Inlägg från: Amor in aeternum |Visa alla inlägg
  • Amor in aeternum

Vad tycker ni om den här buffémenyn?

Och finns det någonting du saknar? Och finns det något du hade tagit bort?

Mingel/Brudskål

Cucumber Sandwich

Buffémeny

Saffransslungad pastasallad
    Fransk potatissallad
    Färskpotatissallad med ägg, bacon och senapsdressing
    Kantarellpaj
    Västerbottenostpaj
    Rödbets-, valnöt och fetaostsallad med honung&senapsdressing
    Sötpotatis. koriander, chili och fetaostsallad
    Dubbelmarinerad fläskfilé
    Lax med örter (basilika, persilja, vitlök)
    Brytbröd med parmesan
    Grönsallad
    Basilika-och-parmesanaioli

• Svar på tråden Vad tycker ni om den här buffémenyn?
  • Amor in aeternum
    Chicita skrev 2012-07-02 22:44:07 följande:
    Jag saknar någon sorts fågel...
    Kyckling exempelvis.

Jag vet flera som varken äter kött eller fisk, men dom äter fågel (av någon konstig anledning).

Plocka bort?
    Tja det skulle kanske varit pastasalladen som jag inte riktigt tyckte hörde hemma även om den lät supergod. Jag älskar saffran Flört 
    Men saffran är svårt att kombinera med andra smaker. Och jag tycker inte riktigt att den komplimenteras av något annat där. 
    Jo vi funderar på att ha med kycklingfilé, vi har även haft en tanke om att ha med lite charkuterier: Salami, olika korvar, pancetta blan annat, men kände att det var lite väl mycket då vi ska göra allt själva, och vill hålla kostnaden nere.

Pastasalladen är supergod! Har lagat och ätit den måååånga gånger. Så den kommer med iaf.

www.ica.se/Recept/saffransslungad-pastasallad-2942/
  • Amor in aeternum
    EWJW skrev 2012-07-02 22:56:16 följande:
    Hej! Jag skulle nog undvika nötter i största möjliga mån, eftersom att det finns såna som inte ens tål att ha nötter i samma rum! Annars lät allt jättegott .
    Det är en person som är allergisk mot jordnötter annars är det inga andra allergier förutom apelsin. Men de kan vara i samma rum som nötterna och apelsinen så det är ingen fara. Men tack för omtanken av gästerna!
  • Amor in aeternum
    Plett skrev 2012-07-02 23:52:23 följande:
    Jag antar att ni känner till eventuella allergier. Jag tyckte det lät toppen. Som vegetarian (som dessutom äter fisk) måste jag säga att jag blir glad över den menyn också ;). Jag tycker inte alls det behövs något ytterliggare. Lite tacksamma får gästerna allt vara tycker jag :P
    Haha vad bra! Vi har två vegetarianer bland gästerna och det känns väldigt bra att du som vegetarian tycker att det låter gott! 
  • Amor in aeternum
    ajmb skrev 2012-07-02 23:58:09 följande:
    Gör ni det själva??
    Beräknad kostnad ??

Tycker det låter jättegott...:) 
    Ja vi ska göra det själva, eller ja det är tanken i alla fall Med hjälp av min syster och mamma. Svärmor ska även göra tårtan så vi är tacksamma över all hjälp.

Beräknad kostnad ligger på runt 5-6000:- för 45 personer.
  • Amor in aeternum
    Tokig skrev 2012-07-03 10:48:04 följande:
    Det låter som en jättegod buffé.

Det enda jag tänkte på var just såsen. Det är vitlök på laxen och den enda sås som finns är aioli. Vissa är inte alltid bekvämma med att äta vitlök vid festliga tillfällen. Och sen finns det såna som mig t ex som är väldigt känsliga för vitlök, alltså inte allergisk bara känslig.

Jag skulle därför överväga att ha en väldigt naturell sås till. Kanske en limesås eller liknande för att ta upp de lite asiatiska smakerna.
    Bra idé! Tack så mycket, det ska jag verkligen ta till mig.
  • Amor in aeternum
    Sjörå skrev 2012-07-03 06:52:12 följande:
    Allt låter väldigt gott. Jag hade valt att servera koriandern separat i en skål eftersom det är en krydda som väldigt många kan ha svårt för och som har en såpass genomträngade smak. Risken finns att några låter blir att äta av sötpotatisen för att det är koriander i den. Nu utgick jag ifrån att det är färsk koriander som avses, den torkade smakar inte alls lika dant.
    Jo det är färsk koriander som vi ska använda. Vi får fundera på saken om vi ska ha koriandern separat, den är ju en del av rätten, men det är som du säger vissa som inte uppskattar smaken. (Då får dom väl lära sig!) {#emotions_dlg.djavulsk}
Svar på tråden Vad tycker ni om den här buffémenyn?