• Anonym (talfri)

Tror inte någon kommer hålla tal etc....

Nu gifter vi oss inte förrän nästa år men jag har redan börjat fundera på det där med tal etc. Mina föräldrar är skilda och pappa tycker det är tramsigt att lägga pengar på ett bröllop. Jag är 35 år och tycker han kan hålla sina åsikter för sig själv. Vi kommer att ha ett relativt billigt bröllop, ca 40000 kanske, 40 pers ca. Känns så himla tråkigt med hans inställning. Sambons föräldrar sa också att de inte förstod sig på varför man planerade bröllop och hade sig i så stor utsträckning. Jag kan hålla med om att vissa saker idag går överstyr men det känns lite hårt när vi sparar och längtar! Hur som helst, jag är rädd att våra släktingar inte kommer att hålla ett enda tal..och det känns trist. Pappa har väl inga problem med att tala men jag tror inte att han vet att det förväntas av honom...och om jag skulle nämna det får jag garanterat höra att det är ett jäkla trams. Tycker det känns tråkigt...men vad kan jag göra? Varken hans eller mina föräldrar har varit på några bröllop direkt...Ville mest "kräka av mig"...Har ni tips och råd mottages de tacksamt...

• Svar på tråden Tror inte någon kommer hålla tal etc....
  • misslane

En liten hint till de inbjudna kan vara att inbjudan skriva "tal och liknade anmäles till toastmater X".
    Det garanterar inga tal men kan få folk att vakna till. 

• SandraM

Instämmer föregående talare.. Sen kan man också låta toastmastern höra av sig och fråga om han har tänkt hålla ett tal (de kan ju använda sig av ursäkten att de håller på atts pika programmet nu)

• Anneli256

min pappa höll inte tal heller. Däremot så hade vi vänner, samt min son o två brödrar som spexade till det. Det är ju inte tvunget med tal. Du kan ju själv också välja att hålla ett tal till din brudgum. Hur är era vänner? kanske dom väljer att hålla tal ska du ha toastmaster eller liknande? ska du ha tärnor? ofta väljer ju tärnor att hålla ett tal.. även så om din blivande har en bestman. Du kan ju om du vill.. bara fråga din pappa eller någon annan om han skulle kunna tänka sig hålla i brudskålen eller välkomsttalet.. Min morbror höll i brudskålen efter att blivit tillfrågad, och vår toastmadame höll i välkomsttalet. Det är ganska långt fram i tiden, och många kommer säkerligen att bli mer positivt inställda desto närmre det kommer. Lycka till, jag tror säkert eran mottagning kommer att bli jättetrevlig ändå. Personligen så trodde jag det skulle bli en del lekar osv.. men det blev det inte. Vi hade tre sånger som vänner framförde, en lek där det skulle berättas minne om mig eller maken, tal från toasmadame, tal från mig, tre telegram. Det blev jättebra- var helnöjd.

• Anonym (talfri)

Ja man får kanske nämna det i inbjudan....känns lite olustigt bara...folk förväntar sig ju tal...

• Anonym

Jag har faktiskt bett min pappa att INTE hålla tal. Kanske låter konstigt, men det finns en anledning. Att prata inför folk är det värsta min pappa vet, han mår fruktansvärt dåligt inför sådana situationer. Samtidigt är han den mest plikttrogna människa jag känner. Så om han vet att det förväntas saker av honom då gör han det till varje pris. Konsekvensen kommer att bli att han kommer må dåligt i veckor/månader innan och han kommer inte att kunna njuta av vigseln. Därför har jag nästan förbjudit honom att hålla tal. Har sagt till honom att han kan utbringa en skål för brudparet, det räcker. Vill att min pappa ska må bra på min bröllopsdag!

• Anonym (Julia)

Hej TS! 

Jag trodde inte heller vi skulle få några tal på vår dag. Min släkt tex är inte alls vana vid den typen av tillställningar. Vi hade med toastmasterns mailadress i inbjudan och där hade vi skrivit att man kunde anmäla ta eller liknande.

Nån vecka innan bröllopet frågade toastmastern om det var ok att han tog kontakt med våra mammor och kollade med dem om inte de kunde säga något eller liknande, ingen hade liksom anmält sig och våra pappor finns inte längre i livet.  Det bidrog till känslan av "jahapp... inte ens "de närmast sörjande"...".

MEN

Det visade sig att det ramlat in en himla massa tal från höger och vänster och jag blev så himla lycklig! Fånigt kanske? Min halvförvirrade gamla morfar till o med höll ett tal! Ingen som hade väntat sig, allra minst min mamma.

Det jag vill säga med detta är väl "Ge inte upp hoppet" samt sätt ut kontaktväg till toastmaster och/eller låt denne kontakta ¨givna¨ talare.... 

• Lenblo

Hahaha!  Jag hade tyckt att det vore skönt ifall de sagt att de inte vill hålla tal. Tråkigt dock att dina släktingar inte verkar dela er glädje.

Jag sa åt mina anhöriga att om de absolut ville hålla tal så skulle det vara:
    1. kort
    2. roligt
    3. anmält i förväg
    Vi försökte få till mycket dans och mingel på vårt bröllop och ville absolut inte att folk skulle sitta vid sina kallnande middagar och lyssna på en massa långrandiga tal.

Mamma lydde inte det där med roligt, men det gick i alla fall över på 5 minuter. Tungan ute

• Anonym (talfri)

Ja det löser sig kanske ändå. Mina föräldrar är skilda och jag pratade lite löst med mamma om det idag och hon sa att om inte min papap göt nåt så gör väl hon i allafall..känns ju skönt...

Svar på tråden Tror inte någon kommer hålla tal etc....