• tjallamallan

Mingeltips tack!!!

Jag och min blivande man kommer att åka iväg för fotografering direkt efter vigseln. Det innebär ju att alla gäster anländer långt innan oss till festlokalen.
    Frågan är nu vad man ska sysselsätta gästerna med under tiden vi är borta, det kan ju ta nån timme... Hur har ni gjort??? någon aktivitet som är bra att få tiden att gå, samt vad för slags mingelmat/snacks bjöd ni på??? det ska ju såklart va nåt att drick till då oxå men vad??? bubblet ska ju vara till brudskålen när vi anländer, eller hur??

• Svar på tråden Mingeltips tack!!!
  • AnnLi

Vi hade en "gästquiz" som blev rätt uppskattad. I en kolumn hade jag skrivit namn på alla gästerna och i en annan en klurig ledtråd per gäst. Så fick de försöka para ihop rätt namn med rätt ledtråd! Naturligtvis tillåtet (och önskvärt) att "fuska" genom att ställa frågor till de andra gästerna. Då blev de tvungna att mingla med alla de inte kände och hade något att prata om.

• Augustiblomma

Jag skulle också behöva lite tips. Själva kommer vi bjuda på bål och något tilltugg att stå upp och äta så det fördriver ju tiden lite men något mer skulle jag vilja ha. Quizzet lät kul men vi kommer ha beskrivningar över gästerna i häften vid bordet så för oss skulle det kännas lite som kaka på kaka. Men kanske är något för TS?

• Chicita

Jag som gäst uppskattar tid att prata med folk jag inte träffat på länge utan uppdrag och lekar.
    Det är viktigare för mig att det finns något att dricka, skugga om det är varmt, tak över huvudet om det regnar eller är kallt, sittplatser om man behöver vila benen och kanske något lättare att tugga på (typ smörgåssnittar eller tunnbrödsrullader) om jag blir hungrig. Och tillgång till toa...
    Roar mig gör jag själv genom att mingla runt och prata med folk Flört 

Om man absolut inte tror att gästerna kan tillbringa en timme (eller lite mer) på egen hand utan att förgås av leda så kan man kanske lägga fram en gästbok att skriva i. Eller om man hellre vill ha ett sånt där träd så kan man ställa fram det, oavsett om man ska skriva direkt på det, sätta upp lappar eller sätta sitt fingeravtryck som ett löv.
    Kanske det finns någon duktig som kan spela lite gitarr, fiol eller cello så man får lite bakgrundsmusik men som inte överröstar samtalen... 

• Chicita

Apropå vad man ska dricka så kan det funka jättebra med cider. Men ställ fram isvatten också. Om det är varmt så behöver man dricka vatten för att inte riskera huvudvärk under kvällen sen.

Tunnbrödsrullader är min favorit.
    Röran är så enkel.

Grunden är creme fraische som vispas och sen smaksätts innan det bres på tunnbrödet. Sen rullar man ihop det som rulltårtor och skär i mumsbitsstora bitar.

Exempelvis
    Vispa creme fraishe med salt, peppar och ingefära. Bre på tunnbrödet och lägg sen på någon remsa rökt lax. Rulla

Vispa ihop creme fraishe med fransk senap och strimlad skinka, bre på och rulla ihop 

Vispa creme fraishe med curry, blanda i tärnad grillad kyckling, bre på och rulla ihop 

• lufthamn

Jag tänker mest på gäster som inte känner någon annan på bröllopet. Man vill ju ge dem lite hjälp på traven så de inte behöver stå själva i ett hörn och "kolla mobilen". Vi kommer ha tre timmar mellan vigsen och middag, så våra värdinnor kommer få hitta på aktiviteter att fylla tiden med, men det kommer även bli en hel del "fritt mingel". Håller med Chicita att det kan vara skitjobbigt med lekar och uppdrag om man bara vill snacka med dem som är i närheten. Det beror på mycket på hur sällskapet är och hur många man känner sedan tidigare. Önskar jag var bättre på att mingla med främlingar...

• majemma

Vi kommer att vara borta ca 2,5 h för fotografering. Då kommer gästerna bjudas på afternoon tea (vigseln är kl. 13 så det blir lång tid mellan lunch och middag), fotograferas för gästboken och ha tid för incheckning på deras rum (som är på samma ställe som festen). Vi funderar på en tipspromenad, men har inte bestämt oss ännu.

• Sandra380
    AnnLi skrev 2012-07-03 11:45:42 följande:
    Vi hade en "gästquiz" som blev rätt uppskattad. I en kolumn hade jag skrivit namn på alla gästerna och i en annan en klurig ledtråd per gäst. Så fick de försöka para ihop rätt namn med rätt ledtråd! Naturligtvis tillåtet (och önskvärt) att "fuska" genom att ställa frågor till de andra gästerna. Då blev de tvungna att mingla med alla de inte kände och hade något att prata om.
    Får man fråga hur ni utformade denna gästquiz? Fattar ju på det stora sammantaget men har du några speciella tips? Kanske kan man få ett exempel på en fråga eller liknande?
  • Jalle

Vi hade gjort i ordning en stor fotoram som gästerna kunde roa sig med. Till detta hade vi en väska med rekvisita som hattar, solglasögon mustacher, boa mm. Väldigt uppskattat! Vi har så många roliga kort och det var många glada skratt! Här är jag, min man (!) och våra barn.

Gästerna fick också bubbel och snittar medans de väntade på oss. När vi kom så blev det påfyllning för brudskålen.

• Jalle
    Jalle skrev 2012-08-08 15:03:34 följande:
    Vi hade gjort i ordning en stor fotoram som gästerna kunde roa sig med. Till detta hade vi en väska med rekvisita som hattar, solglasögon mustacher, boa mm. Väldigt uppskattat! Vi har så många roliga kort och det var många glada skratt! Här är jag, min man (!) och våra barn.

Gästerna fick också bubbel och snittar medans de väntade på oss. När vi kom så blev det påfyllning för brudskålen.

Självklart hade vi engångskameror i väskan också.
  • lufthamn

Vilken kul idé med fotoram! Bäst hittills, tror jag bestämt! 

• Jalle

Det var verkligen en isbrytare också. Vi har kort på människor som aldrig träffats som står och kramas och skrattar i ramen, och då har kvällen knappt börjat. Av alla "att-göra-saker" vi planerade till bröllopet (vi hade folkparkstema med chokladhjul mm), så var det ramen som helt överraskande blev bäst! Enklast att göra också.

• sessa

Åh vilken rolig ide med fotoramen.. den kommer vi ha ha :)

• sessa

Åh vilken rolig ide med fotoramen.. den kommer vi ha ha :)

• Jalle

Kul att ni gillade idén! Här kommer en bild på "rekvisita-väskan".

Svar på tråden Mingeltips tack!!!