Anonym skrev 2012-07-06 23:18:19 följande:
Haha, om du då läser mitt inlägg som hon citerar så är det vad ja skriver precis innan.... Varför upprepa det ja precis skrivit fast med andra ord?
Darfor att...
Du verkar tro att det ar lagligt att salja sex darfor att det ar ett fritt val att salja sex. Samma attityd som TS har gentemot den minderariga flickan som haft sex "darfor att hon ville" med en 23-arig man. "Ett fritt val".
Men det ar inte lagligt att salja sex i Sverige av den anledning du tror: det ar inte for att man anser att det ar ett fritt val att salja sin egen kropp. Den svenska lagen bygger inte pa den liberala attityden - da hade man ju inte kriminaliserat mannen. Da hade man latit folk kopa och salja sina kroppar bast dom ville. Men det gor man inte.
Anledningen till att kvinnan inte kriminaliseras (for det ar oftast en kvinna), ar for att man inte vill straffa en utsatt och marginaliserad kvinna, for hon lider redan tillrackligt. Lagen ar aven uppbackad med andra sociala atgarder som ar utformade for att forhindra att utsatta kvinnor blir prostiuerade, och for att forhindra man att kopa sex.
Med andra ord, prostitution anses inte vara ett "fritt val" i Svensk lag. Och inte heller anses en 14-arig flicka gora ett "fritt val" nar hon gar med pa att ha sex med en 23-arig man. Det spelar ingen roll om en prostituerad kvinna eller en minderarig flicka sjalva havdar att dom har gjort det valet av egen vilja.
Jag sager inte att det ar ratt eller fel, men det ar dessa filosofiska principer som lagen om prostitution ar baserad pa. (Jag tycker personligen att det ar ratt, men det ar inte det som ar poangen).