

Nuvarande vikt: 58 kg
    Målvikt 52-54 kg.

Jag är väldigt kort (155 cm) så minsta kg jag går upp/ner syns väldigt tydligt på mig.

OBS. Ni måste inte skriva vad ni väger och vad ni har för mål om ni inte vill. Tänker inte tvinga någon till något som hen inte vill utan det är mer tänkt som en extra sporre

• Milano

Här är en till som kör igång med LCHF idag, det blir andra vändan för mig och jag har tänkt samma sak som dig: GI sen när man nått idealvikten
    Vad käkar du idag? Här drog jag igång allt med Baconomelett och tanken är att jag ska göra kycklinggryta med broccoli ikväll, kanske kan vi dela recept med varandra när inspirationen tryter?

emzerus83 skrev 2012-07-30 12:16:05 följande:
    Hur går det för er med träning o kost o allt? Idag är min första dag med lchf- får se om jag blir lika lyrisk som de flesta andra jag känner som testat den dieten. Tanken är att jag sen ska gå över till typ GI, att bara dra ner på kolhydrater men att liksom få äta lite av allt så länge jag rör på mig bra!
  • Milano

Det beror på hur mycket kolhydrater det är per 100 gram (1 dl) i filen, jag brukar vara rätt så strikt och inte använda mig av mejeriprodukter som har över 5 gram kolhydrater per 100 gram. Om du tycker om yoghurt så finns det naturella yoghurtar med låg kolhydratshalt men med mycket fett, så det är ett bra alternativ ifall du tycker att din fil har för hög halt. Tror det är Arla som jag brukar köpa
    En bra tumregel är att hålla dig till max 5 gram kolhydrater per 100 gram, vilken produkt det än är, då brukar man kunna hålla sig till en bra nivå under hela dagen och stanna i ketos.
    Japp jag har kört innan och tappade 8 kg på 2 månader ungefär, men de sista 2 veckorna så fuskade jag en hel del så jag kunde nog ha gått ner 1-2 kg till om jag hade varit striktare

emzerus83 skrev 2012-07-30 15:58:46 följande:
    Byter gärna recept :)
    kunde sluta tidigt från jobbet idag så det vart omelett o bacon till lunch....antagligen lite för lite för var nyss jättehungrig o då tog jag kesella o lite blåbär o en kopp grönt te m lite grädde i vilket faktikst var gott. Jag brukar ha honung i teet men det är det ju slut med nu men lite grädde funkade faktikst :)

Ikväll blir det lax i ugn m fetaost o cremefraiche o blomkålspuré till...får se hur det blir :)

Mitt största problem är frukosten då jag äter på jobbet (jobbar på förskola). Idag åt jag lite fil o en musli jag gjort själv o sen 2 kokta ägg. det funkade bra trots att barnen vid bordet tjatade om att de också ville ha ägg... Men jag undrar om man kan äta fil till frukost typ varje dag i veckorna eller blir det för mkt kolhydrater tro?

Jag kan inet stå o göra typ omelett eller äggröra på jobbet o att äta innan jobbet funkar bara de gånger jag börjar kl 9...annars måste jag äta frukost innan kl 7 o ibland innan kl 6 o då kommer ja vara vrålhungrig innan lunch...

Har du kört lchf förut? Funkade det bra??
  • Milano

Det låter som en bra fil, och ja precis så är det du ska räkna
    Åh, älskar hennes bok! Den är som en spark i rumpan när man behöver den som bäst, haha! Ska testa det där receptet också! Brukar göra hennes chokladmousse när sötsuget slår till en gång i månaden
    Tränade faktiskt ingenting under den här tiden, fick lite omställningsbesvär i form av ganska utbredda utslag över nyckelbenen och byst efter c.a 1 månad (som min läkare hade problem att sätta en orsak på, men hon kom sedan fram till att det måste bero på kostomställningen) men annars mådde jag kanon Utslagen försvann helt efter ca 2 veckor. Min sambo fick inga besvär, så det är nog olika från person till person.
    Hoppas det går bra för er med omställningen

emzerus83 skrev 2012-07-30 21:43:06 följande:
    I filen jag äter så är det 4 g kolhydrater per 100 g. Men alltså om man tar vi säger 2 dl räknar man att man får i sig 4+ 4g, alltså 8 g kolhydrater då bara i filen? Jag är nybörjare på det här :)

Kvällen man gjorde jag efter Katrin Z recept från hennes Lchf-bok... men jag o sambon orkade inte äta upp maten som var uträknat till 2 port. Laxen med fetaost o creme fraiche räknade hon 250g lax per person och så blomkålspure till som innehöll grädde ost o smör...vi vart jättemätta efter 1 laxbit var på 125 g o lite mos till det o lite gurka. Åt för snart 4 timmar sen o är fortfarande mätt...

Vore kanon om man kunde tappa 8 kg på 2 månader...:) Tränade du nå under tiden också? Mådde du bra o så?
  • Milano

Hur går det för alla med de nya vanorna?
    Här rullar det på och bara 3 dagar in på LCHF har jag tappat 0,5 kg! Är medveten om att jag varken borde väga mig eller ropa hej eftersom det bara är vätska men det känns ändå bra att det går åt rätt håll

• Milano

Lugn bara lugn! Du och din kropp är i omställningsfas och kroppen stretar emot allt vad den kan, om du håller dig till kosten och lyssnar på kroppen samt dricker mycket vatten ska du kunna ta dig igenom den här fasen
    Måste bara tillägga att jag inte känner igen mig i illamåendet och ont i magen, däremot hade jag riktiga sötsugsattacker förra gången jag körde så min kropp ville också ha kolisar.
    Hur ofta äter du? När du är hungrig eller efter "riktiga mattider"?
    I början kan du bli mer hungrig eftersom kroppen inte är van, men du måste lyssna på kroppens signaler direkt istället för att tänka "jag åt ju nyss!", det där med att äta mkt går till sig efter någon vecka.
    Och ett allmänt tips är att istället för att käka överdrivet med äggröra och bacon varje gång du blir hungrig (för man blir ganska trött på ägg om man gör så) kan du göra en skål med lite hallon, blåbär och grädde och mumsa på.
    Hoppas det går bra för dig annars

emzerus83 skrev 2012-08-02 16:18:20 följande:
    Jag är inne på dag 4 i min lchf-kost o jag mår SKIT!!! :( detta var bra mkt jobbigare än ja kunnat tro...alla jag känner säger bara hur bra det är m lchf ingen förutom jag verkar ha dessa problem... Jag mår illa konstant o känner mig äcklad av maten ja ska äta...har ont i magen (riktigt knip) o ont i hela kroppen...känns typ som riktigt febervärk... När ja söker på detta så verkar det ju som "vanliga" symptom i övergångsfasen o att de kan hålla i sig ett par veckor upp till några månader.
    Om jag inet mår bättre i nästa vecka så vette 17 om ja står ut... jag kan inet ens koncentrera mig på jobbet eller nåt :(

Nån mer än jag som har eller haft dessa bekymmer när ni ätit lchf?
  • Milano

Ingen fara! Den här tråden handlar ju om att peppa, stötta och motivera varandra, så vilken väg du än väljer spelar ingen roll för vi finns ju fortfarande kvar här
    Lycka till med de andra nya vanorna

emzerus83 skrev 2012-08-03 11:01:38 följande:
    Jag är alldeles för svag, jag fixar inet att må så här dåligt så är det bara :) det är inet värt det känner jag! Jag förstår att besvären säkert lägger sig om ett par veckor eller så men jag fixar inet att jobba när jag mår så här...

Så vi tänker redan nu överge lchf o fortsätta med att äta fullkornsprodukter o dra ner på kolhydrater o fortsätta att träna. Jag hade ätit så några månader o gått ner 5 kg men min mage var o är fortfarande helt uppsvälld. där händer ingenting på måttet vilket är väldigt frustrerande. Tänker köpa laktosfria produkter o se om det kan bli nå skillnad då aksnke...ifall ja skulle vara lakstoskänslig.

För att ändå svara på dina frågor så var jag aldrig direkt hungrig men åt frukost lunch mellis o middag men ja mådde illa konstant o när jag satt med maten framför mig så fick jag kämpa för att få i mig nåt överhuvudtaget...

Tack för att du ville peppa o ge mig tips o råd!! Jag får kämpa vidare på annat sätt istället! :)
    Hoppas att det går bra för dig!!!
  • Milano

Heja vad duktiga alla är
    Har ni några "belöningar" eller vad man ska säga? För nådda delmål/mål?

För mig är det att köpa ett svinstort Yankee Candle när jag står på 54 kg (dyrt... haha men värt!)

• Milano

Wow! Heja dig!

emzerus83 skrev 2012-08-04 14:57:53 följande:
    Tack! :)

har kört ett riktigt hårt benpass idag på gymmet tillsammans med min sambo, kändes riktigt bra. Imorse vägde jag mig o står nu på 68.8 kg.... I slutet av april vägde jag 75.8 kg...vart bara så glad så jag var tvungen att skriva här :)

Kämpa på alla!! :)
  • Milano

TJOHO!
    Efter 2 veckor med LCHF klev jag på vågen idag och den visar 56,5!
    Så för mig går det som följer:
    Startvikt: 58
    Nuvarande vikt 56,5
    Total viktminskning: -1,5!

2,5 kg kvar till delmålet 54 och har dessutom utmanat M2B att vi ska köra 100 situps, 100 rygglyft och 40 armhävningar varje dag som vårt gemensamma formprojekt
    Heja heja till alla er därute som också kämpar på, trots att det är väldigt tyst i tråden just nu

• Milano

Om du fixar att käka grädde så är mitt förslag att du värmer lite frysta hallon och sedan äter det med grädde. Perfekt "kvällsfika" och perfekt sätt att öka på fettintaget för en dag, om du inte är känslig för mjölkprodukter som vissa är, och går upp i vikt av det
    Kämpa på!

imoen skrev 2012-09-04 16:50:04 följande:
    Jag tycker det är apsvårt att äta bara 20 g kolisar/dag. Det blir lite mer faktiskt, men mitt största problem är väl att jag inte fixar att äta så mycket fett som man ska. Ost med smör på - nej tack! Och så äter jag både bär och nötter :)
  • Milano

Nu har det varit himla tyst här ett tag, hur går det för alla?

• Milano

Tjoho! Har nått 55-kilos-milstolpen trots lingonvecka och vätskefylld kropp. Känns förjädra bra

• Milano

Nu är det himla tyst här igen, hur går det för er? Heja heja!

• Milano

Tovemaja: välkommen! när är den stora dagen? Lordoz: heja heja! Vad duktig du är! kämpa på! Här går det också bra, har landat och stannat på 54 kg, nu vill jag mest forma kroppen och tänkte komma igång med löpningen igen

Svar på tråden Kom i form sommarbrudar 2013