Vill inte att folk ska känna sig tvingade att ge pengar
Vi har i princip samma problem, fast min kille är utländsk och de har samma tradition där att ge ett kuvert med pengar i present. Min kille tycker inte att vi ska ha nån kuvertlåda eller liknande eftersom han tycker att det ser ut som att vi förväntar oss att folk ska ge oss det, men jag tänkte att vi vet att ca 70% av gästerna (hans släkt och vänner) skulle ge oss kuvert med pengar även om vi inte skulle skriva nåt om presenter i inbjudan så då behöver vi ju ändå nånstans att lägga kuverten. Vi ville inte heller ha en massa prylar och jag tänkte ju att de allra flesta vill ju ge någonting när de går på bröllop och då är det lika bra att skriva vad man helst vill ha OM någon vill ge nåt.
Vi skrev såhär i vår inbjudan: "Er närvaro på vår stora dag är det som betyder allra mest för oss, men vill man ändå ge en present så tar vi gärna emot ett litet bidrag till bröllopsresan".
Förhoppningsvis känner folk sig inte tvingade att ge någonting och om de vill det så är det valfritt vilken summa man vill ge, istället för att man sätter en prislapp på allting som t ex den där listan som moa2012 här tar upp.
Ett tips om ni inte vill att det ska synas hur många som har gett ett kuvert med pengar är om ni gör en kuvertlåda av en vanlig pappkartong, slår in den i nåt fint papper, gör en skåra uppe på lådan där gästerna kan lägga i sina kuvert och sen kan ni dekorera den lite hur ni vill. För om de bara lägger kuverten på bordet så syns det ju, som du säger, väldigt tydligt hur många som har gett. Nåt sånt här menar jag, har lånat bilden från en annan tråd här om kuvertlådor..