Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Ris, såpbubblor eller inget

Jag är en av dom som resonerar att det är upp till gästen om denne vill lyckönska mig på min dag.
    Det känns lika fel att ställa fram ris eller såpbubblor för lyckönskning som det känns att köpa paket till mig själv när jag fyller, bara för att vara säker på att få vad jag vill ha Flört

Riskastning är inte tillåten i den kyrka vi gifte oss i för det går inte att städa upp det pga att det är en grusgång.
    Och jag ville ändå inte få massa ris på mig och inne i kläderna.

Prästen tipsade också om att vi inte skulle ställa upp oss utanför kyrkan utan fortsätta ut till en klockstapel precis utanför kyrkogården, så vi gick dit. Om någon haft med sig ris och kastat där så hade det väl varit ok, vi hade i alla fall inte skällt ut dom om man säger så Flört. Såpbubblor ville vi inte ha eftersom vi hade medeltidstema och vi trodde inte att bubblor skulle vara så fina och autentiska på bilderna Flört 

• Chicita
    ChristineL skrev 2012-07-08 11:30:23 följande:
    Vi ska inte ha något alls, såpbubblor kan ge fläckar, ris skadar fåglarna. Visst finns det fågelvänligt ris men vi känner att vi klarar oss utan det. Vi skriver nåt i stil med "Riskastning undanbedes" eller "Tänk på våra flygande vänner..." nånting.
    Att ris skadar fåglarna är en myt. Dom äter ju för sjutton gubbar frön och ris är ett väldigt snällt frö då det redan är skalat. Flört

Myten kommer nog antagligen ifrån någon som tyckte att det var ett bra sätt att få folk att inte kasta ris utanför kyrkorna eftersom det drar dit skadedjur som råttor och duvor (duvorna skiter på taken, gravstenar mm och råttor vill man ju inte heller ha.
  • Chicita
    Chicita skrev 2012-07-08 11:37:25 följande:
    Att ris skadar fåglarna är en myt. Dom äter ju för sjutton gubbar frön och ris är ett väldigt snällt frö då det redan är skalat. Flört

Myten kommer nog antagligen ifrån någon som tyckte att det var ett bra sätt att få folk att inte kasta ris utanför kyrkorna eftersom det drar dit skadedjur som råttor och duvor (duvorna skiter på taken, gravstenar mm och råttor vill man ju inte heller ha.
    Hmm fortsättning på inlägget...
    Om ni ändå inte vill ha ris så skriv inte "tänk på våra flygande vänner" utan "riskastning undanbedes".

Om ni ändrar åsikt så fråga präst och kyrkvaktmästare om det är ok att kasta ris där 
  • Chicita
    ChristineL skrev 2012-07-08 12:06:33 följande:
    Oj, är du säker? Har aldrig hört det, men man lär sig nåt nytt och vi kommer gifta oss borgerligt :) men då kanske vi inte ska skriva nån ting alls istället så får väl folk göra som dom vill. Vi kommer inte tillhanda hålla sånt iaf.
    Ja jag är säker Glad

http://www.brollopstorget.se/Vigsel/1.1030125-riskastning
Svar på tråden Ris, såpbubblor eller inget